De beste Nederlandse hotelstad van 2015 is Amersfoort. Hotels in Amersfoort hebben samen de hoogste gemiddelde beoordeling van Nederland. Dat meldde Trivago onlangs, de wereldwijde zoekmachine voor hotels op basis van beoordelingen. Hoe Citymarketing Amersfoort deze titel vervolgens communiceerde? Wij gingen langs in Amersfoort om jou inzicht te geven in hun keuzes!

Voor dit artikel interviewden we Nico de Jong, online marketing specialist bij Stichting Citymarketing Regio Amersfoort. Hij is via Twitter te volgen onder de noemer @nicodejongmsc en op LinkedIn.

“Trots op de gastvrijheid van alle medewerkers in onze hotels, dat is wat we van meet af aan wilden uitstralen”, aldus Nico de Jong, online marketing specialist. Hij vertelt hoe ‘Beste Hotelstad’ in korte tijd een begrip is geworden.

  1. Feestje vieren: Toen we hoorden dat Amersfoort was uitgeroepen tot beste hotelstad van Nederland, hebben we eerst een feestje gevierd door alle hoteliers te verrassen met een lekkere slagroomtaart. Wij vinden het namelijk belangrijk om ondernemers met elkaar te verbinden en successen gezamenlijk te vieren. Samenwerken en kennis en ervaringen met elkaar delen is onze basis. We hebben in de afgelopen jaren een stevige community van ondernemers neergezet waarmee we sneller en daadkrachtiger kansen in de markt kunnen benutten.
  2. Aandacht in media:De dag na publicatie van het persbericht door Trivago stond het nieuws al in verschillende media zoals het Algemeen Dagblad en de Telegraaf. Dezelfde dag hebben we vanuit Citymarketing ook een lokaal en regionaal persbericht uitgestuurd om inwoners en ondernemers via de media te informeren. Berichtgeving over Amersfoort Beste Hotelstad werd tevens groots gedeeld via social media zoals Twitter, LinkedIn en Facebook. Daarbij hebben we voornamelijk ingespeeld op de trots van Amersfoortse inwoners en ondernemers om mond-tot-mond reclame tot stand te brengen.
    Beste hotelstad
  3. Plan van aanpak:Op dag 2 hebben we de koppen bij elkaar gestoken en een plan van aanpak opgesteld om de titel ‘Beste Hotelstad’ zo goed mogelijk onder de aandacht te brengen van verschillende doelgroepen. Voor onze ondernemers was vooral persoonlijk contact belangrijk, maar ook Twitter, LinkedIn, YouTube en een partnernieuwsbrief hebben we gebruikt om hen bekend te maken met de titel (zie ook de video’s). Onze inwoners hebben we via Facebook.com/Amersfoort en de nieuwsbrief van tijdvooramersfoort.nl bereikt. Om landelijke doelgroepen zoals stedentrippers via mond-tot-mond reclame te bereiken hebben we inwoners van Amersfoort opgeroepen om onze video (zie punt 5) te delen en mensen te taggen. Daarnaast zijn middelen zoals Facebook-ads en retargeting ingezet om landelijke interesse te genereren.https://www.youtube.com/watch?v=jThPEG6oro0https://www.youtube.com/watch?v=xyHGs26_GAA
  4. Middelen om te promoten: In het plan van aanpak hebben we voornamelijk Online Marketing middelen benoemd. Denk daarbij aan een aparte landingspage op bestehotelstad.nl, remarketing, een timelapse en de inzet van sponsored content op Facebook. Ook hebben we videomaker Flicks getipt om er een item aan te wijden. De video is vervolgens onder de noemer ‘I love Amersfoort’ geproduceerd. Video is één van de voornaamste middelen geweest, omdat we daarmee écht kunnen laten zien hoe mooi de stad en de regio is. De ‘I love Amersfoort’ productie was daarbij voornamelijk gericht op eigen inwoners om de mond-tot-mond reclame te stimuleren. De timelapse video hebben we ingezet om de pracht en praal te laten zien op een unieke manier. Met iedere uiting proberen we mensen te verrassen en te inspireren. Offline hebben we geadverteerd op de grote stations in Nederland en hebben we stickers en awards laten ontwikkelen voor de Amersfoortse hoteliers. Dit laatste was een specifieke vraag vanuit de hoteliers zelf. Je kunt het vergelijken met een Zooveraward.https://www.youtube.com/watch?v=ob8I87zEqzg
  5. Timelapse ‘Beste Hotelstad’ gaat viraal: De timelapse die we hebben gemaakt, is binnen een weekend tijd meer dan 50.000 x bekeken. Zowel in Nederland als in België leverde de video ontzettend veel positieve reacties op en werden de beelden massaal gedeeld. Op Facebook hebben we met de video uiteindelijk bijna 200.000 personen bereikt (organisch + betaald) en werd de video uiteindelijk maar liefst 101.851 keer bekeken, een prachtig resultaat! De advertenties hebben we getarget op stedentrippers + cultuur- en natuurzoekers in Nederland en Vlaanderen.
    Timelapse
  6. Bron van succes? Dat is toch wel de ontzettend gastvrije houding van alle ondernemers en inwoners van Amersfoort en omstreken. Naar aanleiding van onze berichtgeving over ‘Amersfoort, Beste Hotelstad’, bezocht ook Marte van Moderne Hippies onze stad en mocht zij ervaren hoe gastvrij onze stad is. Ze schreef er een enthousiaste blog over. We hebben juist haar gevraagd omdat ze al enthousiast over Amersfoort was én omdat ze een enorme fanbase heeft. Een leuke kans om iemand anders wat over Amersfoort te laten zeggen.moderne hippies
  7. Hoe nu verder? De titel blijven we dit jaar actief communiceren, zowel offline als online. Onze nieuwe middelen voorzien we uiteraard van de titel ‘Beste Hotelstad’. Komend jaar gaan we natuurlijk nog een keer voor de titel ‘Amersfoort, Beste Hotelstad’. Hoe we daar komen? Door altijd een verbindende rol te blijven spelen tussen ondernemers, samenwerking te blijven stimuleren en in ieder gesprek hameren op offline en online gastvrijheid van het hoogste niveau! Hopelijk zijn we dan volgend jaar ‘Beste Hotelstad 2016’.

Tips voor andere steden?

“Die zijn er zeker te geven. Belangrijkste is toch wel dat je vanuit de trots van je inwoners en ondernemers werkt, dat je mensen laat samenwerken en dat je er vooral met veel enthousiasme en plezier mee aan de slag moet gaan. De basis voor tevreden inwoners en ondernemers (zodat ze je ambassadeur worden) is toch wel dat je een levendige stad hebt, waar veel te doen is (events, festivals), met goede faciliteiten (horeca, winkels en een historisch interessante binnenstad), een kindvriendelijke omgeving (om er te wonen) en genoeg werk.”