• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Airbnb: een verhaal over een nieuwe speler

6 november 2011 door Martin van Kranenburg

Ze waren van plan luchtmatrassen te verhuren bij vrienden en kennissen, in periodes dat de hotels vol zitten of te duur zijn. Van het één kwam het ander, en vandaag zijn ze ongeveer anderhalf miljard dollar waard. Een nieuwe speler in de reisindustrie: Airbnb.com Ze beschrijven zichzelf als de link tussen mensen die thuis een plaats over hebben om te slapen, en mensen die op zoek zijn naar een plek om te slapen. Heel eenvoudig: via de website van Airbnb kan je een kamer zoeken, vinden en boeken bij particulieren. Wie een logeerkamer heeft die meestal vrij is, wie een zolder heeft waar een bed op kan, wie een tuinhuis heeft waar iemand redelijk comfortabel de nacht kan doorbrengen, heeft vanaf nu een wereldwijd netwerk ter beschikking via Airbnb.

Het idee is eenvoudig en geniaal, en heeft véél succes. In de drie jaar dat de onderneming bestaat, werden reeds meer dan 2 miljoen verblijven geboekt. Investeerders stonden in de rij te drummen om de stichters geld te geven om hun bedrijf uit te bouwen. We praten over honderden miljoenen dollars. Vandaag wordt de waarde van Airbnb geschat op zo’n 1,3 miljard dollar. Airbnb heeft een hoofdkantoor in San Francisco (waar anders?) en vanuit het Europees kantoor in Duitsland wordt de verovering van onder andere Italië, Frankrijk, Spanje en de UK gepland. Uitbreiding naar Brazilië staat ook hoog op de agenda.

Airbnb: Particulieren logeren bij particulieren

Particulieren die bij particulieren logeren: dat kan heel mooi zijn, maar in onze krankzinnige wereld kan dat ook heel erg fout gaan. Dat merkte ook Airbnb al vrij snel. Het bedrijf werd geconfronteerd met een aantal absolute horror stories, zowel aan de kant van de aanbieders als aan de kant van de klanten. Er circuleren verhalen van mensen die drugsdealers in hun huis namen, van reizigers die nadat ze de hele bar met sterke drank leeggedronken hadden even de gastvrouw in het feestje wilden betrekken, en er is ook al een huis bijna volledig vernield door vandalen.

Gedragscode: six golden rules

Airbnb reageerde eerst nogal soft, en vervolgens –onder de druk van hun belangrijkste investeerders – heel duidelijk. Vandaag biedt het bedrijf aan hun verhuurders een verzekering tot 50.000 $ voor veroorzaakte schade aan. Ze kochten de veiligheidsprocedures over van bedrijven zoals Ebay en Paypal, en ze gebruiken zoveel mogelijk informatie van social media sites als Facebook, Twitter en Youtube om hun klanten beter te leren kennen. In hun “six golden rules” leggen ze een gedragscode uit voor verhuurders en huurders.

Airbnb is een mooi voorbeeld van hoe, dank zij de technologische ontwikkelingen, één van de oervormen van toerisme een nieuw, wereldwijd elan krijgt. “Overnachten bij andere mensen” is immers van alle tijden, en bestond reeds lang voor de hotellerie haar eerste stappen zet. Airbnb heeft dit eeuwen nadien opnieuw opgepakt en opnieuw een plaats gegeven binnen de reisgewoontes van de mensen. Interessante tijden, boeiende tijden. We ain’t seen nothing yet.

Dit artikel is gespot op Travolon.com

Gerelateerde Berichten

  • Sharing economy vraagt om betere screening in travel: wie huurt en verhuurt?

    Sharing Economy idealist pur sang, Airbnb, heeft het er niet zo op als huurders en…

  • E-mailmarketing bij Airbnb: conversie én community

    Airbnb is een opmerkelijke speler in de reisbranche. Ze zijn misschien wel de belichaming van…

  • AIRBNB: You can’t beat them, so join them

    Dagelijks kom ik in overvloed artikelen, reportages en publicaties tegen waarin negatieve berichtgeving rondom Airbnb…

Categorie: E-commerce, Sharing Economy Tags: Airbnb

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Lees Interacties

Reacties

  1. Alen Jones zegt

    7 november 2011 om 08:23

    We weten allemaal dat Spanje staat bekend om haar culturele erfgoed in de hele wereld. Er zijn zoveel aantrekkingskracht, dat het moeilijk om ze allemaal te reizen. Maar met Autoverhuur in Spanje krijg je de vrijheid om elke plaats te verplaatsen elk gewenst moment. Dus verkennen meer in spanje ..!

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
RED Online Marketing
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

reviews TUI Social Media reizen TripAdvisor NHTV onderzoek Facebook Airbnb Booking.com technologie KLM mobiel Vakantiebeurs Google travel instagram Expedia hotels destinatiemarketing

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2022 TravelNext