Zoekmachine marketing is in enkele jaren uitgegroeid tot de meest populaire vorm van online marketing. Dit is niet verwonderlijk omdat inmiddels meer dan 95% procent van alle internetgebruikers gebruik maken van zoekmachines om informatie op te zoeken. Voor bedrijven is het dan ook van groot belang om gevonden te worden. Wie niet of slecht gevonden wordt, ziet dat direct terug in zijn (online) omzet.

Tijd voor wat zoekmachine marketing feiten::

1. 98% van de internetters gebruikt zoekmachines
2. Google heeft in Nederland een marktaandeel van meer dan 90%
3. In 2001 had Google een marktaandeel van 34%
4. 85% beschouwt een merk in topposities als een A-merk
5. 90% kijkt niet verder dan de eerste 20-30 resultaten
6. Bij het zoeken wordt overwegend 2 of 3 zoekwoorden gebruikt
7. 77% vindt (nieuwe) websites/bedrijven via zoekmachines.
8. Bezoekers afkomstig uit zoekmachines = hogere conversie

Bij zoekmachine marketing draait het om het optimaliseren van de juiste zoekwoorden. De website moet qua techniek, structuur en content zo ingericht dat een zoekmachine robot de site optimaal kan doorzoeken. Websites met relevante content, die goed doorzoekbaar zijn voor zoekmachine robots doen het goed in zoekmachines.

Naast het optimaliseren van de website (SEO = search engine optimization) kan je er ook voor kiezen om te adverteren in zoekmachines (SEA = search engine advertising). Aan de hand van de analyse van de huidige website en het concurrentieveld op de geselecteerde zoekwoorden zal je moeten kijken wat je plan van aanpak wordt om zoekmachine marketing het beste in te zetten.