Tegenwoordig kent Nederland een grote aanwezigheid van attractieparken. Attractieparken hebben over het algemeen weinig last van de crisis, nieuwe attracties schieten als paddenstoelen uit de grond en bezoekersaantallen zijn stijgend. Enige noot hierbij is dat een select aantal parken het buitengewoon slecht heeft. Door de relatief dichte concentratie aan parken is de concurrentie moordend en wordt er een stevig beroep gedaan op de diverse afdelingen van het betreffende park. Vragen omtrent innovatie, marketing en communicatie staan steevast op de agenda. Tijd voor de volgende stap in de vorm van zichtbaar onderscheidend vermogen.

Dit artikel is geschreven door Gerben Lievers, internetstrateeg bij Team Nijhuis en verscheen eerder ook op Marketingfacts.

Kiezen om gekozen te worden…

Kansen liggen vooral op het gebied van online communicatie. Een betere manier om de doelgroep gericht te bereiken, is er immers niet. Vreemden worden klanten en klanten worden fans. Klachten worden kansen en men kan leren van de concurrent. Data is immers openbaar én toegankelijk. De juiste inzichten zullen leiden tot betere interpretatie en concrete actiepunten.

Social media zijn natuurlijk bij uitstek het kanaal om dit onderscheidend vermogen in gepaste vorm te vertellen. Daarnaast om vanzelfsprekend de dialoog te monitoren, concurrenten te monitoren en om waardevolle inzichten te verzamelen die als input kunnen dienen voor campagnes. Onderstaand beschrijf ik een drietal manieren om meer te doen met social als attractiepark. Tevens vindt u aan het eind van dit artikel een infographic waarin wordt weergegeven hoe de 9 populairste attractieparken van Nederland zijn besproken in 2012.

1. Faciliterende apps met user-generated content

Innovatie geschiedt enerzijds door bijvoorbeeld nieuwe attracties, dit blijken magneten te zijn voor het aantrekken van bezoekers. Anderzijds is het een kunst om bezoekers in het attractiepark te faciliteren in hun behoefte. Neem bijvoorbeeld de apps van de Efteling en Disneyland. Zij voorzien in de behoefte door antwoord te geven om veel voorkomende vragen die bezoekers in het park kunnen hebben, respectievelijk: “Hoe lang is de wachtrij?” en “Waar ben ik op dit moment?” Bovendien worden bezoekers gestimuleerd om input te leveren over de wachtrijen.

Een aanvulling zou kunnen zijn om reviews toe te voegen aan attractieparken. Er kan actief naar een review gevraagd worden na het bezoek aan de betreffende attractie waarin bezoekers worden beloond voor hun input en verbeterpunten. Mijns inziens een mooie manier om bezoekers te faciliteren en de betrokkenheid te vergroten.

apps attractieparken

Klik op bovenstaande afbeelding voor een grote weergave.

2. Faciliteer bezoekers in de behoefte om te delen

Een uitstapje naar een attractiepark is emotioneel gezien een leuk moment. Een dag vol verassingen en vreugde. Bezoekers voelen zich vrolijk en verkeren in de ideale state-of-mind om dit moment te delen. Vanzelfsprekend worden er veel kiekjes geschoten in foto- of videovorm tijdens een bezoek.

Het attractiepark in kwestie kan dit gedrag stimuleren en faciliteren door ze de helpende hand te bieden. Leg als park niet alleen bijzondere momenten vast van bezoekers tijdens een attractie, maar gedurende de dag. Overhandig bezoekers een camera die verbonden is middels wifi. De foto’s kunnen aan het eind van de dag worden opgehaald, en desgewenst geprint, in een kiosk. De wachtrij kan voorzien worden van touchscreen-beeldschermen waar men alvast een preview kan zien. Bovendien kunnen foto’s van de ritjes in de attracties opgeslagen worden door middel van een uniek ID. Bezoekers zien deze foto’s voor het eerst tijdens de preview. Tijdens het tonen van de preview wordt de mogelijkheid geboden om deze te delen via de sociale kanalen van de betreffende bezoeker.

Bezoekers kunnen tevens beloond worden voor het delen door bijvoorbeeld de prijs voor een geprinte foto te reduceren of een exemplaar gratis te geven.

3. Vermaak bezoekers in de wachtrij

Van wachtrijen wordt niemand enthousiast, het is echter een feit bij populaire attracties. Voor attractieparken is het de kunst om dit wachten plezieriger te maken. Voorzie bijvoorbeeld elke wachtrij van voldoende beeldschermen waar de buzz op social media van de betreffende attracties op getoond wordt. Grote kans dat verlatende bezoekers van de betreffende attractie in dialoog gaan met de wachtende bezoekers. Voorzie de wachtrijen van QR-codes die de achtergrond van de attractie laten zien. Te denken valt bijvoorbeeld aan: video’s, foto’s van de bouwfase, een preview van wat hen te wachten staat, de reviews over de attracties etc.

Social media scan 2012 (infographic)

Dit onderzoek is verricht door Karlijn Lenderink, communicatieadviseur bij Team Nijhuis.

Aan de hand van een social media-scan over het jaar 2012 heeft Team Nijhuis onderzocht hoe de 9 populairste Nederlandse attractieparken besproken werden op social media. Hierbij zijn alle openbare berichten op Twitter, Facebook, LinkedIn , Google+, Hyves, Youtube, nieuwssites, blogs en fora  meegenomen. In totaal werden de 9 parken in 2012 maar liefst 859.939 keer besproken.

Wanneer we dit vergelijken met het jaar ervoor (520.949 berichten in 2011) zien we een stijging van ruim 60%. Het gebruik van sociale media met betrekking tot attractieparken neemt dus sterk toe. Hier liggen genoeg kansen voor parken, zowel op het gebied van branding als customer service, community management, et cetera.

Twitter en Facebook zorgen voor het grootste deel van deze stijging, op beide sociale netwerken is het aantal berichten over attractieparken verdubbeld. Het enige sociale netwerk waarop minder gesproken werd over attractieparken is Hyves. Waar in 2011 nog 68.631 keer over de 9 grootste attractieparken gesproken werd, was dit in 2012 nog maar 20.021 keer, een daling van 70%. Deze cijfers ondersteunen de berichten over het immer minder populair wordende Hyves.

Een park dat het goede voorbeeld geeft wat betreft de inzet van social media is ongetwijfeld de Efteling. Het park is niet alleen ontzettend actief op verschillende sociale media, maar wordt ook veruit het meest besproken. De directeur van de Efteling, drs. Bart de Boer geeft hierbij het goede voorbeeld. Hij gaat op zeer persoonlijke en authentieke wijze frequent de dialoog aan met zijn volgers en won daarbij niet voor niets in april 2012 de 3e plaats bij ‘Beste Social Media’ bij de Theme Park Diamond Awards. Een ander Nederlands park waarbij social media intensief wordt ingezet is Walibi, zij haalden de 1e plaats voor ‘Beste Social Media’ bij dezelfde awards.

Benieuwd naar hoe, wanneer en in welke context de attractieparken het meest besproken werden? Bekijk onderstaande infographic!
sliced
Dit artikel is geschreven door Gerben Lievers, internetstrateeg bij Team Nijhuis. Hij is gespecialiseerd in het creëren van een gedegen internet marketing strategie. Team Nijhuis is een bureau voor merkcommunicatie (sinds 1973) met vestigingen in Borne en Tiel.

Bron: cijfers 2011/2012 – social media-scan is verricht met Coosto.