• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Arke, oh nee TUI. Hoe gaat dat, zo’n online en offline merkverandering?

30 september 2015 door Lobke Elbers

Het is geen geheim, het is zelfs als het goed is al bij iedereen bekend. Vanaf morgen heet Arke echt TUI, discover your smile. Een paar weken terug was ik op de tweede editie van TUI Online Marketing Update Live, een nieuw en best succesvol initiatief waar het merk de nieuwste plannen en ontwikkelingen aan haar partners presenteert. Een marketeersblik op het brand modernisation project.

De smile: controlled brand migration – reassurance

Vanaf augustus is het merk zowel online als offline aan de slag gegaan met de rebranding (flight 1). Vanaf 1 oktober staat er in de url www.tui.nl, maar voordat dit zover is, is het tijd om de acties die reeds hebben plaats gevonden te bekijken: controlled brand migration. Radiospotjes, abri’s maar ook tv commercials zijn ingezet voor deze eerste brand migration fase.

Het begon natuurlijk met de commercial Discover your Smile, met de stem van Frank Lammers.

De smile die ook al in het TUI logo stond.

Wanneer gekeken wordt naar de naamsbekendheid van TUI onder de pure players en de concurrenten, blijkt uit onderzoek van MediaXplain dat TUI het tweede reismerk is naast Arke met de hoogste spontane naamsbekendheid. Dat belooft dus veel goeds voor TUI na 1 oktober. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat het zelfs online merken als Sunweb en Corendon achter zich laat. Met 1 merk en 1 domein staat TUI straks nog sterker in de markt.

Think global act local campagnes

 

Think global act local is het uitgangspunt van het nieuwe TUI. Nederland is met Arke het eerste merk dat de transformatie ondergaat naar TUI, daarna volgen als alles goed gaat in de volgende fases Frankrijk en België (Jetair) en vervolgens Scandinavië (Fritidsresor ) en de UK (Thomson).

Om verwarring over de uitspraak van ‘TUI’ in Nederland weg te nemen, is de campagne gestart Hoe spreek jij TUI uit? De associaties en de uitspraken zijn hilarisch. Tau, Tjoewie, Toewi, Twie, Tuij, T-u-i. Het doel was om zoveel mogelijk uitspraken te verzamelen voor het nieuwe Arke. Nederlanders konden via Whatsapp hun inzending insturen. Dit is een campagne die straks ook in de andere TUI landen voor de nodige ophef en hilariteit rondom naamsverandering kan zorgen. Gaat dit ook gebeuren? De landen staan vrij om dit campagne onderdeel over te nemen.

TUI FB

Om mensen actief mee te laten veranderen en te laten zien dat een naam, maar gewoon een naam is, konden Facebook Fans kans maken op een schaalmodel dreamliner met hun eigen naam erop. De meest ingezonden Hollandse namen kregen zo’n exemplaar met hun eigen naam erop. Ook dit is een online campagne die zo doorgevoerd zou kunnen worden voor de andere TUI landen.

TUI FB 2

Same smile, so much more – inspiration

Alhoewel er niet veel aan het merk, of de uitstraling veranderd, ligt de nadruk na de rebranding periode (flight 2) des te meer op het communiceren  van een holiday experience met memorabele herinneringen voor ieder persoonlijk. Iedereen ‘verdient’ een vakantie. Met de eerder genoemde 95% naamsbekendheid van het merk Arke, hoopt TUI dat iedereen die Arke kent, TUI ook een kans geeft. ‘ Ga bij ons kijken en we gaan je verrassen’.

Brandstory van 60 seconden

Dat communiceren gebeurt onder andere met 60  seconden commercial, voor tv en online, waarin echt de brandstory van TUI centraal staat. De elementen same smile, so much more staan komen aan bod en dienen inspiratie te bieden om op vakantie te gaan. Oftewel, dat is de redenen waarom je een modern merk als consument gaat geloven. Dat is de missie van TUI!

Facebook migratie

Na 1 oktober zijn alle Arke fans, ineens TUI fans. TUI is dan de landingspagina voor TUI Nederland. Vanzelfsprekend volgen ook de andere TUI landingspagina’s voor de andere landen, zoals dat straks ook met de andere landen gebeurt. Een verrassing zal het niet zijn, de header is al een paar weken (als onderdeel van de controlled brand migration) in TUI stijl.

tui header

Winkels

Op dit moment zijn er 900 TUI winkels, waarvan er 130 in eigen beheer zijn. Op de vraag of deze winkels ooit helemaal naar 0 zullen gaan is het antwoord nee. Het is nodig om de juiste online en offline experience te kunnen bieden. De winkels krijgen wel een andere rol. Dat is nu al zichtbaar door de aanwezigheid van vele tablets, maar waar vooral een plek is waar medewerkers kunnen inspireren en waar reizigers informatie kunnen halen. Voor de rest kan de consument alles zelf. De video wall bij de ingang brengt klanten direct in de vakantiestemming, ook staan hier real time aanbiedingen op. In de grote ontvangsttafel is een touch screen beeldscherm geïntegreerd waar klanten bijvoorbeeld digitale brochures, (reis)filmpjes of hun vakantiebestemming op kunnen bekijken.

Wij wensen TUI veel succes.

Gerelateerde Berichten

  • Vechtdal lanceert online campagne om naamsbekendheid te vergroten

    Het Vechtdal positioneert zich als kinderparadijs en geeft een vakantie weg voor 12 personen via…

  • Vacature: Flash Developer Online Marketing bij TUI

    TUI Nederland is de grootste reisonderneming van Nederland en bekend van de merken Holland International,…

  • Online oriënteren en dan offline boeken, waarom?

    Veel mensen gebruiken het internet in hun zoektocht naar de ideale vakantie. Na het zoeken…

  • Vechtdal lanceert online campagne om naamsbekendheid te vergroten

    Het Vechtdal positioneert zich als kinderparadijs en geeft een vakantie weg voor 12 personen via…

  • Vacature: Flash Developer Online Marketing bij TUI

    TUI Nederland is de grootste reisonderneming van Nederland en bekend van de merken Holland International,…

  • Online oriënteren en dan offline boeken, waarom?

    Veel mensen gebruiken het internet in hun zoektocht naar de ideale vakantie. Na het zoeken…

Categorie: Marketing, Online advertising, Online PR en branding Tags: Arke, brand migration, YUI

Over Lobke Elbers

Als industry expert in digital en innovatie binnen travel, toerisme en hospitality deelt Lobke haar kennis en inzichten met professionals en business gerelateerd aan de industrie. Als Executive Editor en Director of Community Relations van 2014 – september 2017 bij TravelNext, ontwikkelde zij een Nederlands netwerk van Travel Professionals. In enkele jaren groeide TravelNext van een Nederlandse travelmarketing community naar een gerenommeerd merk en industry platform in travel onder haar supervisie.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Top 5 meest duurzame reisorganisaties en online promotie - TravelNext schreef:
    1 oktober 2015 om 09:27

    […] geval van TUI is dat natuurlijk niet vreemd, omdat het op dit moment helemaal in het teken van de overgang van Arke naar Tui. Misschien wordt er aan de nieuwe duurzaamheidsstrategie de komende maand nog aandacht […]

  2. ‘’Tour operators – mix your online and offline marketing channels!’’ – Customer Engagement Management in Tourism schreef:
    11 oktober 2016 om 13:49

    […] TUI. Hoe gaat dat zo’n online en offline merkverandering? Retrieved October 10, 2016, from [ < https://www.travelnext.nl/arke-oh-nee-tui-hoe-gaat-dat-zon-online-en-offline-merkverandering.html&gt; […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Google Booking.com Vakantiebeurs Airbnb reviews onderzoek travel instagram mobiel hotels Social Media technologie TripAdvisor NHTV destinatiemarketing reizen Facebook KLM Expedia TUI

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext