ARAG heeft deze week het Twitteraccount Flight Claim Scan (@flightclaimscan) gelanceerd. Het doel is om hiermee luchtvaartpassagiers via Twitter live op de hoogte gehouden van vertraagde en geannuleerde vluchten die in aanmerking komen voor een compensatieregeling variërend van €125,- tot €600,- per persoon.

Marc van Erven, CEO van ARAG: ‘Na de succesvolle lancering van de Flight Claim Service in 2010, met een website en een App, biedt ARAG de consument nu ook ondersteuning via Twitter. Wij willen gedupeerde passagiers via Twitter proactief attenderen op hun rechten.’

Via het Twitteraccount Flight Claim Scan krijgen passagiers direct inzicht of hun eigen vlucht compensabel is en hoe zij een claim kunnen indienen. Naast het Twitteraccount @flightclaimscan krijgen passagiers via het Twitteraccount @flightclaim tips over vertraging en annulering en worden gedupeerden direct aangesproken.

Flight claim service
Flight claim service

Van Erven: ‘Het gros van de gedupeerde reizigers weet niet van het bestaan van de regeling of vindt het indienen van een claim teveel gedoe.’ De regeling bepaalt dat passagiers bij annulering of meer dan drie uur vertraging, recht hebben op compensatie, tenzij er sprake is van overmacht. In dit geval dient de luchtvaartmaatschappij dat aan te tonen. De compensatie voor een vertraagde of geannuleerde vlucht kan oplopen tot € 600,- per passagier. Deze bedragen zijn nog exclusief de additionele verblijfskosten, zoals maaltijden en eventuele overnachting(en).

Zoals ik het nu bekijk zijn de tweets vooral gefocust op het zenden. Er is nog weinig sprake van dialoog. Als ARAG zijnde zouden ze via monitoringstools actief moeten scannen op de zoektermen “vertraging:” en dan het dialoog opzoeken met reizigers die op dit moment vertraging hebben en warm zijn voor een claim. Wel een erg leuk initiatief.