Vorige week gaf ik in een blog al enkele voorbeelden van destinatiemarketing. Maar nu kwam ik via @Isabelmosk op een bijzonder voorbeeld dat ik graag nog wel even wilde delen ter inspiratie. Wat mij betreft is dit namelijk een briljante manier om aandacht voor een bestemming te krijgen. Air New Zealand gebruikt namelijk de Australische sceptici om te laten zien wat het land allemaal te bieden heeft en gebruikt deze bevindingen in de campagne: The Kiwi Sceptics.

Nieuw Zeeland

Ooit ben ik vijf weken met een backpack door Nieuw Zeeland getrokken en in deze tijd heeft het Kiwi-land mij ook weten in te pakken met haar geweldig aardige inwoners, de hakka, de veelzijdigheid van haar natuur en extreme sporten.

Maar nog niet iedereen blijkt overtuigd van de schoonheid van het land in Ocëanie. Met name Australiërs lijken geen reden te zien waarom ze naar die kleine eilandjes ergens rechts onder van hen zouden moeten vliegen. Voor hen is de luchtvaartmaatschappij van Nieuw Zeeland gekomen met een campagne waarin ze deze sceptici laten zien waarom ze dit nou juist wel zouden moeten doen. Gewoon, door een aantal van hen het land in pracht en praal te laten zien en dit te filmen. En de Aussies komen erachter dat Nieuw Zeeland wel degelijk hun final destination is.

http://youtu.be/3QKsfaP_2kU

The Kiwi Sceptics

Zomeredities

De zomereditie van de campagne is begonnen in februari en bestaat uit 4 webisodes van verschillende typen Australiërs. Elke sceptic werd op zijn of haar eigen manier door Nieuw Zeeland geleid door een echte Kiwi-guide die bij zijn of haar profiel past. De campagne komt tot uiting op het Air New Zealand Youtube kanaal, AirNZ Facebookpagina en op de website van Air New Zealand zelf.

http://youtu.be/8O6PnL2JMq0

Lara Bingle

Als klapper op de vuurpijl is gister een speciale wintereditie live gegaan waarin Lara Bingle, een bekend Australisch model (én ballroom danser én snowboarder én lief van nationale sporthelden), Nieuw Zeeland op haar manier bekijkt. Ze ziet Nieuw Zeeland in eerste instantie niet als mogelijke destinatie voor een vakantie en snapt niet zo goed waarom ze er naartoe zou moeten gaan. Maar ze moet haar mening al gauw bijstellen. Ze wordt door haar persoonlijke gids de berg op gesleept in een helicopter en slapen ze in een iglo. Lara is verliefd! Lara zal in haar eigen show Bingles op 31 juli terugkijken op de experience in Nieuw Zeeland.

http://www.youtube.com/watch?v=52_7BlQuZe8

Lara Bingle is al eens eerder ingezet een haar eigen land te promoten. Kelly Miller, marketing manager bij Air New Zealand zegt op de Australische website Bandt: ““We need to do unexpected things to get noticed and stand out. Lara is a genuine Kiwi Sceptic. She had no interest in NZ and has even been used to promote another destination. If we could convince Lara that New Zealand is a fresh and progressive holiday destination, then her profile will help us carry that message to many more Aussies and hopefully help us convince them too.”

Van vinden jullie van deze campagne? Is het inzetten van sceptici een goede manier om een bestemming te promoten? Hebben ze ergens in de uitvoering slagen gemist waardoor ze het wellicht succesvoller hadden kunnen maken.