“Luister niet naar mensen van boven de 25 jaar,” raadde YouTube-beroemdheid Kelvin (19) van Cinemates het publiek van adverteerders aan. Met ongeveer honderd man, het grootste deel overigens ouder dan 25, luisterde ik op 8 april in de Westergasfabriek in Amsterdam naar Kelvin en andere Youtube-beroemdheden op het evenement Insight VEED. Zij vertelden ons hoe organisaties een publiek kunnen bereiken met video-advertenties. Want de jonge beroemdheden hebben zelf inmiddels zo veel volgers dat ze van YouTuben hun beroep maken. Wat kunnen we leren van deze nieuwe wereld?

Insight VEED

VEED is vorig jaar voor het eerst georganiseerd en geldt als de ‘Nederlandse oscars uitreiking’ van YouTube kanalen. Als aanvulling op dit publieksevent is er dit jaar een industriedag waar een grote groep marketeers samen mogen komen met YouTubers om de laatste trends van hun wereld te delen en laten ze zien hoe je met ze kan samenwerken.

(bron: Adfo Groep)

Op het evenement staat YouTube centraal, want filmpjes worden steeds belangrijker. Niet alleen jongeren, ook ouderen gebruiken graag beeld en geluid. Want zeg nou zelf, een instructievideo is zo veel makkelijker dan een lange tekst uitleg.

Ben Speas van YouTube benadrukt dat elke minuut vierhonderd uur aan video-content wordt geüpload op YouTube. Tachtig procent daarvan is reclame, wat YouTube een van de grootste adverteerders ter wereld maakt.

Video advertenties

Eva Ruiz, verantwoordelijk voor Vodafones marketing, sprak over Vodafones zoektocht naar de perfecte commercial. “Eerst lieten we populaire Youtubers ons merk promoten, maar het ging pas lopen toen we als merk iets toevoegden aan de Youtubefilmpjes.” Zo sponsorde Vodafone de eerste rit in een race-auto van Youtube-icoon Mertabi’s (22).

Vodafones doorbraak kwam met de commercial hierboven – opgenomen door Nederlandse YouTube-beroemdheden Kelvin en Peter van de Cinemates. “De Cinemates maakten deze commercial in 48 uur, honderd keer goedkoper dan wij hadden gedaan. Maar het belangrijkste: door dit filmpje kregen we vijf keer zo veel volgers.”

Advertentie versus vlog

Maar waarom dan, waarom krijgen jongeren die een eitje bakken veel meer volgers dan rijke reclamebureaus? De belangrijkste reden: YouTubers houden rekening met wat kijkers willen zien, marketeers zijn te druk bezig met hun eigen verhaal.

Mertabi geeft wat tips. Voordat hij een filmpje maakt, vraagt hij zich af waarom mensen ernaar zouden kijken. Gaat het om een herkenbare situatie? Of juist een unieke? Ook vertelde hij dat kijkers graag “fan” worden van iets uit video’s. Zo bestelde hij in een reeks vlogs een milkshake kokos, waarop hij honderden foto’s kreeg toegestuurd van milkshakes.

Volgens de YouTubers komen reclames vaak nep over. De hipsterbaard van de Danio-reclame werd genoemd als overdreven, en ook Iglo’s commercial van “Visstick Vrijdag” kreeg de wind van voren.

“Je voelt het gewoon aan wanneer bedrijven iets ‘hip’ willen maken. Combineer YouTubers en merken, laat merken iets toevoegen. Klanten vinden commercials vervelend, omdat ze geen link zien tussen henzelf en het product. YouTubers weten wel wat in die belevingswereld ligt.”

https://www.youtube.com/watch?v=S3FkVd9b7oY

Daarnaast zijn er veel verbeterpunten op sociale media. Kelvin geeft tips: “Onze kanalen versterken elkaar. Als we een filmpje publiceren over billen, posten we meteen ook op Instagram, Facebook en Snapchat verschillende foto’s en polls over dat onderwerp.”

De jongens zijn allemaal begonnen met het filmen als hobby. Toen ik ze vroeg waarom hun volgers het interessant vinden om hen een ei te zien bakken, antwoordde Kelvin: “Mensen kijken toch ook naar reality-series? Daarin gebeurt ook niks extreems.”

Jonge sfeer

De sfeer op Insight VEED was behoorlijk “hip”. In de Westergasfabriek bestond de bar uit lichte houten kratjes, omringd door witte picknicktafels, poefjes en banken. De bar schonk “healthy juices”, maar er was ook wijn en overal kon je pretzels en muffins eten.
Ook de aanwezigen waren jong. Zoals een adverteerder opmerkte: “Niemand is in pak, iedereen draagt gewoon gympen.” Niemand in pak? Nou ja, Humberto Tan wel. “Maar ik ben dan ook een dinosaurus hier,” merkte hij op.

Kansen voor de reiswereld?

Wat biedt dit alles voor kansen voor de reiswereld en zijn er al voorbeelden te vinden? Uiteraard bieden vloggers en YouTubers content. Content is enorm belangrijk en de komende tijd zal video content nog belangrijker worden dan het geschreven woord. Het is een cliché, maar één beeld zegt meer dan duizend woorden gaat zeker op voor een belevingsproduct als ‘vakantie’.

Een YouTuber zou dus een volledige customer journey laten zien aan hun volgers. Dit werd destijds al uitgelegd in het artikel over de Masterclass tijdens de Vakantiebeurs aan de hand van de vlog van Enzo Knol die op vakantie gaat naar Turkije.

Je krijgt duidelijk het eerlijke verhaal, waarin de boodschap aansluit bij de belevingswereld van de millenial.

Daarnaast gebruiken we bij mijn eigen bedrijf Team4Animation ook vloggers die laten zien hoe leuk het werk is als miniclub animatrice op een camping in Frankrijk of Italië. Doordat de medewerker zelf aan het woord is, is het verhaal authentiek en gebruiken wij de content weer als middel bij de werving en selectie. Andere jonge meiden zien dit filmpje en denken hopelijk “He, leuk! Dat is wat voor mij!”

Daarnaast hebben we gemerkt dat YouTube ook een perfect kanaal is om knutselactiviteiten uit te leggen. Onder de Hashtag #DIY (Do it yourself) is er een hele boel instructie videos te vinden op Youtube. Immers, een instructie werkt vele malen beter op video dan in tekst. Daarom zijn we vanuit onze animatieactiviteiten op de camping net gestart met een eigen Youtubekanaal genaamd: Knutseljuffen. Een niche markt. Wil jij een lampion knutselsen? Dan leggen we je dit in een video precies uit!

Op deze manier spreken we zelfs nog een veel grotere doelgroep aan dat alleen potentiële medewerkers in de reis/animatie wereld. Bij knutseljuffen mikken we op creatieve mensen (of mensen die dit willen worden). Uiteraard zijn jongeren en mensen in het onderwijs een belangrijk onderdeel van deze groep, maar ook voor een vader die op zoek is naar inspiratie voor een knutselactiviteit voor de verjaardag van zijn dochter kan deze video interessant zijn.

We creëren dus content die op zichzelf staat en niet persé zorgt voor een directe ROI (namelijk: sollicitanten). Echter, we geloven heel erg in het delen van content die past bij ons bedrijf en onze strategie. Content waar we trots op zijn en die we bovendien leuk vinden om te maken. Het mes snijdt vervolgens aan twee kanten: animatrices krijgen een podium op YouTube om een ster te zijn en volgers kunnen inspiratie op doen.

Terugkijken?

Ik hoop dat deze blog een aanzet is om ook aan de slag te gaan met video content in jouw organisatie. Wil je het hele event terug kijken? Check dan het hele event hieronder. Of bekijk de uitzending van Pauw terug waarin enkele YouTubers worden geïnterviewd, nog ouderwets op televisie.

https://www.youtube.com/watch?v=TKP9MdXWEK4&ebc=ANyPxKolUXEF0RPtlhFdwXEa9QoGiObDJAgIE5v1i2Uui_zb5ov-jU1yogVrc-UwEhWIRLRJg1hZ7a-eTvrgz-y-qIFxyt1bSg

Wat zijn jullie ervaringen met YouTube? Werk je al met bekende YouTubers? Heb je als bedrijf al een eigen kanaal? Of wil je reageren op dit artikel? Ik zie graag jullie reacties hieronder in de comments.