De affiliatedag 2009 in De Fabrique in Utrecht was gisteren goed bezocht. Affiliatiemarketing is naast zoekmachine marketing voor de meeste reispartijen een belangrijke bron van inkomsten. Vooral voor directsellers, die vaak meer dan 30% van hun omzet uit affiliatiemarketing halen.

Niet voor niets was de reisbranche dan ook goed vertegenwoordigd door marketeers van bedrijven zoals Airtrade, Pharos Reizen, Sundio, Riksja, Vakantiepunten, Nile Travel, D-reizen, Zonvakantielastminutes.nl, Landal Greenparks, Topic Travel, De Reisspecialisten Groep, Oad Reizen, Reisgraag.nl, KLM en nog veel meer.

De dag werd geopend door keynote spreker Vinny Lingham. Een prima “down to earth” presentatie waarbij hij zijn persoonlijke ervaring met het publiek deelde van zijn leven als succesvolle affiliate. Wat (zoals bij vele succesverhalen) begon als een zolderkamerinitiatief en uitgroeide tot een miljoenenbusiness. Een aantal van zijn tips voor adverteerders; affiliatiemarketing is peoplebusiness dus focus op het onderhouden van een goede relatie. Alleen het resultaat telt dus zorg ervoor dat de conversie op orde is. Kom snel en altijd je afspraken na. Betaal snel uit , wees open en transparant. Voor affiliates had Vinny Lingham ook een aantal tips; zorg ervoor dat je lean and mean blijft, focus je op conversie, bouw een goed trackingsysteem, zet in op de long tail, leer van je bezoekers en doe vooral dingen die je leuk vindt.

Affiliatedag 2009

De rest van de dag werd gevuld met verschillende parallelsessies. Pascal Roos (bekend van onder meer LastminutesZoeken.nl, CheapLastminutes.nl, Autohuren.nu en Golfreizen.nu) vertelde beginnende affiliates waar ze rekening mee moeten houden als startende affiliate.  De presenatie van Pascal Roos is hier terug te zien op Slideshare.