Volgens nieuwe rapporten van de World Travel & Tourism Council (WTTC) en Microsoft zal Artificial Intelligence (AI) een transformerende rol spelen in de toekomst van reizen en toerisme.

De laatste twee rapporten van een reeks over AI door WTTC, getiteld ‘Responsible Artificial Intelligence (AI): Overview of AI Risks, Safety & Governance’ and ‘Artificial Intelligence (AI): Global Strategies, Policies & Regulations’ benadrukken een toewijding aan een digitale toekomst die veiligheid, ethische overwegingen, en verantwoordelijke adoptie van AI vooropstelt. De rapporten werden gepresenteerd tijdens de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties (VN) in New York City. De rapporten markeren belangrijke mijlpalen in de missie van WTTC om innovatie en uitmuntendheid in klantbelevingen te bevorderen door de veilige en betrouwbare integratie van AI.

Lees ook: ‘Reis- en toerismesector moeten actie ondernemen om de impact van AI te benutten’

Risico’s

Het rapport ‘Responsible Artificial Intelligence (AI)’ duikt in de potentiële risico’s verbonden aan de implementatie van AI en biedt strategieën voor het opzetten van kaders die transparantie, verantwoordelijkheid en eerlijkheid bevorderen. Van het aanpakken van vooringenomenheid en discriminatie tot het waarborgen van menselijk toezicht op AI-systemen, dit rapport stelt organisaties in staat de kracht van AI op een verantwoordelijke manier te benutten.

Toekomst

In het vierde en laatste rapport, ‘Artificial Intelligence (AI): Global Strategies, Policies & Regulations’, biedt WTTC een gedetailleerd overzicht van het AI-ecosysteem in belangrijke landen en internationale organisaties. Het toont hoe beleidsmakers het AI-landschap navigeren en regelgeving en strategieën vormgeven om AI-innovatie te bevorderen, terwijl ze ook zorgen voor ethisch en verantwoordelijk gebruik.

Positieve veranderingen

Julia Simpson, voorzitter en CEO van WTTC, zei: “In een snel veranderende omgeving fungeert AI als een katalysator voor positieve verandering. De inzichten uit deze rapporten tonen aan dat AI niet slechts een technologische vooruitgang is; het is een strategisch hulpmiddel dat klantbelevingen kan personaliseren, duurzame verbeteringen kan stimuleren en de toekomst van reizen en toerisme kan vormgeven.” Julie Shainock, Managing Director van de afdeling Reizen, Transport & Logistiek bij Microsoft, voegde toe: “We zien dat AI over het hele reisecosysteem wordt omarmd om de klant- en werknemerservaring te verbeteren en de operationele efficiëntie te verhogen, maar we weten dat we nog maar aan het begin van de reis zijn.”

Uitdagingen

Volgens WTTC heeft AI de kracht om de manier waarop bedrijven in de sector reizen en toerisme opereren radicaal te veranderen, met immense mogelijkheden voor groei en innovatie. Beide rapporten benadrukken de dringende noodzaak voor bedrijven in de reis- en toerismebranche om AI als een strategische prioriteit te omarmen, te investeren in talent en samenwerking tussen mensen en AI te bevorderen. Ondanks de toenemende erkenning van het potentieel van AI, blijven uitdagingen zoals tekorten aan AI-geschoold personeel in de sector bestaan, wat het belang van proactieve maatregelen om deze adoptie-barrières te overwinnen onderstreept.