• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

The backpacker intern: creëert content voor eten en een slaapplek

14 augustus 2014 door Richard Otten

Wie droomt er niet van? Een geweldig idee bedenken dat zo simpel is, maar tegelijkertijd zo geweldig dat je bij jezelf denkt: waarom ben ik daar niet opgekomen? Eind vorig jaar kwam Mark van der Heijden op het idee om zijn kennis en kunde gratis in te zetten, in ruil voor eten en een slaapplaats. Thebackpackerintern.com was geboren.

Hij had het wel gezien bij zijn oude baan voor een Amsterdams reclamebureau en wilde na 7 jaar niet als een commodity gaan werken. Het roer moest om. In eerste instantie wilde hij gewoon gaan backpacken, maar kwam al snel tot het inzicht dat dit toch wel duur werd en bovendien voor hem niet origineel genoeg was. Daarom bouwde hij een website, meldde zich aan via social media, maakte een leuk filmpje, verspreidde deze via Youtube en Vimeo en bood zijn creatieve diensten aan in ruil voor bed en voedsel.

TedXTeen als podium voor backpacker

Na 2 weken werd hij al uitgenodigd om in New York op de TedXTeen te spreken. Ze vonden zijn verhaal inspirerend en wilden perse dat hij kwam spreken. Hij bereidde een presentatie voor met als titel ‘How a piece of cardboard sent me around the world’. Deze conferentie werd door MTV live in meer dan 150 landen uitgezonden.

Vanaf dat moment ging het extra snel. Hij heeft na een half jaar al veel dingen gedaan. Het ene moment helpt hij daklozen in Maleisië, het andere moment zit hij in de muziekstudio met DJ Avicii. Zijn CV is inmiddels goed gevuld, net als zijn adressenboek en het einde is nog niet in zicht.

Shared economy is het concept

Eerst regelde hij zijn stages helemaal zelf, maar tegenwoordig krijgt hij verzoeken van over de hele wereld. Hij blijft echter nooit langer dan 7 dagen op één plek. Tussen de twee en vijf dagen is het beste. Tot nu betaalde hij telkens wel zijn eigen vliegtickets, maar dat moet gezien zijn budget wel anders worden. Gelukkig willen inmiddels bedrijven ook wel zijn vliegticket betalen, gezien de publiciteit die zijn project met zich meebrengt.

Hij wilde oorspronkelijk slechts een half jaar rondtrekken, maar het concept is zo groot geworden dat hij er een volledig jaar van heeft gemaakt. Hij overweegt zelfs een bedrijfje op te richten om andere mensen precies dezelfde ervaring te bieden.

En als je het concept goed analyseert, is het ook niet zo gek dat dit idee goed aanslaat. Het past in de tijdsgeest van de ‘shared economy’ waarbij je niet meer alleen werkt voor geld, maar iets doet wat je leuk vindt. Bovendien kon het idee alleen slagen in deze tijd van sociale interactie. 10 jaar geleden was zijn project veel kleinschaliger gebleven. Tot slot is zijn verhaal een mooi staaltje ‘storytelling’ (immers wij schrijven er ook weer over) en is Mark’s verhaal inspirerend voor anderen en is het daarmee makkelijk als merk neer te zetten.

Jouw intern?

Wil je als bedrijf Mark uitnodigen? Dan moet je inmiddels wel een goed project hebben. Hij krijgt zoveel plaatsen aangeboden gekregen, dat hij keuzes moet maken waar hij ja op zegt. Maar je kunt hem altijd mailen op mark@thebackpackerintern.com.

Gerelateerde Berichten

  • De ultieme social media strategie in travel

    Australië was in 2012 volgens Tourism Australia de meest besproken globale bestemming op Facebook, Google+…

  • Een succesvolle social media campagne op herhaling: The Best Job in the World is back!

    Je ziet het tegenwoordig steeds vaker in de travelbranche: organisaties die een reeds geslaagde actie…

  • KLM: The travel Diaries

    KLM is weer even in beeld, en altijd als dat zo is.. Dan kijken we…

  • De ultieme social media strategie in travel

    Australië was in 2012 volgens Tourism Australia de meest besproken globale bestemming op Facebook, Google+…

  • Een succesvolle social media campagne op herhaling: The Best Job in the World is back!

    Je ziet het tegenwoordig steeds vaker in de travelbranche: organisaties die een reeds geslaagde actie…

  • KLM: The travel Diaries

    KLM is weer even in beeld, en altijd als dat zo is.. Dan kijken we…

Categorie: Destinatiemarketing, Online PR en branding, Social media Tags: richard otten, the backpacker intern, travel content

Over Richard Otten

Richard is ondernemer in hart en nieren. Hij is oprichter van Team4Animation en Team4Events (zomerwerk in het buitenland & promotiewerk in Nederland), maar steekt zijn tijd vooral nu in Blogs4Travel, een contentmarketingbureau dat bloggers verbind met bedrijven in de reisbranche. Naast een grote flexpool van 'social influencers' die inzetbaar zijn voor klanten, beheert Blogs4Travel ook eigen sites zoals Glamping.nl en Kids-campings.com waar bedrijven kunnen adverteren.

Daarnaast is Richard parttime docent, o.a. bij de NHTV en hogeschool TIO en is hij adviseur over contentmarketing bij verschillende bedrijven.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. GESPOT: Wanderbrief, de startup voor creatievelingen die willen reizen | TravelNext schreef:
    5 februari 2016 om 14:19

    […] The Backpacker intern maakte eind 2013 een website aan, meldde zich aan via social media, maakte een leuk filmpje, verspreidde deze via Youtube en Vimeo en bood zijn creatieve diensten aan in ruil voor bed en voedsel. […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

instagram reviews Airbnb NHTV technologie onderzoek Expedia mobiel Vakantiebeurs Booking.com Social Media reizen Google Facebook hotels KLM travel TripAdvisor destinatiemarketing TUI

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring