Vorige week was de e-Travel Summit en daar sprak Ruud Couwenhoven over succesvol ondernemen ondanks vallen en opstaan. Met zijn bedrijf eRCeeMedia heeft hij veel meegemaakt: succesvolle websites met meer dan honderduizenden bezoekers veranderende van de een op andere dag door een Google Penalty. Wat doe je dan? In deze blog: hoe Ruud met een Google Penalty omging, hoe verdeel je je bezoekersstromen, hoe houd je de bezoeker op site en Ruud geeft 5 trends voor de travel marketeer om op in te spelen dit jaar!

REL = “NOFOLLOW”

Het succes van de acht websites van eRCeeMedia werd in één keer omgedraaid. Wat was het probleem? De code REL=”NOFOLLOW”, volgens Google de must op elke commerciële link. Onwetendheid van eRCeeMedia zorgde voor die flinke straf van Google, waardoor 80% van de omzet verloren ging. Wat doe je dan? Ruud geloofde erin dat hij genoeg content van de websites had om een comeback te maken.

Blog Etravelsummit 2 - oplossingen

Door veel te analyseren van andere websites in Nederland heeft hij de oplossing gevonden.

  • Een aparte redirect pagina voor alle uitgaande links. Daarmee stond de website ‘Frankrijk Vakantieland’ binnen drie maanden weer terug in de ranking van Google.
  • Less is more: een andere structuur binnen de websites zorgde voor een lagere bouncerate, hogere conversie en er werd meer doorgelinkt naar andere pagina’s. Wat is er precies gebeurd? Onder andere zijn de grote menu’s omgezet naar kleine menu’s om meer kliks te genereren. Daarnaast zijn de vele links op de pagina en in teksten teruggebracht naar twee of drie relevante links.
  • De focus werd gelegd op de verdienste per klik, door in kaart te brengen wat de totale verdiensten te zijn en door de juiste content te creëren. Die content zorgde ervoor dat de websites hoger in de rankings van Google kwamen en nog meer bezoekers en dus verdiensten binnenbracht.

Bezoekersstroom verdelen

Als deze situatie je overkomt, hoe kijk je dan tegen Google aan? Google is erg belangrijk, voor de websites van eRCeeMedia gold dat 80-90% van de bezoekers uit Google kwamen. Dus ben je erg afhankelijk van Google, er zijn goede alternatieven, maar toch blijft Google de belangrijkste zoekmachine. Het is slim om je bezoekersstromen te verdelen over verschillende kanalen en je minder afhankelijk te maken van Google, mocht er iets fout lopen, dan ben je niet al je bezoekers kwijt. Hoe heeft eRCeeMedia zijn bezoekersstromen verdeelt?

  1. Meer verkeer uit e-mailadressen – nieuwsbrieven ontwikkelen om nieuwe fans te krijgen.
  2. Social Media – Facebook, het creëren van nieuwe klanten en extra bezoekers op de website.
  3. Voorbeeld van Ruud is Frankrijk Binnendoor, waar hij persoonlijke ervaringen deelt met leden. De leden krijgen nieuwsbrieven, een gratis e-boekje over Parijs en andere boekjes over Frankrijk kunnen ze downloaden. Maar ze kunnen ook betaald lid worden, voor € 15 per jaar, waarmee ze toegang krijgen tot meer informatie en tips, waar ‘normale’ bezoekers geen toegang kunnen krijgen. Deze leden zijn de ambassadeurs!

Blog Etravelsummit 2 - fb

Tips om je bezoekers vast te houden

  1. Link naar andere relevante pagina’s, de bezoeker blijft langer op je website, de bouncerate gaat omlaag en de waarde van de je website gaat omhoog.
  2. Goede titels en zoekwoorden, een titel wordt snel afgekapt door Google omdat die te lang, zorg voor een titel die niet langer is dan 57 tekens. Dan staat de titel bovenaan de zoektermen.
  3. Een interessante metaomschrijving, dit moet een trigger zijn voor de bezoeker. Dit geldt ook voor de titel!

Als je goede content schrijft en je hebt autoriteit op datgene waar je over schrijft en je dat combineert met affiliate marketing genereer je winst. De affiliate marketing moet uiteraard met mate en deze moet relevant zijn voor jou content.

Blog Etravelsummit 2 - acaw

Trends volgens Ruud Couwenhoven

  1. Een responsive website, zonder sidebar. Wat gebeurt er met je site als die wordt geopend door een mobiele gebruiker? Op het moment dat je de website opent, verdwijnt de sidebar helemaal naar onder, dus het effect van een banner oid is minimaal. Wat is een trigger voor de bezoeker? Een leuke, interessante foto in je content en een link in je tekst en dat zal je conversie verhogen.

Blog Etravelsummit 2 - mob

 

  1. Content wordt belangrijk voor de reiswereld, standaard teksten doen het niet meer in deze branche en inspiratie is hetgeen waar organisaties zich op moeten richten.
  2. Beeld wordt belangrijk, mooie, grote foto’s om inspiratie te creëren voor je bezoeker.
  3. Podcasting is in Amerika erg in, de geschreven content wordt langzaam vervangen door podcasting en dat zal hier ook een trend worden.
  4. Inspiratie bieden voor de bezoekers door inhoudelijk goede verhalen, mooie foto’s en ander beeldmateriaal. Een voorbeeld hiervan is Riksja Travel, die haar social media en nieuwe website inzet, puur om inspiratie te creëren voor de reiziger.

Blog Etravelsummit 2 - rt

“Standaard teksten doen het niet meer in reiswereld. Inspiratie is hetgeen waar organisaties zich op moeten richten”