• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Contentproject Expedia Pioneer: Daisy reist 365 dagen door Nederland en blogt daarover

20 maart 2015 door Lobke Elbers

Iets minder dan een jaar geleden verscheen dit artikel op internet: je droombaan bestaat! Expedia was op zoek naar de Expedia Pioneer. Uit meer dan 200 aanmeldingen werd Daisy Scholte, die voorheen nog nooit een blog had geschreven, gekozen als Pioneer die 365 dagen door Nederland reist met 90.000 euro budget en daarover blogt. Ik mocht een dag met haar mee en zij gaf me een kijkje in dit enorme contentproject.

Wat doet Daisy precies..

”Ik ben natuurlijk zelf een Nederlander en voor dit project ben ik mijn eigen land aan het ontdekken om andere Nederlanders te inspireren. Je kent het vast wel: je geboortestad of je geboortedorp is niet erg bijzonder totdat je er jaren later achter komt dat daar een hele mooie kerk staat waar je nog nooit naar binnen bent geweest. We reizen zonder moeite af naar Afrika en Azië, maar weten niet wat er om de hoek te doen is. Dat is eigenlijk schandalig en ik ben het perfecte voorbeeld daarvan: ik woon in Utrecht en had zelf nog nooit de Dom beklommen. En al dat moois in Nederland mag ik nu laten zien! Met mijn verhalen, foto’s en video’s vertel ik hoe leuk (en ontzettend makkelijk) het is om in eigen land te reizen.”

Waarom is Daisy de Pioneer voor Expedia’s contentproject

”Expedia lanceerde een campagne met de slogan: creëer je eigen droombaan. Daarvoor moest ik een video insturen van 90 seconden waarin ik liet zien waarom ik de perfecte Expedia Pioneer zou zijn. Na een selectieronde van meer dan 200 ingezonden video’s, ben ik uiteindelijk samen met nog negen andere Nederlanders geselecteerd. We kregen een sollicitatiegesprek via Skype en uiteindelijk ben ik daar samen met een andere Nederlandse finalist doorheen gekomen.

Samen met de Nederlandse finalist en de finalisten uit de andere landen volgde ik een bootcamp van 10 dagen bikkelen op het hoofdkantoor van Expedia in Londen. Op een gemiddelde dag begonnen we tijdens de bootcamp om 9 uur ‘s ochtends met het ontbijt en daarna volgde de eerste cursussen en workshop, ongeveer twee per dag! Het programma liep uiteen van workshops op het gebied van fotografie tot aan SEO, ‘hoe schrijf ik een blog’ en’ hoe benader je hotels’. Aan het einde van de dag moest je als Pioneer in de praktijk brengen wat je die dag had geleerd. De straat op en blogs schrijven dus!”

Expedia Pioneer Bootcamp from TravellerNotes on Vimeo.

Welke opdracht heeft Expedia gegeven

”Een jaar lang, 365 dagen, door Nederland reizen om bekende toeristische trekpleisters te bezoeken maar ook verborgen schatten van steden en dorpen te ontdekken. Natuur maar ook architectuur, cultuur en alles wat Nederland te bieden heeft.”

Hoe gebruikt Expedia de blogs

”Allereerst willen ze met de blogs Nederlanders inspireren en dat doe ik zelf ook graag. Expedia biedt natuurlijk reizen, vliegreizen en onder andere autoverhuur, maar ze willen een complete reiservaring bieden van begin tot eind. Die reiservaring begint niet bij het boeken van een vlucht maar bij jezelf inlezen op internet om te bepalen waar je reis naartoe gaat. Bloggers zijn de personen die reizigers daarbij kunnen helpen. Zij inspireren, vertellen hoe je als reiziger je reis kunt aanpakken en weten waar je moet zijn zodat je geen tijd verspilt aan het bezoeken van plekken die niet de moeite waard zijn. De content (mijn reisverhalen) verschijnt op mijn eigen blog, en dat blog is onderdeel van reisblogs. Reisblogs is het bloggersplatform van Expedia waarmee het bedrijf ook graag andere bloggers oproept om gebruik te maken van het gratis platform.”

daisyscholte1

Het concept van Pioneers uitgerold in Europa

”In totaal zijn er 6 pioneers uit zes landen in Europa: Spanje, Italië, Duitsland, Frankrijk, Engeland en Nederland. Iedereen schrijft in zijn eigen taal en ik schrijf dus voor mijn eigen land; Nederland.

Meer dan de helft van de Nederlanders gaat op vakantie in eigen land. Sommige Nederlanders gaan alleen maar in eigen land op vakantie, anderen kiezen en én (eigen land én buitenland). Dus er is een hele grote markt. Ik blog om de dag, dus in een jaar heb ik ongeveer zo’n 200 unieke verhalen voor Expedia gecreëerd. De andere pioneers doen dat ook voor hun eigen land.”

Geloofwaardige content

”Er wordt weleens gezegd; jij schrijft natuurlijk wat Expedia wilt dat jij schrijft. Maar dat is niet zo. Expedia vind het juist belangrijk dat ik hiervoor mijn eigen manier ontwikkel, anders hadden ze net zo goed een contentbureau kunnen inhuren om de verhalen te schrijven. Expedia zoekt juist naar persoonlijkheid en unieke ervaringen die gedeeld kunnen worden in de vorm van content.

