Een eigen polsband en munteenheid voor hotels en touroperators?

Door: Roy van Delft

Geen gedoe meer met tellen van bonnen, te kleine handtassen, verloren muntjes of lang aanschuiven aan de bonnenkassa’s bij het binnenkomen van een festival. Afgelopen editie gingen betalingen van drank, eten, merchandise op Tomorrowland en DreamVille enkel via een polsbandje. Festivalgangers die eerder naar Tomorrowworld in de VS gingen, mochten het cashless systeem al eerder uittesten. En met succes. Bezoekers bestelden hun consumpties en betaalden snel en gemakkelijk via het festival bandje met ‘Pearls’, de Tomorrowland valuta. De polsbandjes met radiofrequentie-identificatie zijn gekoppeld aan de creditcard of bankrekening van de gebruiker. Al voor de festivals starten kan je online je bandje opladen met ‘Pearls’ ter waarde van een zelf te bepalen bedrag. Ook kun je net als bijvoorbeeld met je ov-chipkaart het opladen automatische laten verlopen. Een andere overeenkomst met de ov-chip kaart is dat de polsbandjes gekoppeld worden aan jouw festival account. Wel zo makkelijk voor jou…..en de organisator?

Polsbandjes in Travel

Ook in Travel industrie zien we dergelijke polsbandjes langzaam verschijnen in het werkveld. Zo kondigde Meliá Hotels afgelopen zomer aan een nieuwe polsband te introduceren in samenwerking met Oracle.  Ze hebben samen een nieuwe armband ontwikkeld die ontworpen is om voor gasten tijdens hun verblijf als kamersleutel en portemonnee te dienen. De armband maakt gebruik van Bluetooth en mogelijkheden voor korte afstandsverbindingen om gasten in staat te stellen de deur naar de hotelkamer te ontgrendelen, en hen te laten betalen voor hoteldiensten zoals maaltijden in de restaurants en behandelingen in de spa.

“Toen we de integratie van de ervaring in verschillende hotels met verschillende thema’s hadden ontworpen, begonnen we te onderzoeken hoe we het de gasten gemakkelijker konden maken om zich vrijelijk te verplaatsen in alle diensten en ruimtes die door de hotels werden aangeboden”, zei Meliá Hotels COO André Gerondeau in een verklaring. “Het antwoord kwam via Oracle, die ons hielp in een recordtijd de Meliá-armband te ontwikkelen en aan al onze behoeften en verwachtingen te voldoen.” Polsbanden zijn geïntegreerd in de Meliá-app, zodat consumenten hun uitgaven tijdens hun verblijf kunnen volgen. Eerder introduceerde Onity al Qing Solutions, een polsband waarmee gasten op cruiseschepen betalingen kunnen doen en toegang hebben tot hun kamers en andere toegangsgecontroleerde ruimtes (als de Welness area of het casino) vanaf een slimme polsband. Qing Solutions maakt radiofrequentie-identificatie en near-field communicatie voor de cruise en travelindustrie. Verder lijken een aantal tourperators binnenkort ook te gaan starten met pilots met vergelijkbare armbandjes of apps met dezelfde mogelijkheden op mobiele telefoons.

Festivalindustrie

De verbazing bij festivalgangers, die soms al 8 tot 10 jaar trouwe bezoeker van een festival waren, was groot in december 2017. Jaarlijks als de tickets in december in de verkoop kwamen kregen deze trouwe festivalgangers een nieuwsbrief-alert dat de tickets weer in de voorverkoop voor vaste klanten waren. Afgelopen jaar bleef het stil in hun mailbox. De verbazing werd nog groter toen ze van collega’s of klasgenoten hoorde, op social media lazen, dat zij inmiddels hun tickets voor de volgende editie al besteld hadden.

Na enig onderzoek kwamen zij erachter waarom de armband met eigen munteenheid, naast praktische voordelen (als geen geld of muntjes mee dragen) ook voor de festival organisator (buiten praktische voordelen) zo handig was.

