Is het gras bij de buren daadwerkelijk groener? In Brugge start op 4 juni het Travelmedia congres met sprekers o.a. van Disney, Skyscanner, Google, TUI en Toerisme Vlaanderen. Wat kun je daar van meenemen?

Programma

Isabelle Willemsens brengt een uniek inzicht in de distributie- en marketingaanpak van The Walt Disney Company Parks & Resorts in België en Luxemburg. Uiteraard ligt de klemtoon op online marketing, maar ook de verkoop via reisagenten en marketing via traditionele kanalen komt aan bod in een product waar beleving centraal staat. Een marketingaanpak die ook voor de Nederlandse markt een prachtig uitgangspunt zou kunnen zijn.

We hebben op TravelNext al vaak de voorbeelden van Antwerpen en destinatiemarketing voorbij zien komen zoals hier en hier. Op het Travelmedia congres is onafhankelijk Antwerpen zelf aan het woord. He paradepaardje: Tanguy Ottomer werd door CNN verkozen tot „one of the 7 savviest guides in the world”. Hij kent de straten, verhalen en monumenten in Antwerpen als geen ander. Niet verbonden aan een toeristische dienst komt Tanguy vertellen over hoe hij de toekomst van destinatiemarketing ziet.

Een bekende in Belgisch toerismeland: na de verkoop van Sunparks Vakantieparken aan de groep Pierre & Vacances is Mark Vanmoerkerke helemaal terug in het toerisme. Kunst én hospitality zijn de twee grootste passies van hem. Met zijn key-note My thoughts are not your thoughts: illustreert hij een originele kijk op toerisme en hotel-gastvrijheid”.

Ben Scheefhals komt vertellen over de opstart van FOX Vakanties in België. Over de strategie en de roadmap om het Nederlandse reismerk ook in België stevig in de markt te zetten. Een verhaal over distributie en marketing.

Een specialist in informatiearchitectuur, usability en conversie optimalisatie. Ook 17% van het Belgische internetverkeer is afkomstig van mobiele toestellen. Jammer genoeg laten veel websites op dat vlak kansen liggen. Karl Gilis geeft in zijn bekende stand-up comedy stijl 13 tips over hoe je van ieder mobiel project een succes kunt maken.

Vincent Nijs van Toerisme Vlaanderen komt vertellen over de verhouding tussen de commerciële verblijfstoerist en de ‘toerist die onder de radar verblijft’ in de Vlaamse kunststeden. ‘Onder de radar’ kan zijn: bij vrienden of familie, of via AirBnB of couchsurfing. Recent onderzoek levert een interessante en verrassende kijk op dit bijzonder actuele thema in België.

De presentatie van Kristien Segers (Google.be) bulkt van de statistieken en trends over online toerisme in de Belgische markt. Uiteraard worden deze statistieken geïllustreerd met heel wat voorbeelden, tips en cases uit de markt. Interessant om te vergelijken met Nederlands materiaal.

Virtual reality, digitale medereizigers en veel slimme gadgets zullen het reizen in 2024 een compleet andere dynamiek geven. Althans dat is de toekomstvisie van Skyscanner, afgeleid uit een grootschalig onderzoek waarvan de resultaten op het Travelmedia Congres worden voorgesteld.

Storytelling niet meer weg te denken als marketingtechniek in toerisme. Dat heeft ook Jetairfly mooi geïllustreerd met de nieuwe allernieuwste Boeing 787 Dreamliner op Zaventem : trotse medewerkers (én bazen) van Jetairfly verwelkomden het nieuwe toestel dat reeds maandenlang gehyped werd. Een sterk staaltje van storytelling waarover Hans Vanhaelemeesch – werkzaam als Chief Communication Officer TUI België – alle details (van een uitgekiende strategie) komt uitleggen.

Klik hier voor het volledige programma en informatie.

What else?

Tijdens het Travelmedia Congres brengt trainer Peter Bertels van FlandersDC een workshop rond innovatie, creativiteit, ondernemerschap, nieuwe businessmodellen, etc. Een boeiende hands-on sessie die ook jou en jouw bedrijf vooruit kan helpen, praktisch en concreet voor de reissector.

De workshop wordt concreet gemaakt door 3 innovatieve Belgische start-ups uit toerisme die elk 7 minuten de tijd krijgen om hun idee te pitchen voor het publiek : VakantiedealsCitytripplanner en Youbba.

Er bij zijn?

Wil je leren van de ontwikkelingen in de Belgische markt met top keynotes en cases interessant voor de Nederlandse markt? Meld je dan hier aan. Let op: er is nog een beperkt aantal plaatsen beschikbaar.