Welke Nederlandse reismerken scoren het best op social media?

Het zomerseizoen is ten einde dus het is tijd voor de tweede editie van de Social Travel Top 30. Buzzcapture heeft onderzocht welke Nederlandse reismerken in de periode juli tot en met september het beste presteerden op het gebied van online berichtgeving. Sinds de eerste editie is er uitgebreid naar zestig merken die worden gemonitord. Hoeveel berichten zijn er in de afgelopen drie maanden verschenen op social media, hoeveel bereik hadden deze berichten en wat is het sentiment van de berichten? Op basis van de drie scores wordt de Social Travel Top 30 samengesteld. Met dit kwartaal geen nieuwe nummer 1. Bungalowpark keten Landal Greenparks prolongeert de titel in de Social Travel Top 30.

Buiten titelverdediger Landal GreenParks om ziet de top 5 er totaal anders uit. Hoogst genoteerde nieuwe binnenkomer: Natuurhuisje.nl, op de derde plaats. Ook ‘off the beaten track’ organisatie ‘Eliza was here’ is nieuw in de top. Beide organisaties richten zich op toeristen die op zoek zijn naar alternatieve vakanties en reiservaringen. In totaal zijn er tien nieuwe binnenkomers in de top-30. Daarnaast zijn er zeven reisorganisaties gestegen en behouden Kras en Landal Greenparks hun positie.

Wat valt op?

Thomas Cook Nederland is sinds de vorige Social Travel Top 30, achttien plaatsen gestegen. Hoewel de reisorganisatie qua volume is gezakt, zijn zowel het pr-bereik als sentiment omhoog gegaan. Ruim 10% van de berichten over de reisorganisatie zijn positief. Dit heeft voornamelijk te maken met het feit dat Tunesië weer aangeboden wordt als vakantiebestemming. Op plaats 23 is Surfblend nieuw binnengekomen. Deze reisorganisatie, onderdeel van Sundio group, richt zich specifiek op de nichemarkt van surfers.

Schiphol & KLM

Kijkend naar het volume van de berichten per organisatie vinden we grote namen in de top-5. Over Schiphol verschenen de meeste berichten in de afgelopen drie maanden. Dit had vooral te maken met de enorme drukte op het vliegveld. Uren wachten voor de douane heeft gezorgd voor meer dan zestigduizend berichten op social media. Ook werd KLM veelbesproken op social media. Vooral het feit dat KLM de eerste airline is met een officieel, zakelijk WhatsApp-account is, zorgde voor een piek in de berichtgeving. In bijna duizend berichten werd KLM genoemd in combinatie met WhatsApp.

TUI

Er is een hoop gebeurd in het zomerseizoen. Veel van deze gebeurtenissen hebben grote invloed op reizigers en reisorganisaties. Natuurrampen als de aardbeving op Kos en orkaan Irma zorgen voor grote ontregelingen in de reisbranche. Zo zien wij in de Brand Monitor dat TUI Nederland bijna vijfhonderd keer werd genoemd in combinatie met orkaan Irma. De meeste berichten zijn afkomstig van vakantiegangers met een geboekte vlucht naar het rampgebied. De meeste berichtgeving is positief. TUI houdt de reizigers goed op de hoogte en stort snel geld terug.

Lelystad Airport

Maar ook nieuws dichterbij huis zorgt voor veel berichten op social media. Het nieuws van de uitbreiding van Lelystad Airport deed veel stof opwaaien. In de afgelopen maanden verschenen er ruim zestienduizend berichten over het onderwerp. Veel bewoners van de directe omgeving zijn het niet eens met de uitbreiding van het vliegveld en ook verschillende politieke partijen zoals Partij voor de Dieren en GroenLinks zijn tegen.

Gepubliceerd door

Dylan Cinjee

Dylan Cinjee is vanaf september de nieuwe communitymanager bij TravelNext.nl. Daarnaast werkt hij inmiddels meer dan twee jaar als redacteur bij vakblad TravelPro en sinds kort ook bij Business Traveller Nederland. “De reisbranche is enorm dynamisch en staat nooit stil. Elke dag is weer een nieuwe uitdaging, je weet nooit wat er kan gebeuren. Bestemmingen komen en gaan, innovaties volgen elkaar op en de startups schieten als paddenstoelen uit de grond. TravelNext is daarom een mooie toevoeging aan ons portfolio.”