Sinds de oprichting halverwege dit jaar heeft het Travel Impact Lab al meer dan 22 leuke reis-startups gesproken. Deze startups geven de gevestigde reisorganisaties een eventuele buitenboordmotor om succesvol te innoveren met een positieve impact op de wereld.

Een belangrijke drive om impactvol te willen innoveren is de behoefte van klanten en de wereld om ons heen dat verandert. “Dat goed voelen, snappen, duiden en vertalen naar concrete behoefte/probleem is volgens mij wat veel organisaties nu nog onvoldoende doen”, vertelt Michel Groenenstijn, mede-oprichter van Travel Impact Lab.

Innoveren
Dat innoveren lastig is binnen de reisbranche is de partners niet onbekend. Toch is innoveren heel belangrijk, ziet ook Gert Nieuwboer, eigenaar van SNP Natuurreizen. Voor Gert een belangrijke reden om partner te worden van Travel Impact Lab. “Innovatie is nodig in onze branche, maar niet altijd makkelijk te organiseren binnen een bestaande cultuur. Travel Impact Lab kan de omgeving creëren met de juiste partners om nieuwe concepten uit te proberen of inspiratie te leveren die niet uit de bestaande organisatie naar boven komt. Super essentieel en reuze interessant dus!”

Transavia richt zich bij innovaties voornamelijk op de bestaande customer journey. De focus hierin is altijd een positieve impact. Dat deze focus ook een van de redenen is geweest om aan te sluiten bij het Travel Impact Lab, is geen toeval. “Ook het samenwerken met branchegenoten, de inspiratie en nieuwe concepten van startups en het vergroten van executiekracht op vernieuwende concepten zijn beweegredenen om een partnership aan te gaan met het Lab”, aldus Brit Haarmans, Innovation Lead van Transavia.

Discussie
Gijs van den Boom, eigenaar van Acato en mede-oprichter van het Lab, ziet in de reisbranche met name het volgende probleem. “Jarenlang zijn reisorganisaties succesvol geweest met een waaier aan reisproducten. De organisatie is ondertussen goed geworden in het steeds beter aanbieden en managen van die producten, gevolgd door meer succes en meer drukte. Door de behoefte aan sterke operationele krachten, wordt men op termijn vooral goed in het beheersen en optimaliseren van allerlei bestaande processen. Dat terwijl innovatie vooral gaat over het radicaal ter discussie stellen van alles wat voor lief wordt genomen. Dus ook de bestaande producten en processen. Dat wringt, dat vergt dus ook een hele andere mindset”.

“Positieve impact op de wereld kent verschillende vormen. Het moet bij je ziel en missie van de organisatie passen welk thema je hierbij kiest”, aldus Marius. “De meeste organisaties hebben dit prima gedefinieerd en er mooie teksten over op de ​about us pagina”, aldus Gijs. Maar dan de executie. Een paar waterputten in Afrika maakt je nog niet de mede-oplosser van armoede. Het mag wel een tandje bolder en meer verankerd in de kern van het product. Het borrelt op dit moment op dat vlak van veel veelbelovende kleinschalige initiatieven die echt een stuk verder durven gaan. De partners van Travel Impact Lab willen geïnspireerd raken en het samen met startups de reisbranche duurzamer maken en de reizen meer impact geven.

Technologieën
“De vraag naar verduurzaming zal de komende jaren alleen maar gaan toenemen”, meent Brit van Transavia. “Nieuwe manieren van denken en ondersteunende technologieën kunnen helpen om de hele reiswereld een stap vooruit te laten zetten. Om een feel-good branche te blijven, zullen we gezamenlijk aan de slag moeten met verandering en vooruitgang”.

Stichting Travel Impact Lab helpt startups succesvol op gang te komen en zet bestaande organisaties opnieuw in beweging. We bouwen een community waarin we reizen combineren met een positieve impact op de wereld en een bijdrage te doen aan de effectiviteit van innovatie in de reisbranche. Dit doen ze door startups, studenten en gevestigde reisorganisaties aan elkaar te verbinden en door programma’s te ontwikkelen rondom innovatie en impact.