Aan de hand van 163 miljoen gastbeoordelingen, en een onderzoek onder 21.500 reizigers uit 29 landen wereldwijd, heeft Booking.com de acht reistrends voor 2019 opgesteld:

1. Reizen om te leren

Voor reizigers wordt het maken van betekenisvolle reizen steeds belangrijker. Meer dan de helft (56%) van de reizigers zegt dat reizen ze nieuwe vaardigheden en inzichten heeft bijgebracht. In 2019 voorziet Booking.com bij alle generaties de wens om op reis iets nieuws te leren, evenals een groei in vakanties met focus op vrijwilligerswerk. 68% van de respondenten wil deelnemen aan een culturele uitwisseling en zo nieuwe vaardigheden leren, 54% geeft aan vrijwilligersvakantie te willen doen en 53% kiest voor internationale werkstages.

2. Zo gemakkelijk mogelijk

In 2019 wordt gemak de standaard als het gaat om technologische vernieuwingen op het gebied van reizen. De innovaties die volgens reizigers het meest aan zullen slaan, zijn degene die met artificial intelligence (AI), virtual reality (VR) en spraakherkenning praktische oplossingen bieden voor op reis. Denk daarbij aan het openen van je hotelkamer met je smartphone of een robot-conciërge die de taal van de gasten spreekt. 57% van de reizigers heeft interesse in oplossingen als een app voor real-time bagage tracking of één app die alles heeft voor het plannen en boeken van hun reis. Daarnaast heeft 31% belangstelling voor het idee van een ‘virtueel reisbureau’ in hun woonkamer, met bijvoorbeeld virtual assistants met spraakherkenning die reisvragen beantwoorden.