Vorige week maakte ik voor het eerst deel uit van een affiliate trip. Een affiliate trip? Jawel, dat is een reis die een reisorganisatie speciaal voor haar affiliates organiseert. Een soort persreis dus, maar dan voor de affiliates  (oftewel site-eigenaren) waarmee wordt samengewerkt op basis van affiliate marketing. In dit artikel ga ik toelichten waarom een affiliate trip nuttig kan zijn, wat mijn eigen ervaring is geweest en tot slot geef ik nog enkele tips voor het opzetten van een dergelijke reis.

De reis waaraan ik heb deelgenomen werd geïnitieerd door Nile Travel, een touroperator gespecialiseerd in reizen naar Egypte. Ik was uitgenodigd omdat ik mede-eigenaar ben van Rondreis.nl, en 0p Rondreis.nl vergelijken we onder andere rondreizen naar Egypte en op die manier genereren we traffic en sales voor Nile Travel.

Samen met vier andere website-eigenaars en iemand van het affiliate-netwerk Paxz werden we door een tweekoppig team van Nile Travel in vier dagen door een deel van Egypte geleid.

Het nuttige en het aangename

Natuurlijk is het leuk, zo’n reisje, maar wat heeft de organiserende partij hier nu echt aan? Ook al kan ze alles inkopen tegen kostprijs, het blijft een investering en de grote vraag is uiteraard: wat levert het op?

Daarbij is het belangrijk om op te merken dat affiliate marketing over het algemeen een vrij “afstandelijke” manier van zaken doen is. Dit komt mede doordat er een affiliate-netwerk tussen de adverteerder en de affiliates zit, die alles faciliteert wat nodig is om de samenwerking tot stand te brengen en deze te onderhouden. Zo lopen bijvoorbeeld het promotiemateriaal, de statistieken en de facturen allemaal via dit netwerk. Dit is erg handig voor beide partijen, maar het gevolg van deze constructie is dat er sprake kan zijn van een serieuze samenwerking zonder dat er ooit maar een woord met elkaar is gewisseld.

Kennismaking

Nile Travel heeft aangegeven dat het “elkaar (beter) leren kennen” één van de belangrijkste drijfveren is voor het opzetten van de trip. Ze wilden er bijvoorbeeld graag achter komen wie er nu eigenlijk achter die website zit? Wat doet hij of zij allemaal online en waar houdt diegene zich dagelijks mee bezig? Puur een stukje ongedwongen kennismaking dus. En dat werkt omgekeerd net zo. Wij, als affiliates, kregen een veel beter beeld van Nile Travel en de mensen die erachter zitten.

Kennisdeling

De tweede belangrijke pijler voor de trip was voor Nile Travel de mogelijkheid om haar product in het echt te kunnen laten zien aan de affiliates. We hebben geslapen in een boot aan de Nijl, we hebben tempels bezocht in Luxor en hebben een spa-behandeling gekregen in een resort in Marsa Alam. We kregen hierdoor veel meer inzicht in wat we op onze websites aanprijzen en kunnen dit zelfs met eigen ervaringen en foto’s verrijken. Voor enkelen was het beeld van Egypte als vakantiebestemming zelfs een stuk positiever na de reis.

Daarnaast hebben we veel van elkaar geleerd. Tijdens het eten, de borrels en de activiteiten werd er veel kennis en ervaring gedeeld. Natuurlijk wilde Nile Travel graag weten of wij tevreden waren met het promotiemateriaal en of er verbeterpunten waren, maar er werden veel meer zaken uit de online (reis)branche besproken. Conversie, techniek, design, Google, trends, display advertisement, e-mail marketing en ga zo maar door. Leuk en informatief voor alle deelnemers.

En het resultaat?

‘Goed, het was dus gezellig en jullie hebben elkaar beter leren kennen, maar wat levert het nu echt op’ zul je misschien denken. Nile Travel heeft te kennen gegeven dat het organiseren van de affiliate trip absoluut de moeite waard bleek te zijn. Het was daarom ook niet voor niets dat ze dit jaar de trip voor de tweede keer hebben opgezet.

Affiliates zijn bij Nile Travel verantwoordelijk voor een substantieel deel van de  de omzet. Daarom speelt het affiliate kanaal een belangrijke rol in hun algehele marketing-mix. De affiliates houden een goed gevoel over aan de reis en de reisorganisatie in het algemeen. Door elkaar op deze manier beter te leren kennen ontstaat er wederzijds een hogere gunfactor. Iets wat binnen de affiliate-business van belang is, want deze samenwerkingvorm is voor een aanzienlijk deel gebaseerd op vertrouwen. Als affiliate krijg je meer feeling met de reisorganisatie en er ontstaat meer emotionele motivatie en kennis om de reizen van die organisatie te promoten. De reis van vorig jaar heeft geleerd dat de reizen van Nile Travel actiever en prominenter gepromoot werd door de affiliates.

Voor Nile Travel heeft de affiliate trip dus gezorgd voor meer engagement, een sterkere merkbeleving, een hogere loyaliteit en uitgebreide kennisdeling wat zich uiteindelijk heeft uitbetaald in meer omzet.

Enkele tips

Een reis opzetten voor affiliates is een tamelijk nieuwe ontwikkeling. Naast Nile Travel zijn er bij mijn weten slechts twee andere reisorganisaties geweest die dit hebben gedaan. Een affiliate trip organiseren is volgens mij niet iets wat iedere touroperator zonder meer zou moeten doen. Zorgen affiliates echter voor een wezenlijk deel van de omzet? Of is het juist de bedoeling om meer omzet via het affiliate-kanaal te draaien? Dan moet je dit als (affiliate) marketeer bij een reisorganisatie zeker overwegen.

Tot slot enkele tips met betrekking tot het opzetten van een affiliate trip:

  • Wees selectief: zoek uit welke affiliates hun best voor je doen of juist veel potentie hebben
  • Gebruik de kennis van het affiliate-netwerk: zij kennen de websites en mogelijkheden wellicht beter
  • Maak de groep niet te groot: door het klein te houden leer je de deelnemers een stuk beter kennen en houd je bovendien het overzicht
  • Maak de reis niet te lang: een korte rondreis van enkele dagen is voldoende
  • Geen verplichtingen: een ongedwongen sfeer zonder hoge verwachtingen en verplichtingen zorgt voor het meest vruchtbare resultaat
  • Have fun met elkaar: leg een goede basis voor de verdere samenwerking

Er zijn natuurlijk ook andere manieren om nader tot je affiliates te komen, zoals bijvoorbeeld een meeting of affiliatedag, maar ik moet wel zeggen dat er met een korte trip wel meer betrokkenheid ontstaat.

Voor affiliates lijkt het bijna een no-brainer om mee te gaan, maar toch wil ik aanraden om kritisch te kijken naar de reisorganisatie en de reis an sich. Is het de tijd en moeite echt waard? En wie gaan er verder mee? Kan ik mijn netwerk vergroten en interessante nieuwe mensen ontmoeten? Probeer zelf ook te kijken waar nog kansen liggen en bereid je voor om deze te bespreken met de reisorganisatie.