Laat je fans de marketing maar doen. Steven de Jong van Olifantmedia gaf op 23 september een indrukwekkende presentatie met 12 tips om meer positieve reviews te krijgen. Tijdens de HSMAI bijeenkomst Love @ first site, overlaadde hij de deelnemers met bruikbare voorbeelden. Ik selecteerde er alvast zeven. Van TripAdvisor tot Facebook en Twitter, alle media komen aan bod!

Volgens Steven staat altijd de persoon centraal. Dat is wat we de laatste tijd ervaren als nieuwe vorm van marketing. Een voorbeeld: waar eet je in Amsterdam de lekkerste pizza? Wat geloof je eerder? Een reclame of een aanbeveling van je collega. Die laatste natuurlijk, want die is betrouwbaar en heeft geen commercieel belang bij de aanbeveling.

80% van de mensen vertrouwt op de mensen om zich heen

68% vertrouwt reviewsites meer dan de site van bijvoorbeeld de fabrikant zelf

84% vertrouwt op meer dan 4 mensen in de directe omgeving

Maar hoe kun je ervoor zorgen dat je deze 4 mensen bereikt? Steven gaf 12 prachtige voorbeelden, waar ik er 7 van heb uitgekozen.

1. Bedenk een unieke actie

Het stadje Obermutten in Zwitserland bedacht in 2011 een unieke Facebook actie om fans te verzamelen en de plaats voor toeristen te promoten. Een offline Facebook campagne waarbij mensen uit het stadje de profielen en foto’s van alle fans uit printte en ophingen op het centrale bord. Iedere (van de 79) inwoner is bij het project betrokken geweest en zo heeft Obermutten inmiddels meer dan 45.000 likes op Facebook.

In de video komt zelfs naar voren dat 4 op de 5 fans daadwerkelijk een interactie heeft op de pagina; meer dan Coca Cola, Justin Bieber en Lady GaGa.

2. Creëer een unieke ervaring

Steven bleef voor dit voobeeld dicht bij huis. Hij woont in Oegstgeest en bakkerij Hugo de Groot is de enige bakker die hennepbrood bakt. Iets waarvoor ‘dagjesmensen’ naar Oegstgeest komen.

Een ander voorbeeld dat hij gaf, is die van de modern toilet restaurants, waar je letterlijk uit een wc pot eet, op een wc pot zit en waar het eten ook nog eens lijkt op de inhoud van een wc (chocolademousse en bruine bonensoep). Totaal niet lekker, maar toch is het in Azië een succesvol concept dat zorgt voor die unieke ervaring.

Zelf vond ik nog twee andere voorbeelden. Extreem maar grappig: zoals bijvoorbeeld dit concept in Riga, waar je gevoerd wordt door zusters in uniform. Of dit bizarre restaurant; The Heart Attack Grill waar je burgers van 8000+ calorieën kunt eten en een operatie jasje aankrijgt.

3. Vestig je op een unieke locatie

Natuurlijk zien we steeds meer bijzondere locaties, zoals de aquarium hotels, of restaurants die in de lucht hangen. Een typisch voorbeeld dat Steven noemde is het smurfendorp in het Spaanse Júzcar. Het kleine dorp met ca. 250 inwoners stond in een keer op de kaart, toen Sony Pictures bedacht dat het dorpje weleens de locatie zou kunnen zijn voor het decor van de 3D film The-Smurfs. Alle huizen werden blauw geverfd en dit werd zo gelaten. Natuurlijk in de hoop dat de unieke feauture voor meer werk en toerisme zou zorgen. De moeite waard om over te schrijven omdat het nu eenmaal leuk is en een soort ‘gunfactor’ heeft.

the smurfs

4. Informeer en inspireer met unieke content

Foto content! Steven noemde het voorbeeld van het Vlaamsch Broodhuys, die altijd de meest prachtige broden op hun Facebook pagina presenteren. Inspirerende content waar je honger van krijgt en zo hoort dat bij een bakkerij. In het geval van het Vlaamsch Broodhuys is dit eigen content.

vlaams broodhuys

Maar het kan ook zijn dat je content van je ambassadeurs gebruikt. Een voorbeeld daarvan is de Facebook pagina van Australia.com; de pagina voor Australië lovers en vakantiegangers. Waarbij alle content wordt verzameld via o.a. Instagram, gemaakt door ambassadeurs en liefhebbers van het land zelf. Je wordt dus als Instagrammer beloond op Facebook voor je vermelding van @Australia.

australie instagram

 

Een ander voorbeeld: onderstaande foto is van het Hans Brinker budget hotel in Amsterdam. Ze doen de oproep om ze te liken als je klachten hebt, super grappig en enorm effectief gebleken. Het doel om het slechtste hotel ter wereld te zijn hebben ze omgevormd tot de missie om het meest likeable hotel te zijn. Hoe? Door mensen te vragen te liken voor het eten, of als ze gewoon klachten hebben. Daarvoor hebben ze sinds september een sticker ontworpen die gasten overal op kunnen plakken tijdens hun verblijf. Inmiddels heeft het hotel ruim 17.000 unieke reviews ontvangen.

budgethotel

Zelf vond ik daar nog twee mooie andere Nederlands voorbeelden van op Facebook; Gersmagazine en Instawalk010 (beiden uit Rotterdam) gebruikt ook inspirerende plaatjes en content die zij van hun gebruikers toegestuurd krijgen. Ambassadeurs van Rotterdam maken samen mooie content.

5. Toon expertise in bestaande Twitter discussies

Volg wat er over je gezegd en gebruik de tools die voorhanden zijn om relevante Twitter discussies te volgen en er deel aan te nemen. Zoek op waarover gepraat wordt, waar behoefte aan is en speel daar op in met relevante content/tips/aanbiedingen.

Een tip: als je vervolgens aan wilt sturen op positieve reviews, dan kun je daar ook gerust om vragen. Bijvoorbeeld wanneer een klant een tweet eruit doet tijdens of na het verblijf. Gebruik in dat geval altijd een link in je tweets. Opzoeken van de oorspronkelijke kost je follower meer tijd en veroorzaakt een drempel om het uiteindelijk niet te doen.

6. Gebruik TripAdvisor review express

Review Express van TripAdvisor is een gratis marketingtool waarmee je eenvoudig je bezoekers om een review kunt vragen. In een paar minuten kun je gepersonaliseerde en mooi vormgegeven e-mails versturen naar maximaal 1000 unieke e-mail adressen.

review express

7. Anticipeer op Facebook graph-search: verzamel check-ins

Verwacht in 2015: Facebook graphsearch (ook wel socio-search genoemd) waarbij je binnen je eigen Facebook vrienden op zoek kunt naar informatie. Via je connecties kun je op zoek naar items die vergelijkbaar zijn met jouw zoekopdracht. Voor elke gebruiker worden unieke resultaten weergegeven.

Een voorbeeld van zo’n zoekopdracht: restaurants in Londen waar mijn vrienden zijn geweest.

De resultaten die getoond worden zijn van de check-ins waar de connecties van de gebruiker zijn geweest. Om dus straks als hotel via Facebook search goed gevonden te kunnen worden, kun je nu al aansturen op het verhogen van je check-ins. Dit houdt in dat gebruikers binnen Facebook minder posts zullen maken om te vragen voor tips, maar eigenhandig kunnen zoeken in de geschiedenis en database van vrienden, connecties en de pagina’s die zij liken.

facebook graphsearch

Credits header afbeelding: Simon Dean (CC)