Het is geen geheim, het is zelfs als het goed is al bij iedereen bekend. Vanaf morgen heet Arke echt TUI, discover your smile. Een paar weken terug was ik op de tweede editie van TUI Online Marketing Update Live, een nieuw en best succesvol initiatief waar het merk de nieuwste plannen en ontwikkelingen aan haar partners presenteert. Een marketeersblik op het brand modernisation project.

De smile: controlled brand migration – reassurance

Vanaf augustus is het merk zowel online als offline aan de slag gegaan met de rebranding (flight 1). Vanaf 1 oktober staat er in de url www.tui.nl, maar voordat dit zover is, is het tijd om de acties die reeds hebben plaats gevonden te bekijken: controlled brand migration. Radiospotjes, abri’s maar ook tv commercials zijn ingezet voor deze eerste brand migration fase.

Het begon natuurlijk met de commercial Discover your Smile, met de stem van Frank Lammers.

https://www.youtube.com/watch?v=5Nubrra0qvM

De smile die ook al in het TUI logo stond.

https://www.youtube.com/watch?v=aQTTe-yQfHQ

Wanneer gekeken wordt naar de naamsbekendheid van TUI onder de pure players en de concurrenten, blijkt uit onderzoek van MediaXplain dat TUI het tweede reismerk is naast Arke met de hoogste spontane naamsbekendheid. Dat belooft dus veel goeds voor TUI na 1 oktober. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat het zelfs online merken als Sunweb en Corendon achter zich laat. Met 1 merk en 1 domein staat TUI straks nog sterker in de markt.

Think global act local campagnes

 

Think global act local is het uitgangspunt van het nieuwe TUI. Nederland is met Arke het eerste merk dat de transformatie ondergaat naar TUI, daarna volgen als alles goed gaat in de volgende fases Frankrijk en België (Jetair) en vervolgens Scandinavië (Fritidsresor ) en de UK (Thomson).

Om verwarring over de uitspraak van ‘TUI’ in Nederland weg te nemen, is de campagne gestart Hoe spreek jij TUI uit? De associaties en de uitspraken zijn hilarisch. Tau, Tjoewie, Toewi, Twie, Tuij, T-u-i. Het doel was om zoveel mogelijk uitspraken te verzamelen voor het nieuwe Arke. Nederlanders konden via Whatsapp hun inzending insturen. Dit is een campagne die straks ook in de andere TUI landen voor de nodige ophef en hilariteit rondom naamsverandering kan zorgen. Gaat dit ook gebeuren? De landen staan vrij om dit campagne onderdeel over te nemen.

https://www.youtube.com/watch?v=zQWgc5qlr3s

TUI FB

Om mensen actief mee te laten veranderen en te laten zien dat een naam, maar gewoon een naam is, konden Facebook Fans kans maken op een schaalmodel dreamliner met hun eigen naam erop. De meest ingezonden Hollandse namen kregen zo’n exemplaar met hun eigen naam erop. Ook dit is een online campagne die zo doorgevoerd zou kunnen worden voor de andere TUI landen.

TUI FB 2

Same smile, so much more – inspiration

Alhoewel er niet veel aan het merk, of de uitstraling veranderd, ligt de nadruk na de rebranding periode (flight 2) des te meer op het communiceren  van een holiday experience met memorabele herinneringen voor ieder persoonlijk. Iedereen ‘verdient’ een vakantie. Met de eerder genoemde 95% naamsbekendheid van het merk Arke, hoopt TUI dat iedereen die Arke kent, TUI ook een kans geeft. ‘ Ga bij ons kijken en we gaan je verrassen’.

Brandstory van 60 seconden

Dat communiceren gebeurt onder andere met 60  seconden commercial, voor tv en online, waarin echt de brandstory van TUI centraal staat. De elementen same smile, so much more staan komen aan bod en dienen inspiratie te bieden om op vakantie te gaan. Oftewel, dat is de redenen waarom je een modern merk als consument gaat geloven. Dat is de missie van TUI!

Facebook migratie

Na 1 oktober zijn alle Arke fans, ineens TUI fans. TUI is dan de landingspagina voor TUI Nederland. Vanzelfsprekend volgen ook de andere TUI landingspagina’s voor de andere landen, zoals dat straks ook met de andere landen gebeurt. Een verrassing zal het niet zijn, de header is al een paar weken (als onderdeel van de controlled brand migration) in TUI stijl.

tui header

Winkels

Op dit moment zijn er 900 TUI winkels, waarvan er 130 in eigen beheer zijn. Op de vraag of deze winkels ooit helemaal naar 0 zullen gaan is het antwoord nee. Het is nodig om de juiste online en offline experience te kunnen bieden. De winkels krijgen wel een andere rol. Dat is nu al zichtbaar door de aanwezigheid van vele tablets, maar waar vooral een plek is waar medewerkers kunnen inspireren en waar reizigers informatie kunnen halen. Voor de rest kan de consument alles zelf. De video wall bij de ingang brengt klanten direct in de vakantiestemming, ook staan hier real time aanbiedingen op. In de grote ontvangsttafel is een touch screen beeldscherm geïntegreerd waar klanten bijvoorbeeld digitale brochures, (reis)filmpjes of hun vakantiebestemming op kunnen bekijken.

Wij wensen TUI veel succes.