Instagram Stories mag dan vooral besproken worden vanwege de gelijkenis met Snapchat Stories; voor travel merken is het een mooie boost van een toch al zeer travelgericht platform. Hoe kun je Instagram Stories gebruiken in travel?

Allereerst komt de bevestiging dat Stories glashard gejat is van Snapchat gewoon van de CEO van Instagram zelf. In een interview met Techcrunch zegt Kevin Systrom dat Snapchat alle eer toekomt voor de nieuwe feature. Dus nu we dat uit de weg hebben, kunnen we eens rustig op een rij zetten wat de meerwaarde is. Het is onvermijdelijk dat beide functies met elkaar worden vergeleken. Ze zijn immers zo goed als hetzelfde. Toch zijn er verschillen te ontdekken. Vier redenen waarom Instagram Stories kansen biedt voor travel.

  1. Geschikt voor alle leeftijden

Waar Snapchat een social media kanaal is dat hoofdzakelijk is ontwikkeld voor jongeren, is Instagram veel breder ingestoken. Dat merk je ook terug in Stories. Snapchat is een uitdaging in de reisbranche en wordt door veel ouderen (nog) niet begrepen – al probeert een clubje twintigers en dertigers hardnekkig bij te blijven, volwassenen van boven de veertig haken snel af.

Instagram Stories legt in de hele interface duidelijk uit hoe het gebruikt moet worden, op de eenvoudige manier die we van de app kennen. Het is aanzienlijk minder ingewikkeld dan bij Snapchat om je verhaal daadwerkelijk te delen. Er staan duidelijke knoppen die je vertellen wat je doet of waar je heen gaat. Bijvoorbeeld de functie om te reageren op een Instagram Story: waar je bij Snapchat moet swipen om een reactie te plaatsen, kun je bij Instagram gewoon op de knop ‘Bericht versturen’ klikken.

Dat klinkt misschien simpel, maar op deze manier is het ook voor je oma mogelijk om een reeks video’s vanaf haar wandeltocht in Zwitserland te sturen.

InstagramStoriesDrawingInstagramStoriesMobiel

  1. Instagram Stories heeft het netwerk al

Nog een mooie bijkomstigheid voor Instagram is dat de app al sociaal gevestigd is. Het heeft al een netwerk vol gebruikers die via de app de wereld ontdekken en zich laten inspireren. Miljoenen mensen verversen een paar keer per dag hun tijdlijn om de plaatjes van anderen te bewonderen.

Instagram Stories is voor hen niet meer dan een update van de app: ze hoeven niks nieuws te installeren en dus ook niks nieuws te ontdekken. Het is slechts een uitbreiding van iets dat ze al kennen. Maar wel een uitbreiding die (bijna letterlijk) de deur opent naar weer hele nieuwe werelden.

Als travel merk hoef je dus geen nieuwe volgers te verzamelen: je kunt gewoon je interactie met huidige volgers versterken.

  1. Van perfecte plaatjes tot knusse kiekjes

Met Instagram Stories evolueert de app zich verder door ruimte te geven aan het dagelijkse leven van haar gebruikers. Waar de tijdlijn nu vol staat met perfecte foto’s van verre bestemmingen, exotische maaltijden of iemands buikspieren, krijg je ook de kans om een kijkje te nemen in de wereld van die persoon of het merk zelf. Maar dan op een minder geregisseerde manier.

Mensen worden uitgedaagd om meer van zichzelf te laten zien en momenten te delen zodra je ze beleeft. En moments worth sharing zijn toch vaak travel moments.

  1. InstagramStoriesHomeMaak tijdelijk exclusief

Het delen van verhalen, dagelijkse momenten of de hoogtepunten van een dag op reis, wordt nog makkelijker gemaakt doordat Instagram Stories na 24 uur weer verdwijnen. Je hoeft dus geen foto’s te verwijderen bij te weinig likes. En je kunt volledig in zomerse sferen die bikini-foto’s delen, zonder dat je bang hoeft te zijn dat een werkgever ze bij een sollicitatieronde tegenkomt.

Juist het tijdelijke karakter maakt dat mensen toch even een kijkje nemen – want voordat je het weet is een verhaal weer verdwenen. Als merk kun je gemakkelijk dat tijdelijke karakter ombouwen tot iets exclusiefs, of volgers uitnodigen te reageren binnen een bepaalde tijd om je interactie te versterken.

Kijk en bewonder

Instagram Stories maakt een ‘kijk en bewonder’ platform ineens een social media kanaal om ook voor ‘momenten tussendoor’ te gebruiken. En de missie van de app, ‘to connect with people all around the world and learn about new ideas, new cultures and break down barriers’ blijft de ultieme basis voor travel merken om op te bouwen. Instagram heeft met Instagram Stories het fundament weer een stukje sterker gemaakt.

Hoe zien jullie het gebruik van Instagram Stories of wat doe je er al mee?

 

Beeld: Instagram Blog