Organisaties in de reisbranche duiken steeds dieper in het ontwikkelen van apps, ze willen tijdens elke fase van het reizen in verbinding staan met de reiziger. Daarvoor willen ze voor alles wat reizigers doen ook in een mobiele service voorzien, van het plannen, tot boeken, tot delen van hun ervaringen. Een artikel op eMarketer laat zien dat die moeite niet voor niets is. 

Hoog gebruik van reis-apps

De apps worden namelijk veelvuldig gebruikt. Een onderzoek van Nielsen in mei 2012 ‘Courting Today’s Mobile Consumer’ laat namelijk zien dat in Amerika de reis gerelateerde apps de grootste groei door maken, namelijk zo’n 116%. En dat terwijl de gemiddelde groei van app-gebruik zo’n 84% is. De reisbranche en haar apps doen het daarmee uitzonderlijk goed ten opzichte van andere branches.

Meer dan alleen boeken

Een onderzoek van Comscore, “Mobile Travel Advisor”, laat zien dat reizigers meer op hun smartphone doen dan alleen on-the-go boeken. Ze zijn voornamelijk bezig met hotel-gerelateerde dingen, als het opzoeken van het adres, dingen te doen en waar te eten in de buurt, of het opzoeken van reviews.

Reactie van de reisbranche

Travel marketeers zetten veelvuldig kanalen in waarbij klanten kunnen inchecken, coupons kunnen krijgen, gebruik kunnen maken van diensten van het hotel en andere destinatie-gerelateerde services die ervoor zorgen dat de beleving van de klant groter wordt. Zoals tips van wat er in de omgeving te doen is, aan sights, aan events of restauranttips. Omdat deze aanbevelingen zowel voor toeristen als voor locals interessant zijn, kan de app breder uitgezet worden door de marketeers.

Het reizen is van nature een mobiele bezigheid, het is daarom logisch dat reizigers naar hun smartphone grijpen als ze on the go zijn en verwachten dat daar hun informatie te vinden is.

Bron: eMarketer
Afbeelding: Miss_HG (cc)