App alert Breakzy: overview van aangename stopplekken voor autoreizigers

Nu de roaming in heel Europa open is, is het nog aantrekkelijker om handige apps te gebruiken tijdens je reis. Zo ook Breakzy, de stopplaatsen app, die vorige week gelanceerd werd. Ik sprak met oprichter Marcel de Lusenet over fijnere autoreizen zonder hurkwc’s en snelwegvoedsel.

Breakzy stopplaatsen app

Wat is Breakzy en waarom moet je de app deze zomer nog gaan gebruiken?

Marcel: “Breakzy helpt je bij het vinden van de juiste stopplaats tijdens de autoreis naar je vakantiebestemming. Je ziet als het ware de beste stopplaatsen exact op je route liggen. Welke faciliteiten hebben de stopplekken, zijn ze schoon en hebben ze er lekkere koffie. Speciaal voor ouders zijn ook fijne speelplekken opgenomen. Voor alle belangrijke routes naar het zuiden zoals de Route du Soleil hebben we duizenden spots opgenomen. En de meeste van die spots krijgen reviews van voorgangers.”

Voor wie is Breakzy geschikt?

Marcel: “Als je met de auto reist naar de vakantiebestemmingen in het zuiden en opzoek bent naar mooie en fijne stopplekken. Of je nu een achterbank vol hebt, samen erop uit bent of met de camper rondtrekt. In feite zou ook een vrachtwagenchauffeur de app kunnen gebruiken. Het is vooral geschikt voor de slowtraveller, degene die de tijd neemt voor een stop en het liefste ook even van de snelweg af wil.”

Marcel, Breakzy: “Je bent op reis naar je eindbestemming, maar hoe maak je de reis nu zelf ook leuk? Met fijne stopplekken”

Hoe zijn jullie tot het idee van Breakzy gekomen?

Marcel: “Zo’n 1,5 jaar geleden was ik met mijn gezin, ik heb twee kids van 7 en 5, op vakantie. Je rijdt duizenden kilometers naar Zuid-Frankrijk maar moet op een gegeven moment toch stoppen. Je komt op een vies en vuil tankstation terecht. Daarna gingen we verder rijden, en 20 kilometer verderop zie je een prettige stopplek met een lunchbistro, picknickweide en leuke speeltuin liggen. Als we dat hadden geweten… Thuis gekomen had mijn compagnon exact hetzelfde idee en zijn we dit gaan bouwen.”

Breakzy gebruikt dus een reviewsysteem. Hoe werkt dat, moet ik straks ook zelf een review achterlaten?

Marcel: “Ja, bij iedere stop vragen we je of je een review op basis van 1 tot en met 5 sterren wilt achter laten. Zo wordt de app steeds beter bruikbaar. Een legitieme waardering helpt niet alleen jou, maar ook de duizenden andere vakantiegangers achter je om fijnere stopplekken te vinden.”

Marcel, Breakzy: “Ons doel is om zoveel mogelijk echte reviews te krijgen. Dat maakt de app bruikbaar voor iedereen.”

Zijn er geen andere apps die dit ook omvatten?

Marcel: “Google Maps is natuurlijk erg locatie gebaseerd maar hier zie je bij de stopplekken niet de faciliteiten en kwaliteit vermeld staan. Ook hebben we de leuke dingen op een paar kilometer van de snelweg af, meegenomen. Want de meeste vakantiegangers zijn best bereid even van de route af te wijken voor een mooie plek. Het is immers vakantie!”

Hoe is de ontwikkeling verlopen en hoe is dit vergaan?

Marcel: “We wilden een app ontwikkelen die voor jou nadenkt. De app weet dus dat je richting het zuiden rijdt, vertelt je dus wat de beste pitspots zijn. Je kunt filters toepassen naar jouw behoefte. We hebben de app met eigen financiering en crowdfunding ontwikkeld. De bouw en het design is gedaan door twee specialisten.”

De app is gratis te downloaden en gebruiken. En er staan nog geen advertenties in. Wat is jullie verdienmodel?

Marcel: “Met alleen de app verdienen we inderdaad nul euro. We denken nu vooral aan samenwerkingen met reismerken. Bijvoorbeeld ANWB, een VacanceSoleil met heel veel campings of Booking.com met hotels. De app is een verlenging van de ‘customer journey’ oftewel je vakantiegevoel. Op basis van de data en betrouwbare reviews kunnen zij dit straks integreren in hun klantcommunicatie. We denken ook wel aan advertentieruimte hoor.”

Jullie hebben voor de kickstart gebruik gemaakt van crowdfunding. Is dit jullie bevallen en wat zijn belangrijke learnings?

Marcel: “Wij zijn dit naast investeerders vooral gestart als marketingcampagne om ambassadeurs te werven. Als start-up is dit de beste rollercoaster die je kunt gebruiken. We hebben dit in eerste instantie uitgezet onder vrienden en familie en waren erg verrast door de vrijgevigheid. Het gaat dus niet om de incentives maar om de gunfactor en uiteraard het idee. Waar we niet op gerekend hadden was dat je een ware helpdesk werd voor vragen en opmerkingen. Je wilt toch op iedereen reageren en bedankjes geven. We hebben ook uiteindelijk de eindstreep gehaald, in een maand tijd.”

Waar streven jullie naar in de toekomst?

Marcel: “In eerste instantie willen we de app nu zo volledig mogelijk en mooier maken. In Nederland is de app goed ontvangen en we kunnen hem ook naar andere talen omzetten. Bijvoorbeeld in het Frans of Duits. Ook kunnen we voor andere doelgroepen zoals vrachtwagenchauffeurs aanpassingen maken of meer toevoegen zoals de benzineprijzen. Uiteindelijk gaat het erom dat zodra je thuis de voordeur dichttrekt, je vakantie is begonnen.”

Download de Breakzy stopplaatsen app

Download nu de Breakzy app, voordat je in de auto stapt naar je vakantiebestemming. De app is beschikbaar in iPhone en Android. Wil je toch niet roamen in het buitenland, hij werkt ook offline! En laat uiteraard je review voor de stopplaatsen achter.

Deze blog verscheen eerder op Ensannereist.nl

Gepubliceerd door

Sanne Bakker

Op projectbasis wil ik bedrijven in de leisure & hospitality branche adviseren bij hun e-commmerce strategie en voor hen online marketing werkzaamheden coördineren en uitvoeren. Mijn specialisme is hierbij e-mail & content marketing maar ook voor all-round ondersteuning ben ik beschikbaar. Als freelancer wil ik voornamelijk actief in de leisure & hospitality branche zijn wat past bij mijn HBO opleiding Vrijetijdsmanagement. De afgelopen 8 jaar heb ik mij gespecialiseerd in de e-commerce & online marketing en dat komt goed uit gezien 65% van alle boekingen online gemaakt worden. Voorheen was ik werkzaam als E-Commerce Manager bij WestCord Hotels (2013-2015) en Online Marketing Consultant bij Delft Marketing (2010-2013).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *