Social, Local & Mobile houden ons bezig. Het aantal toepassingen, apps en sociale media neemt dagelijks toe. Hoewel ieder medium haar eigen format heeft zijn ze er op gericht de nieuwe reiziger te helpen die zoekt naar unieke authentieke belevenissen. Uiteraard vergeten ze hun eigen business model daarbij niet…  Nieuwe toepassingen die ik afgelopen week tegen kwam: Foursquare’s nieuwe iPhone app en Small Business ads, Google Maps iOs update, Special Offers op TripAdvisor en Promoted Pins op Pinterest.

Foursquare raad je hotspots aan, voordat je er één had kunnen kiezen

Wat mij betreft is Foursquare nog steeds het schoolvoorbeeld als SoLoMo medium. Na het Android debuut heeft Foursquare ook een nieuwe release van de iPhone app gehad. Als je de app op de achtergrond open laat staan worden op basis van je GPS locatie nieuwe suggesties gepusht. Je krijgt een pop-upje met tips die andere gebruikers (lees: je voorgangers) achter lieten voor een restaurant in de buurt of de stad die je binnen rijdt.

Foursquare Suggestions

De app heeft volgens zeggen een minimale impact op het batterijgebruik van je smartphone. Ook de tijdlijn van Foursquare is venieuwd waarmee je nu ook kunt zien wat er ‘near by’ gebeurt. Zijn je vrienden in de buurt? Is er een populaire hotspot? Als zelfstandige ondernemer van een winkeltje, restaurantje of cafeetje kun je deze gast extra lokken met Small Business Ads. 

In combinatie met de tips wat mij betreft weer een stap verder in het location based marketing. Meer info…

Google Maps update maakt reizen nog makkelijker

Ondanks dat Apple haar eigen Maps heeft gebouwd zijn er wereldwijd toch 10 miljoen iPhone gebruikers van Google Maps. Met de nieuwe versie kan je:

  • Een wandel/fiets/autoroute maken met meerdere adressen (dus van A naar B en C)
  • Een route maken van de topattracties in een stad
  • Toont Je vluchttijden, restaurant en hotelreserveringen in je maps.
  • Zoeken naar upcoming events rondom een locatie. Zo vind je dus dat leuke live bandje in achteraf cafétje.

Lees het uitgebreide artikel op Skift.com

Pinterest start met Promoted Pins

Promoted Pins Pinterest Launch

Beelden zeggen meer dan 10.000 woorden. Zeker binnen travel. Logisch dat Pinterest een business opportunity ziet voor Destinaties, Hotels en Airlines en lanceerde ze de mogelijkheid voor promoted pins. Pinterest geeft wel aan dit op smaakvolle, transparante en relevante wijze te doen. Met de lancering maakte Pinterest bekend dat dagelijks ruim 46.000 travel gerelateerde fotos worden gepind en ruim 660.000 foto’s beschikbaar zijn. Dat is meer dan reviews en meningen op TripAdvisor!

Special offers op TripAdvisor

TripAdvisor wordt veel gebruikt in de oriëntatiefase. Nieuw zijn de special offers waar mee je als Hotelier – bij een TripAdvisor Business listing – een scherpe aanbieding kunt doen om deze zoekers om te buigen in boekers op je eigen kanaal! Behalve het offer op je eigen kanaal worden de offers ook op destination niveau weergeven. Bijvoorbeeld: Amsterdam. Tripadvisor geeft zelf ook wat tips hoe je de offers het beste kunt aanbieden.

Heb ik een Solomo ontwikkeling gemist? Laat het weten in de comments!