KLM-topman Peter Hartman laat weinig twijfels bestaan over de toekomst van dochtermaatschappijen Transavia.com en Martinair: ‘Dat wordt gewoon één lowcost-organisatie binnen KLM.’

Dat heeft Hartman zich op de slotdag van het golfevenement KLM Open laten ontvallen aan Reisrevue. Volgens de topman zit er niks anders op: ‘Cultuurverschillen vind ik geen argument. Deze ontwikkeling is in de luchtvaart niet tegen te houden.’

Op de barricade
Het personeel van Transavia.com klom begin dit jaar op de barricade toen het fusievoornemen van KLM aan het licht kwam. De goed presenterende maatschappij zat niet te wachten op een samenvoeging met ‘zorgenkindje’ Martinair. Bovendien zou de cultuur van beide bedrijven teveel verschillen.

Fabel
Tjero Zomer, CEO van Transavia.com, verwees berichten over een fusie afgelopen voorjaar nog naar het rijk der fabelen. Volgens de opvolger van de opgestapte Onno van den Brink zou een synergieonderzoek maximaal kunnen leiden tot een intensievere samenwerking tussen beide maatschappijen.

Onder één dak
Vanaf begin volgend jaar komen beide maatschappijen in ieder geval onder één dak te werken: Martinair wordt huurder in het nieuwe hoofdkantoor van Transavia.com. Over de gezamenlijke behuizing schrijft Transavia.com op de eigen site: ‘We lopen niet vooruit op de uitkomsten van het synergieonderzoek, maar we zullen wel bekijken hoe we een aantal dingen slim samen kunnen doen. Dat zijn met name het gezamenlijke gebruik van het bedrijfsrestaurant – waar wij overdag ook informeel kunnen overleggen – en de receptie.’

MP en HV in de lucht
Maar de plannen van Hartman gaan veel verder: ‘Om sterker te staan in het internationale krachtenveld wil hij toe naar één lowcost-organisatie. De beide merken blijven wel in de lucht. Hartman: ‘MP (Martinair, red.) voor longhaul en HV (Transvia.com, red.) voor Europa.’

KLM Werelddeals
KLM is deze week overigens zelf gestart met een nieuwe ‘Werelddeals’ campagne, waarbij de maatschappij korting biedt op vluchten tot eind maart volgend jaar. Bram Gräber, directeur van KLM Nederland daarover tegen Reisrevue: ‘We liften mee op de publiciteitsgolf rond de KLM Open en op het succes van onze eerdere prijsacties. Daardoor scoren we deze zomer in Nederland ondanks de crisis circa vijf procent meer passagiers.’