Online informatie van locals wordt als waardevol gezien door bezoekers van Brabant.  Dat is één van de belangrijkste conclusies van het onderzoek dat  een groep vierdejaars NHTV-studenten heeft uitgevoerd voor VisitBrabant. Dankzij internet is deze info veel toegankelijker geworden en VisitBrabant speelt daarop in met de functie ‘Ask a Local’. Via deze Ask a Local functie kunnen bezoekers vragen stellen (bijv. over tips voor een leuk restaurant) met betrekking tot een bezoek aan Noord-Brabant. Locals beantwoorden vervolgens die vragen. Het onderzoek heeft een aantal interessante aanbevelingen opgeleverd. 

Dit blog is geschreven met medewerking van Martijn Smeenge, hogeschooldocent en coördinator van de afstudeerrichting Manager Toeristische Marketing en Communicatie (MTMC) aan NHTV University of Applied Sciences, Breda. 

Onderwerpen online local informatie 

Tijdens het bezoek aan een andere bestemming wil een groter wordende groep mensen de verborgen parels ontdekken. De afgelopen jaren zijn er steeds meer websites die daar op inspelen door locals hun persoonlijke tips te laten geven. Uit het onderzoek in de vier grote Brabantse steden blijkt dat men van locals niet zozeer deskundigheid verwacht, maar hoopt vooral verrast te worden met authentieke en exclusieve suggesties. Ook wordt informatie van locals als betrouwbaar gezien.

De bezoekers willen vooral online informatie van locals over eten en drinken. Verder willen specifiek jongeren (<34) meer weten over het nachtleven en vanaf 45 jaar is men relatief meer geïnteresseerd in een stadswandeling.

informatie voor localsDe bezoekers vinden het meest belangrijke kenmerk van locals dat de ze dezelfde interesses hebben als zijzelf. Ook willen ze graag de leeftijd weten. Men wil zich ermee kunnen identificeren en heeft daarom behoefte aan profielen van locals en een persoonlijke benadering. Belangrijke kenmerken van locals:

belangrijke kenmerken van localsInteresse is nog geen gebruik

De groep die momenteel gebruik maakt van online local informatie is relatief wat jonger en meer aanwezig op social media. Veel mensen (bijna de helft van alle respondenten) hebben er echter nog nooit gebruik gemaakt, omdat ze er niet bekend mee zijn en/of niet goed weten waar ze het kunnen vinden. Ook is er volgens hen al voldoende informatie elders beschikbaar. 

Aanbevelingen: identificatie, vindbaarheid en interactie

  1. Identificatie

Omdat de bezoekers zich willen identificeren met de locals is het belangrijk om de locals zichtbaar te maken. Naast een persoonlijk profiel zijn miniblogs (foto’s en/of vlogs) een mooie manier om de verhalen van locals te vertellen (storytelling). Een mooi voorbeeld is BerlijnBlog van Marjolein met zo’n 50.000 bezoekers per maand. Blogs worden steeds vaker geraadpleegd en zijn belangrijke content voor de zoekmachines.

Als er een geselecteerde groep locals gaat bloggen kunnen zij worden ingezet als ambassadeurs. Ze raken zo nog meer betrokken bij het ontwikkelingsproces. De blogs moeten de bezoekers inspireren en niet worden gebruikt voor commerciële doeleinden. Een voorbeeld waar een bepaald type locals de stad en/of het gebied presenteren is de site Hidden Cities. Ook bij de site Spotted by Locals worden de locals met zorg geselecteerd.

  1. Goede vindbaarheid

De online informatie van locals moet goed vindbaar zijn. Dat is ook belangrijk voor de groep mensen die hiervan nog niet eerder  gebruik heeft  gemaakt . Een duidelijke  segmentatie is goed voor de vindbaarheid door gebruik van specifieke zoekwoorden. Een voorbeeld van een dergelijke site is Mamyloe die zich vooral op ouders met jonge kinderen richt. Daarnaast is een duidelijke indeling op stad/gebied, interesse, thema etc. vanzelfsprekend, aangevuld met een goede zoekfunctie. Goed beeld- en videomateriaal en bijbehorende plattegronden zijn daarbij van belang en is het handig om top 10 lijstjes van locals te presenteren.

  1. Interactie

Om echt een band te creëren tussen locals en de bezoekers is interactie nodig. Om deze interactie op gang te krijgen en te houden is niet makkelijk, maar kan bijvoorbeeld met een chatfunctie en/of een communitypage rondom goed geselecteerde thema’s. Een goed voorbeeld is de app Party with a Local, waarmee locals en reizigers met elkaar kunnen afspreken om een avondje te gaan stappen. Ook andere varianten zijn mogelijk zoals Withlocals met gezamenlijk eten heeft gedaan. Het kan voor ondernemers ook interessant zijn extra naamsbekendheid te creëren door het eigen personeel en/of gasten te stimuleren advies te geven aan bezoekers. Om interactie te krijgen is een gezamenlijke interesse en/of doel een absolute basisvoorwaarde.

Het ‘Ask a Local’ concept van VisitBrabant

Om de interactie met locals te verhogen is VisitBrabant bezig met de ontwikkeling van het ‘Ask a Local’ concept. Momenteel is het een online platform en bijbehorende app waar bezoekers allerlei vragen aan locals kunnen stellen. Ter aanvulling van het concept is belangrijk dat er profielen op de site komen waarin de locals zich voorstellen, zodat bezoekers zich beter kunnen oriënteren en identificeren. Een aantal geselecteerde locals zou regelmatig kunnen bloggen om te inspireren. Het concept kan veel meer geïntegreerd  worden in de bestaande activiteiten van VisitBrabant. Er worden al regelmatig foto’s van locals geplaatst, maar de locals moeten structureel betrokken worden bij de andere social mediakanalen van VisitBrabant, zoals FacebookTwitter en Instagram. De mobiele app is een goede aanvulling voor directe communicatie/interactie. 

Achtergrond onderzoek

Om inzicht te krijgen in de toegevoegde waarde van locals in de (online) toeristisch-recreatieve informatiebehoefte van (Nederlandstalige) bezoekers van Brabant, zijn er 475 enquêtes afgenomen in de 4 grote steden Breda, Tilburg, Den Bosch en Eindhoven in de periode 17 oktober t/m 7 november (herfstvakanties) 2015. De respondenten komen voor vrijetijdsactiviteiten en maken tijdens dit soort bezoeken gebruik van wifi/internet.

Credits headerafbeelding: Sean Davis (CC)