Meer tools op komst in Airbnb business: zelf prijzen berekenen en service uit handen geven

Een inkomen vanuit de sharing economy om de losse eindjes aan elkaar te knopen. Dat is waar het de meeste verhuurders van huizen en appartementen in grote steden om te doen is. Door de sharing economy, is er een hele markt ontstaan van bedrijven die huisverhuurders wereldwijd tools en services bieden op het maximale aan omzet en voordelen te halen. De markt voor deze bedrijven is de gewone burger, wonend in de grote stad of net daar buiten.

We hebben een aantal interessante bedrijven in deze business voor je op een rij gezet.  Lees verder Meer tools op komst in Airbnb business: zelf prijzen berekenen en service uit handen geven

Sharing economy vraagt om betere screening in travel: wie huurt en verhuurt?

Sharing Economy idealist pur sang, Airbnb, heeft het er niet zo op als huurders en verhuurders om onverwachte redenen toch niet helemaal OK blijken te zijn. Althans, dat blijkt uit een recente aankoop van het platform, dat onlangs een start-up gekocht gespecialiseerd in zo genaamde ‘background checks’ van mensen. Dat is een goede zaak!

In Airbnb we trust

De start-up Trooly, is in 2014 opgericht door drie Indiase entrepreneurs en is bedoeld om gebruikers en hosts te beschermen tegen ongewenste gasten en frauderende personen. Trooly helpt Airbnb al sinds 2015 aan het ‘screenen’ van platformgebruikers. Hiervoor worden onder andere openbare gegevens maar ook social media gegevens gebruikt. De technologie zorgt ervoor dat schendingen (zoals onderhandse deals via gast en host) worden tegengegaan.

Een nieuwe strijd om commissie?

Sinds 2008 blijkt namelijk dat Airbnb last heeft gehad van frauderende verhuurders, die zich voordoen als huiseigenaren. Een andere zaak waar Airbnb last van bleek te hebben is dat zodra huurders op een interessant aanbod stuitten, zij rechtstreeks contact met de aanbieder zochten (meestal via social media) om vervolgens voor te stellen hen direct te betalen, zonder commissie af te dragen aan Airbnb. Die commissie bedraagt maximaal 12% aan gasten. Gastheren betalen een tarief van 3% op de verhuurde accommodatie die is geboekt. Daarnaast is de aanbieder ook verplicht om de lokale belasting te betalen van zo’n drie procent (die overigens verschillen per stad en land).

Digitale footprints

Via de startup Trooly kan Airbnb  de digitale footprints van haar gebruikers tracken om de betrouwbaarheid van gasten en gastheren te begrijpen en te voorspellen. De output die de screening middels software geeft is een ”trust” rating die aangeeft of iemand in het verleden ongewenst gedrag heeft vertoond. Trooly wordt dan ook gezien als alternatief voor programma’s die doorgaans gebruikt worden om werknemers te screenen alvorens zij hen een contract aanbieden.

Wat hoopt Airbnb hiermee te bereiken?

Door de aankoop van Trooly’s krijgt Airbnb intellectuele eigendom en het engineering team. Het is een tijd van veranderingen en nieuwe plannen bij Airbnb, zo bleek eerder al dat ze van plan zijn om nieuwe product categorieën aan te boren en local travel experiences naar een hoger niveau te tillen. Ook met deze recente ontwikkeling blijkt dat de grootste uitdaging voor de sharing economy nog steeds zit in het vertrouwen creëren tussen vreemdelingen. Airbnb doet dat in de brede wereld van reizen.

Relevant gerelateerd artikel: de netwerkeconomie en de veranderende impact op de toeristische industrie

In dit artikel lees je hoe de oprichters op het geweldige idee om logeren bij vreemden gemakkelijker te maken. Een 5 stappenplan in de wereld van delen, reizen en vertrouwen. 

Een disruptieve boekingsflow voor baby-boomers, ondertussen in de USA

De reiswereld focust op millennials. En hoewel de reiswereld zich door de inzet van onder andere nieuwe technologie opmaakt voor de grote aantallen millennial reizigers, is er voor de grote groep boomers nog steeds veel te winnen; het vereenvoudigen van technologie. Hoe kunnen we traveltrends (en de daarbij behorende boekingsflow) van millennials toegankelijk maken voor seniors? In Amerika zien we het volgende gebeuren:

Ride sharing

Auto (sharing) services ontdekken een nieuwe doelgroep van reizigers. Net als voor jongeren die frequent Uber, Lyft en andere diensten gebruiken is het voor de oudere doelgroep een interessant vervoersmiddel bij het reizen. Juist vanwege het feit dat hun mobiliteit afneemt.

Veilig van A naar B reizen met een groot comfort hoeft niet alleen weg te zijn gelegd voor jonge travelers, maar bieden juist een kans voor senior reizigers.  In 2011 werd de eerste generatie baby boomers 65 jaar en in de komende jaren is er nog steeds een grote markt voor ‘senior travelers’.

Mobiele redzaamheid seniors: Uber en Lyft partneren

Lyft

Lyft heeft bijvoorbeeld aangekondigd samen te gaan werken met GreatCall, een bedrijf gericht op mobiele telefonie voor ouderen waarbij er geen app nodig is om van moderne services gebruik te maken, zoals het boeken van vervoer van- en naar de airport.

Seniors kunnen door deze mediator, een autodienst boeken door ‘0’ te bellen en komen direct in contact met een ‘personal operator’ die hen de verwachte kosten en wachttijd kan geven voordat er een boeking wordt gedaan. Deze operator heeft toegang tot het Lyft Concierge platform en de operator kan contact opnemen met de chauffeur om te laten weten dat deze een ouder iemand zal ophalen die wellicht meer hulp nodig heeft. De boekingen komen op de rekening van de klant te staan (een maandelijkse rekening).

Uber

In de L.A. Times stond een zelfde soort bericht vorige week, dat Uber in zee is gegaan met 24Hr Homecare. Dit betekent ook dat dit het net als bij Lyft, voor seniors niet meer nodig is om de Uber app te downloaden om er een trip tijdens het reizen mee te boeken.

Disruptie vereenvoudigd mobiel: geen apps meer nodig

Door het weglaten van ingewikkelde apps voor seniors, krijgen zij ineens toegang tot dezelfde travel services, diensten en gemakken als hun kinderen en kleinkinderen, maar dan zeer laagdrempelig.

”Als we kijken naar de uitdagingen van ouderen en mobiliteit (reizen), is een van de grootste issues toch wel vervoer, vertelt David Inns (Chief Executive van GreatCall aan L.A. Times). De organisatie heeft inmiddels al meer dan 900.000 klanten in de US. ”De doelgroep boomers zijn nu eenmaal niet allemaal in staat een app te downloaden en gebruik te maken van een efficiënte service die de apps vaan bieden.”

In Amerika ontstaan er nog veel meer van dit soort initiatieven, zoals GogoGrandparent (op dit moment in beta). GogoGrandparent stelt net als voorgaande initiatieven seniors in staat om van dezelfde on-demand services (tijdens het reizen) gebruik te maken als jongere generaties. Dit varieert van het boeken van Uber ritjes en aanvullende services zoals het laten thuisbezorgen van boodschappen.

De senior reizigersmarkt blijkt ook klaar te zijn voor disruptie.

Kun je innovators & machthebbers in travel & hospitality aan banden leggen? Experttalk:

Ik bezocht het Phocuswright Europe congres half mei en keek reikhalzend uit naar het ‘legalisering’ debat. Kijkend naar de huidige markt, zijn het vaak de innovaties die verwachtingen van klanten bepalen. Als voorbeeld gaat dit blog over het effect van Airbnb en Google; klanten willen steeds sneller, makkelijker en goedkoper. Hoe bepalen deze partijen het gedrag en hoe bepaalt de Europese regelgeving hoe deze en andere bedrijven in travel & hospitality kunnen opereren?

In debat met Andrea Bertoli (lastminute.com) Michael Buller, Cristoph Klenner (European Technology & Travel Services Association), Michael Simon (Marriott International), Tobias Wann (@Leisure Group).

Frustratie over Google vanuit de travel industrie

Google is een grote speler in travel, Google is een grote innovator en tegelijkertijd is Google iets te machtig geworden in horizontal search (alle zoekopdrachten). Met een paar kleine aanpassingen kunnen we Google nog steeds toelaten om te blijven innoveren, zodat zij een rol blijven spelen in de travel vertical, maar er moet wel een gelijkwaardig level playingfield zijn zegt Cristoph Klenner (European Technology & Travel Service Association). ”Anders blijven alleen grote technologie bedrijven over en moeten de kleinere travel organisaties het wellicht betreuren.”

Op dit moment ligt er vanuit de travel industrie een pragmatisch voorstel bij de Europese Commissie over hoe de situatie met google houdbaar kan blijven. Daarbij moet Google de ruimte krijgen om te blijven innoveren, maar het level playingfield moet herontworpen worden.

Legalisering, helpt het überhaupt?

Een actuele discussie is de invloed van Google op de reisindustrie en de afhankelijkheid die vele reisorganisaties dagelijks in hun portemonnee voelen, door de grote bedragen die zij naar Google brengen om op de een of andere manier te adverteren met hun reisproducten.

Google of Facebook?

Reguleren van een bedrijf als Google duurt te lang. De innovaties gaan verder en voordat de Europese Commissie een oplossing heeft gevonden, dient het volgende probleem zich door innovatie alweer aan. De ontwikkelingen gaan dus sneller dan het oplossen van de afhankelijkheid, stemt het panel.

”Als het probleem met Google is opgelost, duikelt binnen 3 jaar Facebook wellicht op als grootste ‘probleem’ voor reisbedrijven. Als we naar de data kijken van de tijd die doorgebracht wordt op smartphones, dan is dat zoals de statistieken uitwijzen, voornamelijk op 1 app of website. Facebook verzamelt meer en meer data.”

Regulering werkt dus niet omdat innovatie sneller gaat dan bureaucratie, aldus Andrea Bertoli (lastminute.com) die zich voornamelijk zorgen maakt om de prijstransparantie in de hotelindustrie.

Tobias Wann (@leisure Group) ondersteunt deze gedachte: ”zodra er een mogelijke oplossing bedacht is voor het reguleren van de macht van Google in travel & hospitality, is de issue alweer naar een volgend niveau gestegen. Google heeft wat te verliezen. De grote OTA’s spenderen mega budgetten aan Google en Google wordt dus feitelijk gereguleerd door haar grootste klanten (OTA’s).”

De basis van het conflict vanuit de reisindustrie met Google is op dit moment volgens Michael Buller het feit dat er gepraat wordt over de definitie van één search engine en waaraan een search engine zou moeten voldoen. Maar dat lost het probleem van Google als machthebber niet op.

Facebook is daarentegen als het om legalisering en regulering gaat, redelijk nieuw in de industrie en wordt als platform nog weinig onderzocht. Het platform heeft wat dat betreft (nog) niets te verliezen. Maar hoe lang blijft dat zo gaan? Ook zij worden gevoed door hun adverteerders en grote klanten bepalen uiteindelijk ook hier de regulering van de macht die Facebook heeft binnen travel & hospitality.

Home sharing rentals of hotels?

Een andere discussie is de macht van Airbnb en de invloed op de hotelsector. Regulering van Airbnb is al tijden een hot topic, maar in feite brengt Airbnb geen nieuwe inzichten met zich mee die we nog niet kenden volgens de experts in het panel.

Airbnb of hotels?

Michael Simon van Marriott Hotels zegt dat door Airbnb, de peer to peer markt een verdienmodel is geworden dat aan terrein wint en disruptie teweeg brengt op diverse gebieden. Maar, realistisch als hij is, geeft hij ook toe dat concurrentie de markt drijft. Volgens Simon wordt de hotelindustrie niet bedreigd door die concurrentie, maar door de veranderingen in generaties waarbij meer en meer generatie Y en millennials bepalen waar de markt behoefte aan heeft. En dat is zeker in het voordeel van de peer to peer markt in travel & hospitality wanneer we het hebben over leisure travel. Binnen business travel is het peer-to-peer huren nog wat lastiger, maar het wordt wel steeds makkelijker gemaakt, zegt ook de managing director EMEA van Airbnb in dit interview over de toekomstplannen van Airbnb.

De markt reguleert door de behoeften van diverse generaties zichzelf. Het legaliseren van die homestay markt zit hem vooral in het stellen van eisen rondom veiligheid en zekerheid waaraan ook budget hotels moeten voldoen, zegt Simon. Als het waar is wat de onderzoeken uitwijzen – de helft van de Airbnb aanbieders voldoet niet aan de norm hiervan – spreken we van een onevenwichtig level playingfield, zegt Simon.

Home sharing is al 100 jaar oud

”De regulering en legalisering van homestays en de sharing economy gaat vooral over regelgeving in diverse steden, aangewakkerd door Airbnb en niet over de eisen aan gebouwen.” Het principe van home rentals is al meer dan 100 jaar oud, het was al groot voordat Airbnb de markt betrad en dat zal ook zo blijven stelt Tobias Wann (@Leisure Group). ”Regelgeving waar hotels het op gooien gaat over gebouwen die moeten voldoen aan eisen en wetten. De discussie met Airbnb gaat helemaal niet over het feit dat mensen huizen bouwen die niet voldoen aan de wet en die vervolgens verhuren.”

”De hotelindustrie gebruikt de veiligheid als excuus in eigen voordeel. Aanbieders (zowel professionele aanbieders als burgers) betalen belasting en ook vergunningen zijn nodig en worden gebruikt. De shortstay markt is jarenlang opgebouwd en zijn een belangrijke aanbieder geworden in de leisure industrie.”

Volgens Michael Buller wordt deze markt ook alleen nog maar groter, vooral wanneer we kijken naar deze industrie als werkveld met veel potentie.

De klant empowered

Wat zeggen nu deze beweringen en ontwikkelingen? Dat samenwerking en integratie op het gebied van innovatie meer dan ooit tot toegevoegde waarde leiden voor de klant. Reizigers willen verrast en ondersteund worden, zijn graag lui en houden van makkelijke, toegankelijke reisproducten.

Het boekingsproces moet betrouwbaar zijn. En innovatie van grote partijen op dit gebied gaat door technologie een steeds grotere rol spelen. Innovatie gaat sneller dan wetten en aanpassingen op de wetten die gemaakt worden. Als je mee wilt spelen in die dynamische reisbranche moet je zelf als reisorganisatie ook snel en flexibel zijn; snel in handelen en in leren maar ook kijken naar mensen (klanten) en dan vooral de mensen binnen generatie Y en millennials. Innovatie en disruptie wordt door de Europese Commissie niet direct afgestraft en als dit al gebeurt, dan is dit vaak al te laat of blijken de regels toch moeilijk te handhaven. Innovatie wordt volgens het panel vooral afgestraft door klanten zelf, maar die lijken er helemaal in op te gaan.

Executive interview met Airbnb tijdens #PhocuswrightEurope: antwoorden op geruchten

Airbnb is anno 2017 een design én tech company. Airbnb groeit van accommodatieplatform naar een reisbedrijf. In een executive interview tijdens PhocusWrightEurope met een van de grootste disruptors van de reisindustrie kun je natuurlijk verwachten dat een managing director niet het achterste van zijn tong lang zien. Toch gaf het interview wat interessante nieuwtjes en in dit blog zet ik de antwoorden op de Airbnb geruchten graag even voor je op een rijtje. De antwoorden zijn afkomstig van Olivier Grémillon, Managing Director EMEA bij Airbnb. 

1. Europa is nog steeds de grootste markt voor Airbnb

Zowel aan vraagzijde (aantal boekingen) als aan aanbodzijde is Europa op dit moment de grootste markt voor Airbnb. ”Europa is een destinatie geworden.” Airbnb heeft inmiddels twee miljoen accommodaties, 50% daarvan zit in Europa. Azië groeit harder dan Europa, maar tot nu toe is het aanbod in Europa het grootst. Ook het midden-Oosten en Afrika groeien hard. Europa is wel drukker bezet en staat in sommige regio’s onder druk vanwege recente terroristische events. Parijs heeft zich destijds snel hersteld maar sommige steden en landen hebben daar iets langer voor nodig. Olivier verwacht in Aziatische landen, nog met zo’n 60 – 90% te kunnen groeien.

2. Airbnb ‘next door’ verandert de markt

Parijzenaren boeken in Parijs en Londenaars boeken in Londen. ”Convenience (gemak) is belangrijk voor reizigers, maar ook het gevoel van living like a local somewhere. ‘Home’ is niet alleen de interactie met de locals, maar ook met de omgeving.” Dus komt het voor dat mensen die klein wonen en bijvoorbeeld met hun familie een weekend willen doorbrengen, een appartement in de buurt huren met meer gemakken en meer voorzieningen. Gasten kunnen ook een appartement huren vlakbij hun familie, zodat families zich thuis voelen maar toch een eigen plek ervaren. Deze ontwikkeling speelt in op de fun factor van Airbnb, maar ook op de betekenis van interactie met mensen, locals en families.

3. Leven als een local wordt verder uitgebreid: #LiveThere

De shift van het imago van Airbnb als accommodatie marktplaats, naar volledige aanbieder op het gebied van trip experiences is op dit moment actueel. ”De reden waarom mensen Airbnb gebruiken is omdat zij willen leven als een local waar zij ook zijn op dat moment. Dat begint met het huren van een accommodatie of een huis/appartement van een local en dat eindigt met een local trip experience waarin je doet wat locals doen.”