Met name bij de populaire festivals, welke een maximumcapaciteit hebben en daarmee een schaarste in tickets. Festivals die soms binnen 3 weken uitverkocht zijn en festivals waarbij er na 24 uur al geen tickets meer beschikbaar zijn konden door de polsband juist die groep klanten uitnodigen die bij de vorige editie ‘big spenders’ in de horeca en merchandising waren. De polsbandjes transformeerde trouwe bezoekers die te weinig spendeerden tot ‘tweederangs bezoekers’ of lieten hen helemaal buiten de boot vallen.

Hoogseizoen in Hotels

De polsbandjes van Onity en Oracle zijn ontworpen om de gastervaring te verbeteren en hotels en resorts te voorzien van een geavanceerde en effectieve manier om de klanttevredenheid en loyaliteit te verhogen,

Als een enkel draagbaar apparaat, elimineert de polsband de noodzaak voor gasten om kamersleutels, creditcards of contant geld bij te dragen. Ook hier kunnen hotelketens en cruiserederijen gegevens verzamelen over hun klanten en trends ontdekken. Door het gebruik van deze gegevens kunnen operators aangepaste diensten aanbieden op basis van trends en bestedingspatroon.

De ervaringen uit de festivalbranche kunnen ook in de hotelbranche of bij touroperators in de toekomst ervoor zorgen dat zij hun inkomsten kunnen verhogen door juist de schaarse hoogseizoen-kamers in de schoolvakanties of de schaarse kamers tijdens een congres in de zakelijke markt aan te bieden aan de ‘big spenders’.

Ook voor ‘all inclusive’ toeristen kan toepassing van de polsbandjes ongewenste effecten hebben. Door alles te meten stellen deze polsbandjes de hoteldirectie in staat de ‘big drinkers’ en ‘big eaters’ het moeilijk te maken om hun volgende verblijf voordelig te boeken. Weleens waar kunnen ook notoire alcoholisten buiten de deur worden gehouden en kunnen ook ‘Russische excessen’ in all inclusive resorts ingedamd worden, maar all inclusieve wordt minder all inclusive. Vrijheid voor de consument is in ieder geval niet meer inclusief.

Munt eenheid

Voor de invoering van de Euro waren we aangewezen op het wisselen van valuta. Dit zorgde ervoor de Nederlandse toerist in de Franse hypermarche of het terrasje in Kreta, continu zat om te rekenen wat iets nu in Guldens kostte. Men had vaak weinig gevoel van waarde bij de Franse Franc of de Griekse Drachme. Uit verschillende onderzoeken bleek dat deze consumenten juist meer geld uitgaven omdat ze eigenlijk altijd de prijs in de vreemde valuta te laag inschatte. Na de invoering van de Euro klaagde restaurants en hoteliers ook massaal over de toegenomen waardeperceptie van de toerist. Het hele mechanisme achter de verschillende valuta is dat het brein van de mens verward raakt bij verandering en dat is nu juist wat we op de festivals ook zien. Als bijvoorbeeld de Pearls 3,35 per stuk kosten en glas bier kost 1 Pearl dan associeert het brein dit al snel met 1 euro en voelt het dus veel goedkoper aan. Met de valuta op de polsbanden speelt een vergelijkbaar mechanisme dus, men rekent met te lage waarden. De betaal pijn in vreemde valuta is lager. Daarnaast is bijkomend nadeel voor de gebruiker (en voordeel voor de industrie) dat de armband puur giraal geld is en de consument veel meer en makkelijker uitgeeft. Zo blijkt uit onderzoek dat consumenten die altijd giraal betalen gemiddeld €36 uitgeven per bezoek aan de supermarkt en mensen die met cash betalen, gemiddeld €28.

Polsband of Enkelband?

De ethische vraag voor de consument is dan ook of de polsband een zegen is vol praktische gemakken of dat deze voordelen vooral gelden voor de industrie. Is de polsband eigenlijk een veroordeling van klant tot het dragen van een enkelband die hem in zijn vrijheden beperkt?