Amadeus kondigt met de publicatie “Waardevermeerdering op de plaats van bestemming voor de eindreiziger” [PDF warning], een studie aan naar de behoeften van zakenreizigers op reis op het gebied van mobiele diensten. In het onderzoek hebben zij ook gekeken naar de wensen van de bedrijven waarbij de zakenreizigers in dienst zijn en de zakenreizen management bedrijven.

Gebruik van smartphones door zakenreizigers

Het rapport geeft per markt inzicht in het gebruik van smartphones door zakenreizigers, in het algemeen en tijdens het reizen. Interessant is dat alle ondervraagde zakenreizigers al in het bezit waren van een smartphone. Waarbij 7 van de 10 al reisapps op hun telefoons hadden geïnstalleerd. 82% van hen gebruikte minstens één reisapp tijdens hun laatste reis. Zakenreizigers waarderen vooral mobiele diensten die betrekking hebben op vlucht- en luchthavendiensten (bagage, voucher bij vertraging, check-in en reisschema). Hierna zijn ze het meest geïnteresseerd in hotel services (het vinden van een geschikt hotel en het wijzigen van een bestaande boeking), en hulp bij het verplaatsen van a naar b via hun smartphone.

Bedrijven en zakenreis management bedrijven

Bedrijven en zakenreis management bedrijven zijn volgens het onderzoek geïnteresseerd in de ontwikkeling ervan zolang de oplossing niet repliceren wat er al is. Zij zien de voordelen van mobiele technieken omdat het de productiviteit van de reizigers toeneemt wanneer ze op reis zijn, het vermindert stress en kan leiden tot een vermindering van kosten. Net als de zakenreiziger zijn bedrijven geïnteresseerd in de vlucht en de luchthaven diensten, terwijl de management bedrijven de eerste hulpdiensten het belangrijkst vinden. Expense management diensten werden gerangschikt als het minst belangrijk voor alle respondenten.

De ideale mobiele oplossing

Er waren tussen de verschillende soorten respondenten nogal wat verschillen over hoe ‘de ideale mobiele oplossing’ eruit zou moeten zien. Wat overeenkomstig was: was dat de app volledig geintegreerd moest zijn met de diensten, de app ervoor moet zorgen dat de zakenreiziger efficienter en effectiever op reis kan gaan en dat het stress, geld en tijd moet reduceren. Aan de andere kant moet de menselijke interactie en de deskundigheid van persoonlijk advies niet onderschat werden bij het ontwikkelen van de ideale mobiele oplossing.

De studie is uitgevoerd door TNS, onderdeel van Kantar, één van ’s werelds grootste inzichts-, informatie- en consultancygroepen. TNS voert meer gesprekken met consumenten over de hele wereld dan wie ook en begrijpt individuele menselijke gedragingen en opvattingen in elke culturele, economische en politieke regio van de wereld.

Lees hier het hele onderzoek

Credits afbeelding: ThinkPanama