TravelNext mocht het DTIC2015 event via een livestream bijwonen en daar hebben we weer interessante cases vandaan om de reiswereld te inspireren! Eén daarvan is Visit Antwerp, zij zijn als een van de eerste DMO’s helemaal ‘digital ready’ en ook een ‘mobile first destination’. Maar hoe kom je daar? Miek de Roeck van Visit Antwerp vertelt hoe Antwerpen het proces is doorgegaan en wat zij hebben geleerd.

Mobile first

Hoe word je als destinatie mobile first? Visit Antwerp wilde de juiste toeristische producten aanbieden aan bezoekers, met de juiste devices. Dus geen routekaarten en stedengidsen. Daarbij speelt de communicatie naar de bezoekers ook een belangrijke rol. Ze zagen dat maar 30% van de bezoekers echt naar het centrum van Antwerpen kwam en daar gebruik maakten van de communicatiekanalen. Antwerpen wilde de rest van de bezoekers ook wat aanbieden, om de bezoekers informatie te geven waar ze zich op dat moment bevinden.

Daarnaast wilde Visit Antwerpen de bezoekers authentieke producten aanbieden. Antwerpen is een stad voor diamanten en fashion, maar dat maakt een product nog niet uniek. Wel de manier waarop je dat naar de bezoekers brengt. En dat doen ze door ‘behind the scenes’ informatie te geven, informatie normaliter niet zichtbaar voor de bezoeker. Als het gaat over de diamanten, dan wordt er niet een lijst gegeven met juweliers waar diamanten te koop zijn. Nee, er wordt verder gezocht naar mensen die wat kunnen vertellen over het vormgeven van diamanten of die ze aanleveren aan de juweliers in Antwerpen.

Datamanagement system

Om alle content te verspreiden, heeft Visit Antwerp een strategie opgesteld, waarbij ze gebruik maken van een data management systeem. Dat gaat niet alleen over de content van de drie apps, maar ook andere channels zoals de website. Alle content wordt hierin verzameld, alle foto’s en video’s voor de apps, maar ook voor externe partners die de content willen gebruiken, zoals de Arrivalguides.

Blog DTIC - Antwerpen - digital framework

This is Antwerp

De eerste app is gelanceerd in 2011: This is Antwerp. Deze app is bedacht voor de jongere bezoekers en ook ontwikkeld door jonge locals. Dus alle informatie in de app is ‘approved by’ de jonge locals, zoals een lijst met alle Wi-Fi spots en evenementen. De app kan ook offline gebruikt worden, wat een groot voordeel is voor een toeristische app. En erg handig voor de organisatie, de app wordt bediend vanuit CMS, dus de content kan op elk moment worden aangepast.

De app is al meer dan 60.000 keer gedownload en het aantal sessies en updates is al meer dan 500.000.

Blog DTIC - Antwerpen - resultaten this is antwerp

Fashion in Antwerp

De tweede app, Fashion in Antwerp, werd in 2013 gelanceerd. Een app voor fashionista’s en bezoekers die meer informatie willen over de kleding. Die informatie heeft Visit Antwerp vrijgesteld door bijvoorbeeld video’s te publiceren die achter de schermen gaan van de fashion industrie, door de fashion industrie. Denk hierbij aan ateliers, oude winkeltjes of de geschiedenis van deze industrie in Antwerpen.

Wat het extra speciaal maakt om de app in de stad te gebruiken, is de informatie die opduikt terwijl je door de stad loopt. Dus je krijgt andere informatie te lezen dan wanneer je thuis op de bank zou zitten. De app is ook offline, maar niet gratis. Dat is ook terug te zien in de cijfers, in tegenstelling tot This is Antwerp, is Fashion in Antwerp ‘maar’ 1050 keer gedownload.

Voor Visit Antwerp is het lastiger om de content te veranderen, niet zo gemakkelijk als bij de app This is Antwerp. Bij Fashion in Antwerp kunnen alleen de ontwikkelaars van de app de content veranderen.

Antwerp loves Diamonds

De laatste app, Antwerp loves Diamonds is afgelopen week gelanceerd. Met deze app wilde de DMO de bezoekers een ‘diamond experience’ meegeven. Dat hebben ze gedaan door verhalen te vertellen over de geheimen van de diamantenhandel of de juwelen die van de diamanten zijn gemaakt. Maar vooral de verhalen over diamanten waar Antwerpen om bekend staat; de fair trade diamanten. Dit heeft Visit Antwerp in werking gezet door de video Antwerp’s most brilliant – de winkels die de fair trade diamanten verkopen.

Ook deze app kan offline gebruikt worden en deze staat in het data management systeem, wat betekent dat Visit Antwerp de content op elk moment kan aanpassen.

Visitantwerpen.be website

De nieuwe website in afgelopen juni online gegaan. Het belangrijkste voor de site is dat er een online helpcenter is ingebouwd, waardoor je overal in de stad kunt chatten en vragen kunt stellen aan Visit Antwerp. De social media is in de website geïntegreerd. De resultaten waren wel opmerkelijk, de nieuwe website had 30% minder bezoekers dan de oude website. Dat kwam ook de veranderingen in de SEO in de nieuwe website, waar niet goed is opgelet en waardoor de website minder goed vindbaar is.

Blog DTIC - Antwerpen - website

Lessons learned:

  • Offline vs. Online. Het gebruik van de offline maps heeft ontzettend veel geld gekost.
  • Operating systems. Visit Antwerp heeft verschillende systemen gebruikt, omdat ze erachter kwamen dat het lastig is om een authentieke look te krijgen voor de apps.
  • Free vs paying. Gratis apps worden natuurlijk meer gedownload. De valkuil bij betaalde apps is vaak dat mensen verwachten dat bij die app alles perfect is. Dat betekende dat Visit Antwerp vaak de content moest updaten met bijvoorbeeld de trends en ontwikkelingen in de Fashion in Antwerp app.
  • Hard coded vs data management. Een data management systeem kost veel, maar Visit Antwerp kan het iedereen aanraden. Je kunt de content zelf updaten wanneer het moet en Visit Antwerp heeft gezien dat de gebruikers van de apps dat ook waarderen. Een nadeel hiervan was wel dat het werk nooit stopt en dat je mensen aan het werk moet zetten om te zorgen dat de content altijd up to date is.
  • Speak IT language. Wellicht een bekende uitdaging, jouw idee van hoe een app eruit komt te zien, komt bijna nooit zo uit. Een voorbeeld van Visit Antwerp is de fashion app, ze wilden een interactieve, enthousiasmerende app met allerlei features. Maar op het moment dat ze met het idee bij de app-ontwikkelaars kwamen, bleek de app te groot te worden waardoor niemand de app zou downloaden.

Blog DTIC - Antwerpen - speak it language

  • SEO and marketing. Een belangrijke les die Visit Antwerp heeft geleerd is dat dat ICT-ers geen marketeers zijn! Zij hebben er niet goed opgelet waar de website in Google verschijnt en hoe vindbaar de website in zijn algemeen is. Op dit moment is Visit Antwerp druk bezig om dit proces te optimaliseren zodat bezoekers de website gemakkelijk kunnen vinden.
  • Dat geldt ook SEA voor de apps, één van de prioriteiten is om SEA voor mobiel te optimaliseren zodat mensen de app ook gaan downloaden.

What’s next?

Visit Antwerp is nog steeds bezig om de website te analyseren en waar nodig te verbeteren, want de website moet ten slotte tegen de concurrentie op kunnen.

En komende januari wordt de nieuwe This is Antwerp app gelanceerd. Deze app heeft niet alleen nieuwe layout, maar komt ook in het data management systeem, zodat Visit Antwerp het zelf kan aanpassen waar nodig is.

Credits headerafbeelding: Nan Palmero (CC)