Ik had nog nooit een blog geschreven waardoor ik mijn eigen stijl nog kon ontwikkelen binnen dit project. Daarmee begin ik dus echt op nul; volgers zijn mij gaan volgen omdat ik dit jaar door Nederland reis en niet omdat ik al bekend was of over een bepaald onderwerp schreef. Mijn eerste blogs zijn waarschijnlijk ook door niemand anders dan mijn ouders gelezen. Maar het is heel leuk om te zien dat het publiek groeit en dat de blogs gedeeld worden. Daar haal ik veel voldoening uit.”

De inzet van social media

Ik gebruik vooral Twitter om te laten weten dat ik naar een bepaalde stad ga. Ik vraag dan aan locals of ze me kunnen helpen door te reageren op vragen als waar ik het lekker uit eten kan gaan of goed kan lunchen. Soms noemen mensen 1 bepaalde locatie en dan weet ik dat ik daar echt geweest moet zijn! Ik krijg daarbij hulp van de Twitter accounts van Reisblogs en Expedia die mij retweeten, maar ook helpen zoeken naar leuke tips.

insta daisy pioneer

Instagram gebruik ik dagelijks, onder de naam ExpediaNL. Voorafgaand aan dit project zat Expedia nog niet op dit medium. Daarom ben ik dit nu gaan opzetten en na afloop van het project neemt Expedia het account over, wellicht in een iets andere vorm. Daarnaast is er ook een Reisblogs Facebook pagina.

Wat is de grootste uitdaging voor een pioneer?

Op tijd op de rem staan! In sommige weekenden zijn er drie activiteiten te doen op drie verschillende plekken door het land die ik allemaal wel zou willen doen. Ik wil alles ervaren en soms wil ik te veel. Nu probeer ik mijn uitjes zo te plannen zodat ik meerdere dingen kan doen in dezelfde omgeving en minder heen en weer reis. Het was al de bedoeling dat ik veel gebruik zou maken van hotels om ervaringen te delen. Hotelovernachtingen zijn immers een belangrijk onderdeel van reizen en dat helpt me enorm bij het plannen als Pioneer.

Tot slot, wat is Daisy’s allermooiste Holland ervaring

De natuur! Ook al houd ik van natuur, in Nederland heb ik dat nooit opgezocht. Zo stond ik tijdens dit project ineens op een wad van 10 bij 10 km en het voelde alsof ik helemaal alleen was. Zo ongelofelijk mooi, dat kende ik niet. Het verraste me vooral omdat ik daar heenging met de gedachte dat het een 55 plussers activiteit was. Ik hoop dat iedereen het gaat doen nadat ze mijn blog hierover hebben gelezen. Dat geldt ook voor de Veluwe, of de Kennemer duinen.

Prachtig, maar waarom wist ik dat niet eerder?

expediapioneer reisblogs wadden

Het was enorm leuk om met Daisy als Expedia Pioneer een dag op pad te gaan door Nederland. Ze daagde me uit om samen de latten op te gaan in Velsen. Maar dat skiën is niet echt iets voor mij. In haar hilarische filmpje zie je duidelijk waarom. Ik heb ervan genoten! Succes Daisy!

Gerelateerde Berichten

  • Nederlanders boeken 61 dagen voor ze op reis gaan

    De voorpret is belangrijk, het gevoel van happiness tussen het boeken en het daadwerkelijk op…

  • De Donald Duck en destinatiemarketing

    Een combi die je niet zo snel zou bedenken. Maar dit jaar bestaat het meest…

  • Online video en de reisbranche, match made in heaven?

    Innovators, adopters, early majority, late majority, laggards. Het is een bekend rijtje en wordt in…

  • Nederlanders boeken 61 dagen voor ze op reis gaan

    De voorpret is belangrijk, het gevoel van happiness tussen het boeken en het daadwerkelijk op…

  • De Donald Duck en destinatiemarketing

    Een combi die je niet zo snel zou bedenken. Maar dit jaar bestaat het meest…

  • Online video en de reisbranche, match made in heaven?

    Innovators, adopters, early majority, late majority, laggards. Het is een bekend rijtje en wordt in…

Categorie: Destinatiemarketing, Online PR en branding Tags: 365 dagen reizen door Nederland, bloggen, Daisy Scholte, Expedia Pioneer

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Grip op complexe techniek en datastromen van reisproducten - TravelNext schreef:
    8 mei 2015 om 11:27

    […] heeft Expedia de Expedia pioneer ingezet, een blogger-vlogger die met een doordacht plan (SEO) verslag doet van 365 dagen door […]

  2. All-exclusive contentmarketing: consument wil avontuur, geen pakket! - TravelNext schreef:
    25 september 2015 om 11:53

    […] Expedia startte een jaar geleden met de Expedia Pioneer, Daisy ging namens het merk op pad door heel Nederland en ontdekte alles wat Nederland te bieden […]

  3. Top 'branded' keywords in de reiswereld: Expedia in de US, Ryanair in UK, whats up with NL? | TravelNext schreef:
    20 januari 2016 om 14:25

    […] 2013 begon Expedia met de grootste Europese campagne de Expedia Pioneer. Een groot SEO project waarmee getoond werd hoe makkelijk het is om in eigen land te reizen en […]

  4. Fast growing markets voor een fast growing online reisbureau: Expedia deelt inzichten & toekomstvisie | TravelNext schreef:
    28 november 2016 om 15:43

    […] zijn de boekingen voor hotels en activiteiten gegroeid met 50%. Hier heeft onder andere het content project met de Expedia Pioneer Daisy Scholte hard aan […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

onderzoek TripAdvisor KLM Vakantiebeurs mobiel instagram TUI technologie Google Social Media destinatiemarketing NHTV Expedia travel Booking.com Airbnb reizen Facebook hotels reviews

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext