• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Peer-to-peer platforms (Airbnb) als uitdaging voor DMO’s: case Rotterdam

22 maart 2017 door Marian van der Ent

Peer-to-peer platforms, met als koploper Airbnb, maken het toeristen/bezoekers makkelijker om direct in contact te komen met locals. Dat betekent dat ook de DMO’s hier op in moeten spelen. Op welke manier kunnen zij deze toeristen/bezoekers en de betrokken locals het beste faciliteren? Anouk Kerkhof en Shanna van der Valk hebben hier onderzoek naar gedaan voor Rotterdam partners tijdens hun 4e jaars minor EDL (Experience Design Lab) aan NHTV Breda University of Applied Sciences.

De online platforms

Online peer-to-peer platforms onderscheiden zich door de directe inbreng van locals waardoor authentieke en verrassende ervaringen kunnen worden opgedaan. In het toerisme zijn er bekende voorbeelden voor vervoer, verblijf en vermaak/activiteiten. Deelname aan Airbnb (en Uber) kan locals extra inkomsten opleveren, maar het geven van tips of een rondleiding door de stad wordt ook vrijwillig gedaan: uit trots en betrokkenheid. Het is lastig om van te voren in te schatten of de betreffende local betrouwbaar is, maar onderling vertrouwen kan in de vorm van een community worden opgebouwd door een duidelijk profiel en het geven van reviews. Airbnb heeft in Rotterdam ongeveer 670 hosts en zo’n 850 verblijfsmogelijkheden (maart 2017) . Dat aantal neemt nog steeds toe, waardoor dit platform steeds belangrijker wordt voor Rotterdam Partners.

De Airbnb-toerist

Uit de resultaten van het onderzoek van Guttenberg komen verschillende redenen waarom toeristen voor Airbnb kiezen, waarbij de praktische overwegingen (de prijs en een geschikte locatie) belangrijker blijken te zijn dan de experiental aspects (een authentieke lokale ervaring). Uiteindelijk benoemen ze vijf aparte segmenten; de Money savers, Home seekers, Collaborative consumers, Pragmatic novelty seekers and Interactive novelty seekers.

1.     Money savers: Zij boeken bij Airbnb, omdat het goedkoper is dan een hotel. Ze zijn vaak onder de 30 jaar en hebben gen kinderen.

2.     Home seekers: Deze groep hecht waarde aan de huishoudelijke voorzieningen en de grote (gezamenlijke) ruimten. Ze zijn op zoek naar een huiselijk gevoel en een lokale ervaring. Ze zijn wat ouder en hoger opgeleid dan de andere Airbnb-gebruikers.

3.     Collaborative consumers: Het concept Airbnb vinden ze inspirerend en ze willen zelf ook een bijdrage leveren aan de deeleconomie. Ze zijn op zoek naar een authentieke ervaring en contact met de locals. Ook willen ze graag interactie met de host.

4.     Pragmatic novelty seekers: Deze Airbnb-gebruikers zijn vooral geïnteresseerd in de nieuwigheid van Airbnb. Zij huren vaak een compleet huis in plaats van het te moeten delen met de host.

5.     Interactive novelty seekers: Ook deze Airbnb-gebruikers worden aangetrokken door de nieuwigheid van Airbnb, maar onderscheiden zich van de pragmatic novelty seekers, doordat ze het ook leuk vinden om contact te hebben met de host.

Uit de interviews van Anouk en Shanna met internationale Airbnb-toeristen (gemiddelde verblijfsduur 2-4 nachten) komt naar voren dat deze toeristen het fijn vinden om de omgeving, in dit geval Rotterdam, op hun eigen wijze en in eigen tempo te kunnen ontdekken. Ze willen onafhankelijk zijn en niet deelnemen aan georganiseerde tours. Een aantal van hen zegt dat ze zich niet diepgaand voorbereiden op hun stedentrip. Ze vinden het leuk om de deur uit te stappen en spontaan dingen tegen het lijf te lopen. Een deel van hen heeft informatie en tips gekregen van de host. Dit gebeurde vooral als de host aanwezig was bij aankomst.

Uit het onderzoek van van der Heide en Peters blijkt dat de toeristen de informatie van de Airbnb-host niet altijd gebruiken, maar dat ze deze informatie wel meer vertrouwen dan de informatie in hotels, omdat er geen commercieel gewin achter lijkt te zitten. Ze wijzigen eventueel hun plannen als de informatie van de host interessant gevonden wordt. Van der Heide en Peters stellen dat ook virtueel contact al voldoende kan zijn om de keuze van toeristen te beïnvloeden.

Van de bovengenoemde groepen zullen met name de Collaborative consumers en de Interactive novelty seekers het meest geïnteresseerd zijn in inspirerende tips en bijzondere lokale informatie van de host.

Informatie en serviceverlening door Airbnb- hosts

Vanuit de Airbnb-community worden verhuurders gestimuleerd om extra service te verlenen als onderdeel van hun gastheerschap. Praktische en inspirerende  informatie over de bestemming is daarbij een belangrijk onderdeel en kan al vooraf via het platform gegeven worden. Ook spoort Airbnb haar hosts aan om de toeristen mee op stap te nemen naar favoriete bezienswaardigheden of om activiteiten te organiseren; de Airbnb experiences. Niet alle hosts zijn bereid en/of in staat om een dergelijke gastheer/vrouw te zijn, maar Airbnb helpt haar hosts op verschillende manieren om dit te kunnen realiseren.

In het interview met Anouk en Shanna vertelt Airbnb-host Huub Veeneman dat hij zelf zijn gasten zeer goed weet te bedienen. De recensies die hij krijgt via Booking.com en Airbnb zijn prima. Toch zou hij nog wel wat hulp kunnen gebruiken, zo is hij niet altijd op de hoogte van specifieke evenementen of van kortingsacties bij bepaalde attracties. Hier zou Rotterdam Partners misschien een rol kunnen spelen.

Rol DMO’s

De informatiepunten van de DMO’s bereiken de mainstream bezoekers vaak goed, maar de Airbnb-toerist heeft dus kennelijk behoefte aan informatie die bij zijn host vandaan komt.  Het enthousiasme en authenticiteit van deze locals spreekt gasten aan, maar zij hebben soms ook behoefte aan andere informatie. Uit het onderzoek van Shanna en Anouk blijkt dat er voor DMO’s een kans ligt bij deze locals die uit eigen beweging gasten in de stad ontvangen. De meeste DMO’s werken al nauw samen met partners in hun stad. De hosts van Airbnb en andere platforms zouden er daar ook één van kunnen zijn.

Gerelateerde Berichten

  •  ‘Ask a local’: online informatie van locals is een inspiratiebron

    Online informatie van locals wordt als waardevol gezien door bezoekers van Brabant.  Dat is één…

  • Sharing economy vraagt om betere screening in travel: wie huurt en verhuurt?

    Sharing Economy idealist pur sang, Airbnb, heeft het er niet zo op als huurders en…

  • Vakantiebeurs vakdag preview met Albert Boswijk: Airbnb en soortgelijke platforms zullen als fact of life beschouwd worden

    Albert Boswijk is organisatie adviseur en oprichter van het European Centre for the Experience and…

Categorie: Destinatiemarketing, Sharing Economy Tags: Airbnb, Rotterdam partners

Over Marian van der Ent

Marian van der Ent is hogeschooldocent aan NHTV, internationaal hoger onderwijs Breda. NHTV profileert zich als een zelfstandige onderwijsinstelling en richt zich zowel op de ontwikkeling van de beroepspraktijk als op wetenschapsbeoefening. Naast het verzorgen van onderwijs, doet ze onderzoek naar de relatie tussen sociale interactie (online) en beleving in de toerisme- en recreatiesector (customer engagement, co-creation, word of mouth en experiences).

Instagram: @entconcept

Lees Interacties

Reacties

  1. Patrick Mulder zegt

    23 maart 2017 om 12:48

    Wat wordt bedoelt met ‘Dat aantal neemt nog steeds toe, waardoor dit platform steeds belangrijker wordt voor Rotterdam Partners.’ in welk opzicht wordt het steeds belangrijker en wat wordt er belangrijker?

    Wat ook interessant is: wat zijn de gevolgen voor de bestaande partners? Vind er een verschuiving plaats van hotels naar airbnb of is het extra omzet/toerisme?

    • Marian van der Ent zegt

      24 maart 2017 om 09:46

      Zowel het aantal Airbnb-Hosts als de Airbnb-verblijfsmogelijkheden nemen toe. Er raakt dus een steeds grotere groep locals bij het toerisme betrokken. Bijgevoegd een tabelletje uit het onderzoek van Guttenberg (zie ook link in blog). Je kan er uit afleiden dat Airbnb vooral een concurrent is voor het middensegment hotels. De autonome groei is beperkt (2%) in dit onderzoek.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

onderzoek Expedia Vakantiebeurs hotels destinatiemarketing reviews KLM instagram Airbnb Booking.com mobiel TripAdvisor Social Media NHTV technologie Facebook TUI travel reizen Google

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 · TravelNext