• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Appril 2014: ‘Op stap met een app!’

10 april 2014 door Marian van der Ent

Tijdens het festival appril2014 vinden er gedurende de maand april allerlei activiteiten plaats rondom apps. Op 3 april heb ik in Rotterdam een event bezocht over digitaal toerisme. De middag werd gemodereerd door Eelco Romeijn van POI Tours . Er werden presentaties gegeven over wat er mogelijk is met locatie gebaseerde apps in Nederland. Het gezelschap van sprekers was zeer divers.

Citygames

Zo liet Karen Sikkema, Business developer Tempeest, ons zien hoe hun app met de game ‘Lost in Time’ van wandeling een ‘location based experience’ maakt. De app heeft zo’n 240.000 euro gekost om te ontwikkelen. Een aanvullend gedeelte voor promotie is verkregen via crowdfunding. Lost in Time is de eerste app die film, game, iPad en locatie combineert tot een mobiele beleving. Het is een interessante tool om in te zetten in de citymarketing. Het beleven van dit historisch avontuur is nu al mogelijk in Utrecht en Amersfoort. De app (9,99 euro) zal binnenkort ook in Amsterdam te verkrijgen zijn. Een minder dure mogelijkheid om een citygame te spelen is een nieuw initiatief WipwApp van Klaas-Jan van den Brink en zal binnenkort gratis te downloaden zijn.

Route apps

AbelLife heeft verspreid over Nederland meer dan 350 wandel- en fietsroutes beschikbaar. Volgens directeur Fred van Schoonhoven kenmerkt een goede app zich door kwaliteit op langere termijn. Een app moet duurzaam onderhouden worden en dus een duurzaam verdienmodel hebben. Hij liet bij Play.Google.com een aantal voorbeelden zien van apps die lange tijd niet zijn bijgewerkt. De apps van AbelLife gebruiken eigen kaartmateriaal, zodat er tijdens het wandelen en/of fietsen geen online verbinding noodzakelijk is. Dat betekent geen internetkosten, problemen met bereik en/of lege batterij. Je kan de app in je zak houden en wordt gewaarschuwd via geluidssignalen als er iets te beleven valt. Fred van Schoonhoven benadrukte de moeilijke weg die je nog hebt te gaan als de app eenmaal ontwikkeld is. Hoe verkrijg je een plek bij de consument op de telefoon? AbelLife werkt voor de promotie samen met heel veel verschillende partners, zoals Wandelnet, Menzis, de KRO, VVV’s, touroperator SNP en recepties van hotels en B&B’s. Zo promoot B&B Postelhoek een arrangement met de AbelLife app en heeft VVV Lochem bij alle toegangswegen naar Lochem borden geplaatst om mensen op de AbelLife app te wijzen. Volgens Fred van Schoonhoven moet je zo’n 6 á 7 keer onder de aandacht van de consument gekomen zijn, voordat deze zich jouw app de volgende keer herkend/herinnerd. De routes kosten 0,90 euro per losse route (zijn ook te verkrijgen in bundels). Als de routes gratis worden aangeboden zijn ze betaald door de desbetreffende partners.

De app ‘Walk the city’ van Sjaak Bosman onderscheidt zich door de navigatie aan de hand van foto’s . Je hebt zelfs geen kaart nodig (is wel aanwezig in de app) bij de stadswandeling en je kan onafhankelijk van GPS de weg vinden. Tussen hoge gebouwen, nauwe steegjes of in gebouwen is GPS niet (altijd) te verkrijgen. ‘Walk the City’ maakt in eigen beheer en op opdrachtbasis stadswandelingen voor zowel iPhone als Android-toestellen. 

User generated content

Het landelijke cultuur- en toerismeplatform ‘if then is now’  wil een inspirerende belevenis bieden door het verleden (then) met het heden (now) te verbinden. Het platform is ontwikkeld onder verantwoordelijkheid van het Amsterdams museum, naar een idee van Menno Heling. De content is voor een groot deel user generated. Menno vertelde dat de content niet wordt herschreven om de authenticiteit te bewaren. Wel worden de onderwerpen door de redactie geclusterd in topics en verhaallijnen, bijvoorbeeld in samenwerking met partners. Daarnaast kunnen musea en andere bedrijven ervoor kiezen hun eigen pagina bij te houden. Ook is er een samenwerking met Zoover voor het hotelaanbod, en met Dinnersite voor restaurants.

Het bedrijf ‘If then is now’ heeft een Location Based Marketing module ontwikkeld samen met Reperion. Daarmee worden nu met partners app pilots ontwikkeld op stads- regio- en landelijk niveau. Deze module biedt verschillende mogelijkheden voor leveranciers op diverse niveaus om de doelgroep van de app te bereiken met push berichten op basis van locatie. Hieraan verdienen partners én leveranciers. Het verdienmodel bestaat dus uit de het leveren van diensten/producten op basis van interesse. In een persoonlijk profiel kan de consument aangeven in welke informatie of aanbiedingen men geïnteresseerd is. Op de kampeerdagen heeft ANWBmedia een test gedaan met deze location based marketing app. De resultaten zijn positief.

Conclusie

De diversiteit aan sprekers geeft ook de vele ontwikkelingen in het mobiele landschap aan. Ontwikkelingen die voor een nieuwe revolutie in toerisme en recreatie zullen gaan zorgen. Apps worden steeds belangrijker, reden genoeg om het in de gaten te houden. De hele maand april is er nog gelegenheid om een van de events van Appril2014 te bezoeken.

Dit artikel over Appril 2014 is geschreven door Marian van der Ent. 

Gerelateerde Berichten

  • Expedia: van sales naar service

    Op 2 april kwam Expedia met het persbericht om de ‘Media Lounge’ aan te kondigen;…

  • 10 tips/must go’s tijdens Social Media Week

    De kick-off is van start gegaan: het eerste (Very Social Person) event tijdens Social Media…

  • Content wise twitteren met Twitter cards

    In de round table sessie met Twitter, leidde Twitter marketeer Susanne Stolwijk tijdens #DML14 een korte…

Categorie: Customer service, Mobiel, Social media, Travel Events, Usability & design Tags: Appril2014, apps

Over Marian van der Ent

Marian van der Ent is hogeschooldocent aan NHTV, internationaal hoger onderwijs Breda. NHTV profileert zich als een zelfstandige onderwijsinstelling en richt zich zowel op de ontwikkeling van de beroepspraktijk als op wetenschapsbeoefening. Naast het verzorgen van onderwijs, doet ze onderzoek naar de relatie tussen sociale interactie (online) en beleving in de toerisme- en recreatiesector (customer engagement, co-creation, word of mouth en experiences).

Instagram: @entconcept

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Op stap met een app! - POI Creatives schreef:
    11 april 2014 om 00:37

    […] Lees hier een verslag van de dag op Travelnext. […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

NHTV Expedia destinatiemarketing Facebook mobiel Booking.com TripAdvisor KLM Airbnb travel instagram hotels Google reviews onderzoek reizen technologie TUI Social Media Vakantiebeurs

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring