In mijn vorige post gaf ik aan dat een beeldbank wat mij betreft een must is bij de promotie van je stad. Natuurlijk kun je prachtige series laten schieten maar dit doen je bezoekers/bewoners zelf ook al. Daarom eindigde ik met de vraag: hoe kunnen we meer doen met user generated fotocontent? Inmiddels ben ik na een struintocht langs blogs en een bezoek aan de ITB-beurs in Berlijn weer wat wijzer.

Waarom zou je het willen?

User generated content biedt wat mij betreft een hoop kansen; 3 redenen op rij.

  • Potentiële bezoekers hechten veel waarde aan de mening en ervaringen van eerdere reizigers en locals. ‘Hoe is het nu echt?’ Dit wekt vertrouwen en zorgt voor geloofwaardigheid. ‘Als Piet uit Delft foto’s van zijn lekkere broodje van een lunchroom post dan zal het wel echt een lekker broodje zijn’
  • Het zorgt voor interactie tussen de potentiële bezoekers en eerdere reizigers en locals. ‘Piet weet ook vast een leuk cafeetje met bandje ’s avonds’.
  • Als User Generated Content ‘embedded’ in je site terug komt krijg je een betere ranking in Google, dus meer traffic etc.

Hoe kun je meer user generated foto content supporten?

Drie voorbeelden uit de praktijk

Postcards uit de Puglia community

Vorige week ontmoette ik op de ITB in Berlijn Carlo Caroppa, web en social editor voor de regio Puglia in zuidwest Italië. Een duidelijke social ingerichte stand met een wand vol ‘postcards’, gemaakt van ingezonden foto’s uit hun Puglia community. “We ontvingen ruim 400 inzendingen, veelal gemaakt via Instagram. Hieruit hebben we een set van 10 kaarten gekozen. Vanaf de stand kun je de ouderwetse ansichtkaart schrijven en door het team laten posten met postzegel. We gebruiken dit alleen om Puglia op ludieke wijze op beurzen te promoten.” Aldus Carlo. Op iedere postcard staat duidelijk vermeld wie de inzender was en waar de foto genomen is.

foto

Mij lijkt een grote kans dat toeristen de kaarten ook vanaf het lokale toeristen informatie punt kunnen sturen, en waarom laat je ze niet kiezen tussen alle 400 en print je de ansichtkaarten niet ter plekke uit? Meer kiekjes van Puglia.

The Catalunya experience

Op de ITB werd ook een presentatie gegeven van the Catalunya experience competition. Deze werd georganiseerd gedurende de zomermaanden in de provincie rondom Barcelona waartoe ook de Costa Brava behoort. Door het inzenden van jouw Catalaanse foto via Instagram met hashtag “#catalunyaexperience” maakte je kans op een plek in een openlucht fototentoonstelling in hartje Barcelona.

Juryvoorwaarde was wel dat op de foto typische elementen zoals cultuur en landschap terug moesten komen. Om de actie aan te jagen werd begonnen met een trip voor bijna 100 Instagrammers met een grote influence (in totaal bijna 500.000 volgers in 11 landen). De jury moest uiteindelijk een selectie maken uit 520.000 inzendingen. Bekijk het filmpje voor een impressie van de tentoonstelling. Nog meer info is hier te vinden.

Norway the most photogenic country?

Maar het kan ook eenvoudiger: Visit Norway heeft op haar website een pagina ingericht met de foto’s via Instagram met de tag #visitnorway. Gewoon omdat bezoeker mooie kiekjes willen delen.

Hoe zit het met de rechten?

Zoals je bij bovenstaande cases ziet wordt de ‘inzender’ expliciet gevraagd mee te doen aan een contest. Je kunt dus zeggen de inzender is zich er dus van bewust dat hij zijn foto beschikbaar stelt. Als dat niet het geval is, is mijn advies om het materiaal niet te gebruiken voor ‘commerciele’ marketing en communicatie-uitingen.

Het is wat mij betreft nog heel onduidelijk hoe het met auteursrecht, creative commons etc. zit. Zeker omdat er per land andere regels van toepassing zijn. Het enige wat wel mag en waar ik dus voorlopig ook mee verder ga is het ‘pinnen’ van de content die gedeeld wordt via Instagram en Twitter op de Pinterest page photo’s by visitors. Gebruikers hebben namelijk duidelijk zelf de keuze om hun content hiervoor te beschermen. Zowel Instagram, FlickR als Twitter bieden deze optie. Bovendien kun je op Pinterest de bron blijven zien. Wil je de foto verder verspreiden bijvoorbeeld via Facebook of je blog dan zou ik adviseren om ook de Pinterest URL te gebruiken.

Leestip: meer info over user generated content is de te vinden op Communicatiedesk.

Afbeelding: CamelotEurope