Tijdens het festival appril2014 vinden er gedurende de maand april allerlei activiteiten plaats rondom apps. Op 3 april heb ik in Rotterdam een event bezocht over digitaal toerisme. De middag werd gemodereerd door Eelco Romeijn van POI Tours . Er werden presentaties gegeven over wat er mogelijk is met locatie gebaseerde apps in Nederland. Het gezelschap van sprekers was zeer divers.

Citygames

Zo liet Karen Sikkema, Business developer Tempeest, ons zien hoe hun app met de game ‘Lost in Time’ van wandeling een ‘location based experience’ maakt. De app heeft zo’n 240.000 euro gekost om te ontwikkelen. Een aanvullend gedeelte voor promotie is verkregen via crowdfunding. Lost in Time is de eerste app die film, game, iPad en locatie combineert tot een mobiele beleving. Het is een interessante tool om in te zetten in de citymarketing. Het beleven van dit historisch avontuur is nu al mogelijk in Utrecht en Amersfoort. De app (9,99 euro) zal binnenkort ook in Amsterdam te verkrijgen zijn. Een minder dure mogelijkheid om een citygame te spelen is een nieuw initiatief WipwApp van Klaas-Jan van den Brink en zal binnenkort gratis te downloaden zijn.

Route apps

AbelLife heeft verspreid over Nederland meer dan 350 wandel- en fietsroutes beschikbaar. Volgens directeur Fred van Schoonhoven kenmerkt een goede app zich door kwaliteit op langere termijn. Een app moet duurzaam onderhouden worden en dus een duurzaam verdienmodel hebben. Hij liet bij Play.Google.com een aantal voorbeelden zien van apps die lange tijd niet zijn bijgewerkt. De apps van AbelLife gebruiken eigen kaartmateriaal, zodat er tijdens het wandelen en/of fietsen geen online verbinding noodzakelijk is. Dat betekent geen internetkosten, problemen met bereik en/of lege batterij. Je kan de app in je zak houden en wordt gewaarschuwd via geluidssignalen als er iets te beleven valt. Fred van Schoonhoven benadrukte de moeilijke weg die je nog hebt te gaan als de app eenmaal ontwikkeld is. Hoe verkrijg je een plek bij de consument op de telefoon? AbelLife werkt voor de promotie samen met heel veel verschillende partners, zoals Wandelnet, Menzis, de KRO, VVV’s, touroperator SNP en recepties van hotels en B&B’s. Zo promoot B&B Postelhoek een arrangement met de AbelLife app en heeft VVV Lochem bij alle toegangswegen naar Lochem borden geplaatst om mensen op de AbelLife app te wijzen. Volgens Fred van Schoonhoven moet je zo’n 6 á 7 keer onder de aandacht van de consument gekomen zijn, voordat deze zich jouw app de volgende keer herkend/herinnerd. De routes kosten 0,90 euro per losse route (zijn ook te verkrijgen in bundels). Als de routes gratis worden aangeboden zijn ze betaald door de desbetreffende partners.

De app ‘Walk the city’ van Sjaak Bosman onderscheidt zich door de navigatie aan de hand van foto’s . Je hebt zelfs geen kaart nodig (is wel aanwezig in de app) bij de stadswandeling en je kan onafhankelijk van GPS de weg vinden. Tussen hoge gebouwen, nauwe steegjes of in gebouwen is GPS niet (altijd) te verkrijgen. ‘Walk the City’ maakt in eigen beheer en op opdrachtbasis stadswandelingen voor zowel iPhone als Android-toestellen. 

User generated content

Het landelijke cultuur- en toerismeplatform ‘if then is now’  wil een inspirerende belevenis bieden door het verleden (then) met het heden (now) te verbinden. Het platform is ontwikkeld onder verantwoordelijkheid van het Amsterdams museum, naar een idee van Menno Heling. De content is voor een groot deel user generated. Menno vertelde dat de content niet wordt herschreven om de authenticiteit te bewaren. Wel worden de onderwerpen door de redactie geclusterd in topics en verhaallijnen, bijvoorbeeld in samenwerking met partners. Daarnaast kunnen musea en andere bedrijven ervoor kiezen hun eigen pagina bij te houden. Ook is er een samenwerking met Zoover voor het hotelaanbod, en met Dinnersite voor restaurants.

Het bedrijf ‘If then is now’ heeft een Location Based Marketing module ontwikkeld samen met Reperion. Daarmee worden nu met partners app pilots ontwikkeld op stads- regio- en landelijk niveau. Deze module biedt verschillende mogelijkheden voor leveranciers op diverse niveaus om de doelgroep van de app te bereiken met push berichten op basis van locatie. Hieraan verdienen partners én leveranciers. Het verdienmodel bestaat dus uit de het leveren van diensten/producten op basis van interesse. In een persoonlijk profiel kan de consument aangeven in welke informatie of aanbiedingen men geïnteresseerd is. Op de kampeerdagen heeft ANWBmedia een test gedaan met deze location based marketing app. De resultaten zijn positief.

Conclusie

De diversiteit aan sprekers geeft ook de vele ontwikkelingen in het mobiele landschap aan. Ontwikkelingen die voor een nieuwe revolutie in toerisme en recreatie zullen gaan zorgen. Apps worden steeds belangrijker, reden genoeg om het in de gaten te houden. De hele maand april is er nog gelegenheid om een van de events van Appril2014 te bezoeken.

Dit artikel over Appril 2014 is geschreven door Marian van der Ent.