Op woensdag 7 maart 2012 heeft een paneldiscussie op de ITB Berlijn bestaand uit Martin Craigs (PATA), Declan Hurley (The Ritz-Carlton), Pieter Idenburg (Suntec Singapore), Helen Marano (WTTC), Melissa Ow (Singapore Tourism Board) en Zoltan Somogyi (UNWTO) veranderingen door de crisis binnen de reisindustrie belicht en probeert uit te tekenen welke industrieën hiervan kunnen profiteren. Siew Hoon Yeoh (Web in Travel) heeft deze ronde gemodereerd.

The tone of voice
In de huidige tijd van de crisis in Europa en ook de VS zien veel mensen hoop in Azië. Siew Hoon Yeoh brengt na de lunch de discussie op een leuke en creatieve manier op gang en heeft haar panelkandidaten gevraagd om een song te kiezen, die het best bij de huidige economische situatie past. De gekozen songs:

De songs roepen verschillende gevoelens op: Het is niet bekend wat gaat gebeuren, meer samenwerken binnen de reisindustrie, hoop, druk, het potentiaal dat Europa ten opzichte van Azië te bieden heeft, voortbestaan van de reisindustrie in de toekomst heeft de panelgroep als stellingen geformuleerd om de songkeuze ook beter toe te lichten.

De markt Azië
China, India en Indonesië zijn landen in de reisindustrie die zeker nu sterk groeien. De keten Ritz-Carlton blijft wel investeren in China. Acht hotels zijn nu in China en vijf hotels zijn er nu onder constructie.
Waar China wel veel bezoekers misloopt is de uiterst langdurige en ingewikkelde visaprocedure. Dit wordt medeveroorzaakte door de regering.
Maar kijkend naar de toeristische statistieken voor Europa kan men zeker niet spreken van een crisis. Azië is wel het land wat gedurende een lange periode met regelmaat groeit.

Kansen voor reisorganisaties in de EU
Waar reisorganisatie in Europa nog meer en beter kunnen inspelen om Europa voor Aziaten aantrekkelijk te worden: Te weten wie er komt uit Azië, de doelgroep ook te begrijpen, er zijn veel jonge reiziger die de wereld instromen, zorg voor trainingen en enorme kansen liggen ook in het luxussegment (die wel voortdurende en uiterst snelle service verwachten). Volgens de panel kandidaten worden de low-cost-carrier luchtvaartmaatschappijen niet sterk gewaardeerd binnen de reisindustrie. Het is een prijsgevecht gaande. Het feit dat een consument voor een low-cost-carrier vlucht kiest wil niet zeggen, dat diegene niet rijk is. Declan verduidelijk dit aan het voorbeeld uit Barcelona. Hier landen veel low-cost-carrier. Een toerist kiest dan wel voor de low-cost-carrier vlucht voor 50 Euro, maar is dan wel bereid voor een verblijf in het Ritz-Carlton 450 Euro te betalen.

De antwoord op de crisis?
Maar wat moet men nu doen in de huidige tijd van de crisis? Suggesties: Blijven reizen, online blijven, doorgaans de informatie toegankelijk maken, markten verkennen, passie tonen en een beleidsplan voor social media/mobiele gebruik opstellen.