• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Als reizen het nieuwe roken is, is slow travel dan de e-sigaret?

21 september 2018 door Andrina Sol

Slow travel als bijdrage aan duurzaam toerisme – ook in een zakelijke context. Op zoek naar een minder schadelijk alternatief. Andrina Sol deelt haar ideeën.

In reactie op de documentaire ‘Reizen is het nieuwe roken’ bekende TravelNext blogger Suzanne: “Als reizen het nieuwe roken is, ben ik verslaafd op het niveau kettingroken.” Suzanne is maar liefst vier maanden per jaar van huis. Die vier maanden haal ik weliswaar niet, maar ik reis graag en best veel. En ik verleid anderen om met mij op reis te gaan. Per vliegtuig. Auw…
Dat ik met die reizen de missie heb om natuur te beschermen, kan ik misschien maar beter voor me houden.

Oplossingen delen
Stoppen met reizen is niet de oplossing, concludeerde Suzanne. Toerisme is voor velen een kans. Zij bepleitte een gedragsverandering bij de reiziger, het compenseren van de CO2-uitstoot en reizen een andere mindset: met respect voor de ander. Ze nodigde andere professionals uit de reisbranche uit, hun oplossingen te delen.

Die uitnodiging neem ik graag aan. Al was het maar omdat ik me soms afvraag, of ik met mijn nobele plannen niet meer kapotmaak dan goed doe. Een dikke disclaimer vooraf: een sluitende oplossing ga je in dit stuk helaas niet vinden.

Toerisme event
Inzetten op duurzaam toerisme is geen (marketing)trend. Het is noodzaak. Die urgentie zet partijen gelukkig steeds meer in beweging. Overheden, touroperators, marketingorganisaties, reizigers, alle spelers in de sector. Hoe geven we duurzaam toerisme vorm? Wie neemt welke verantwoordelijkheid? Waar liggen de kansen? Hoe kunnen we initiatieven versterken? Niet voor niets heeft het Toerisme Event op World Tourism Day dit jaar als thema meegekregen: Creating better places together.

Een taak voor de overheid
Toerisme creëert banen. Het levert overheden extra belastinginkomsten op, waarmee de ontwikkeling van de toeristische sector verder kan worden gestimuleerd. Door verbetering van de infrastructuur bijvoorbeeld. En door maatregelen te nemen om de schadelijke neveneffecten van toerisme ondervangen. Denk aan afvalinzameling én –verwerking, natuurbescherming, bouwbeleid etc. Op het gedrag van overheden heb je als toerist alleen niet zo veel directe invloed.

Slow travel
Invloed op duurzaamheid heb je wel door je manier van reizen. Ooit van slow travel gehoord? Ik kwam de term laatst weer ergens tegen en it grows on me. Dat zou wel eens het begrip kunnen zijn dat de kern raakt van mijn reizen. Zelfs al was ik me daar dus al die jaren niet van bewust.

Slow food, slow travel. In die hoek kun je het zoeken. Je weet wel, de beweging die in Italië op gang kwam toen McDonalds daar voet aan wal zette in de jaren ‘80. Inmiddels geldt slow als antwoord op de ongelofelijke hoeveelheid prikkels die we op een dag te verwerken krijgen. De behoefte om daar af en toe even aan te ontsnappen.

Tijd om te belevenb
Slow travel gaat niet zo zeer over langzaam reizen in letterlijke zin. In essentie gaat het over de tijd nemen om te beleven waar je bent. Wat mij betreft biedt die insteek de kans om zo’n beetje op alle fronten even te vertragen en zo meer focus te creëren. Ai, dat klinkt best zweverig. Ik zal uitleggen aan de hand van een voorbeeld.

Neem Albanië. Een land dat steeds meer toeristen trekt, niet in het minst om de geweldige kust en de vriendelijke prijzen. Een zegen voor het land en tegelijkertijd een vloek – beton voor het bouwen van hotels is niet aan te slepen. Maar het land biedt meer dan een fijne vakantieplek.

Focus zonder opsmuk
Die ruige natuur. De rust die er heerst. De ruimte. Als je wat langer in Albanië verblijft, zonder hordes toeristen tegen te komen, dan kun je niet anders dan simpelweg om je heen kijken en waarnemen. Al het andere wat normaal om je aandacht schreeuwt, vervaagt. Je gaat op in het ritme van de omgeving. Het geeft je ruimte en focus.

Daar hoef je niet van te gaan zweven. Doen de Albanezen niet. Verre van. Zij gaan gewoon aan het werk. Met wat er op dat moment moet gebeuren. Met de eenvoudige middelen die voor handen zijn. En met de nodige tijd voor koffie tussendoor.

Aan het werk
Ik zet die focus graag in om werk voor elkaar te krijgen. De projecten die ik voor me uit schuif bijvoorbeeld. Van die klussen waar ik niet aan toe kom, omdat er steeds iets anders tussen komt.

Inmiddels organiseer ik workations (die ik overigens liever focusreizen noem) op dit soort afgelegen locaties in de Balkan. Geschikt voor ondernemers, onderzoekers of kleine teams die inspiratie en ongestoorde focus zoeken voor hun project.

Zo profiteren er meer mensen van die fijne focus én de lokale ondernemers profiteren met ons mee.

Getting slow
Daag jezelf eens uit wanneer je een workation overweegt, een trainingslocatie zoekt, of een incentivereis organiseert voor je team of voor je klanten. Kun je de hippe spots vermijden? Een ervaring onvergetelijk maken voor je klanten, juist door de luxe van vertragen?

Begin eens met het inlassen van een paar slow dagen. Het hoeft allemaal niet in één keer.

Gerelateerde Berichten

  • Weer nieuwe besloten travel site: Bon-voyage.com

    De Nederlandse reisbranche krijgt er een Belgische speler met ‘unieke reisaanbiedingen’ bij. Alleen mensen die…

  • Nieuwe nederlaag voor Tjingo

    TUI Nederland heeft het recht de levering van zijn reisinformatie aan Vemde Travel te blokkeren.…

  • Nieuwe site: Triposo Travel Hacks

    Een tijdje geleden kreeg ik een mailtje van Richard Osinga dat hij een nieuwe site…

Categorie: Travel Events, TravelNieuws, Trends Tags: Focusreizen, Slow Travel, Toerisme Event

Over Andrina Sol

Andrina Sol is de oprichter van Reizen voor Focus, een kleinschalige reisorganisatie gespecialiseerd in focusreizen*) naar de Balkan. Andrina raakte met het reisvirus besmet tijdens haar rechtenstudie aan de Radboud Universiteit. “Ooit woon en werk ik in Sudan,” besloot ze destijds, en zo geschiedde. Haar internationale loopbaan begon echter in Albanië. Vele omzwervingen later zet zij zich in om vooroordelen over landen als Albanië weg te nemen en mensen de pure Balkan te laten beleven. *) focusreis: een reis die inspiratie en ongestoorde focus oplevert om te werken aan een specifieke taak of project.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
RED Online Marketing
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

onderzoek TripAdvisor Social Media hotels Google Expedia Booking.com Vakantiebeurs KLM technologie mobiel travel reizen Airbnb destinatiemarketing instagram reviews TUI NHTV Facebook

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2022 TravelNext