Wie droomt er niet van? Een geweldig idee bedenken dat zo simpel is, maar tegelijkertijd zo geweldig dat je bij jezelf denkt: waarom ben ik daar niet opgekomen? Eind vorig jaar kwam Mark van der Heijden op het idee om zijn kennis en kunde gratis in te zetten, in ruil voor eten en een slaapplaats. Thebackpackerintern.com was geboren.
Hij had het wel gezien bij zijn oude baan voor een Amsterdams reclamebureau en wilde na 7 jaar niet als een commodity gaan werken. Het roer moest om. In eerste instantie wilde hij gewoon gaan backpacken, maar kwam al snel tot het inzicht dat dit toch wel duur werd en bovendien voor hem niet origineel genoeg was. Daarom bouwde hij een website, meldde zich aan via social media, maakte een leuk filmpje, verspreidde deze via Youtube en Vimeo en bood zijn creatieve diensten aan in ruil voor bed en voedsel.
TedXTeen als podium voor backpacker
Na 2 weken werd hij al uitgenodigd om in New York op de TedXTeen te spreken. Ze vonden zijn verhaal inspirerend en wilden perse dat hij kwam spreken. Hij bereidde een presentatie voor met als titel ‘How a piece of cardboard sent me around the world’. Deze conferentie werd door MTV live in meer dan 150 landen uitgezonden.
Vanaf dat moment ging het extra snel. Hij heeft na een half jaar al veel dingen gedaan. Het ene moment helpt hij daklozen in Maleisië, het andere moment zit hij in de muziekstudio met DJ Avicii. Zijn CV is inmiddels goed gevuld, net als zijn adressenboek en het einde is nog niet in zicht.
Shared economy is het concept
Eerst regelde hij zijn stages helemaal zelf, maar tegenwoordig krijgt hij verzoeken van over de hele wereld. Hij blijft echter nooit langer dan 7 dagen op één plek. Tussen de twee en vijf dagen is het beste. Tot nu betaalde hij telkens wel zijn eigen vliegtickets, maar dat moet gezien zijn budget wel anders worden. Gelukkig willen inmiddels bedrijven ook wel zijn vliegticket betalen, gezien de publiciteit die zijn project met zich meebrengt.
Hij wilde oorspronkelijk slechts een half jaar rondtrekken, maar het concept is zo groot geworden dat hij er een volledig jaar van heeft gemaakt. Hij overweegt zelfs een bedrijfje op te richten om andere mensen precies dezelfde ervaring te bieden.
En als je het concept goed analyseert, is het ook niet zo gek dat dit idee goed aanslaat. Het past in de tijdsgeest van de ‘shared economy’ waarbij je niet meer alleen werkt voor geld, maar iets doet wat je leuk vindt. Bovendien kon het idee alleen slagen in deze tijd van sociale interactie. 10 jaar geleden was zijn project veel kleinschaliger gebleven. Tot slot is zijn verhaal een mooi staaltje ‘storytelling’ (immers wij schrijven er ook weer over) en is Mark’s verhaal inspirerend voor anderen en is het daarmee makkelijk als merk neer te zetten.
Jouw intern?
Wil je als bedrijf Mark uitnodigen? Dan moet je inmiddels wel een goed project hebben. Hij krijgt zoveel plaatsen aangeboden gekregen, dat hij keuzes moet maken waar hij ja op zegt. Maar je kunt hem altijd mailen op mark@thebackpackerintern.com.
Eén reactie