Het matchen van hosts en gasten met dezelfde wensen, behoeften en interesses is de basis van deze nieuwste Airbnb campagne. ”Ook de omgeving speelt daarbij een belangrijke rol, bepaalde delen van een stad zijn minder geschikt om te zitten wanneer reizigers bijvoorbeeld met hun gezin met kinderen op reis gaan.”

4. Aanbevelingen van hosts op activiteiten

”Het doel van Airbnb is om een grotere bron van activiteiten aanbieden. Hosts kunnen tips en adviezen aanraden aan de gast. Wat zijn de beste restaurants aanbevolen door de host?” Aanbevelingen komen van wat locals zelf zouden doen en zijn dus niet afkomstig van andere reizigers of gasten.

5. Verwachtingsmanagement moet ontwikkeld worden

99% van de gasten zoekt interactie met de hosts, dit gaat verder dan het sturen van berichten vooraf en de sleutel overdracht. ”Reizigers zoeken voor diverse redenen op Airbnb. Niet iedere host zit erop te wachten om te dineren met gasten, maar ook niet iedere gast wil dezelfde interactie met de host.”

”Een zakenreiziger wil gemak en voor een ruimte van zo’n 15 vierkante meter, volstaan 25 foto’s wel om te beoordelen of dit appartement het gewenste gemak gaat bieden. Het moet echter voor gebruikers duidelijker worden of zij een vakantiehuis of tweede huis huren of een huis waar iemand echt woont. Er zijn verschillen. Dat is waar we aan moeten werken.”

6. Hotelservices en Airbnb: op zoek naar middelweg

”Er zijn een aantal websites en hoteliers die hun aanbod erop plaatsen. Veel hotels die dat proberen merken hoe lastig het is. Airbnb is er niet op gebouwd. We doen er ook niets aan om hoteliers aan te trekken om dit te doen, maar het gebeurt. Als je daarnaast kijkt naar het aantal reviews van deze hotels, dan wordt het nog maar weinig geboekt.”

”Business reizigers vragen echter vaker om de services die ze gewend zijn van hotels. Zoals een 24/7 check-in optie, een strijkijzer op de kamer en dat soort dingen. Daarom hebben we een lijst van ‘business travel ready’ accommodaties gemaakt die voldoen aan een aantal criteria van business travelers. Maar een roomservice optie zullen we niet gaan aanbieden.”

7. Airbnb en aanbieden van activiteiten

”Het online zoeken en boeken van activiteiten gebeurt vaak pas na aankomst op de bestemming van hun locatie. Daarvoor gebruiken reizigers vaak aanbevelingen om de voor hen passende activiteit te boeken. Er zijn een hoop spelers in de activiteitenbusiness die een technische connectie maken met aanbieders van activiteiten zoals bustours, zodat je als accommodatie aanbieder additionele services kunt aanbieden.” Airbnb is meer into the local experiences, aanbevelingen van de local communities moeten toegankelijk zijn en niet zozeer de commerciële producten van aanbieders.”

Het is niet ondenkbaar dat Airbnb dit gaat aanbieden en het volgend jaar aankondigt. Olivier zegt hierover dat wellicht tijdens de volgende conferentie hier meer nieuws over komt.

Wat hij wel losliet, is dat ‘de experience’ ook bij activiteiten belangrijk is. Hoe kun je het Louvre op een leuke manier ontdekken bijvoorbeeld. Als een comedian je meeneemt op tour door het Louvre, is het interessanter voor de experience dan wanneer je alleen een ticket optie aanbiedt. ”We willen continu de travel experience verbeteren.”

”Uit miljoenen aanbevelingen van hosts hebben we een aantal maanden geleden aanbevelingen teruggegeven aan gasten met activiteiten die zij in de buurt kunnen doen, zoals restaurants die geschikt zijn voor de familie.”

8. Airbnb denkt aan vernieuwen van vlucht experiences

De geruchten omtrent Airbnb in de luchtvaartindustrie kunnen redelijk serieus genomen worden. Airbnb test hoe diensten en services in de gehele traveler journey zo authentiek mogelijk kunnen worden aangeboden. Het aan od is idealiter niet terug te vinden op andere platforms.

”Of we ons morgen in de luchtvaart gaan begeven? Nee. Maar we denken wel serieus na over hoe wij een stadsexperience op dezelfde manier kunnen toepassen voor vluchten. Op dit moment is iedere experience voor de reiziger in de luchtvaart hetzelfde. Na het in de rij staan voor inchecken, worden er geen vermakelijke experiences geboden. We vragen ons dus af hoe wij de beleving van vliegen kunnen veranderen.”