Bart Meijer is de nieuwe Brand Manager bij de Vakantiebeurs. En daar heeft hij enorm veel zin in. TravelNext sprak hem over de uitdagingen die hij ziet voor online partijen en de reisbranche zoals de reisbranche ooit bedoeld is. Een interessant gesprek met een interessante visie voor het komend jaar. Het programma voor de Vakdagen is dit jaar ook compleet vernieuwd met drie pijlers waarvan 1 belangrijke pijler gericht is op digitalisering. De Vakantiebeurs Vakdagen en natuurlijk de Vakantiebeurs in het geheel zullen voor Bart, die zelf uit de branche komt, hectische maar belangrijke dagen worden: partners ontmoeten en zien wat er op de vloer gebeurt.

Het belang van e-trends en ontwikkeling van de branche

Werken voor een beursorganisatie is nieuw voor Bart. Werken in de reisbranche echter niet. Ook hij heeft de afgelopen tijd de ontwikkelingen in de gaten gehouden. Allereerst zijn er natuurlijk de partijen die van oudsher altijd zorgen voor een uitstekend reisproduct dat altijd op orde is, totdat de technische partijen ook de markt op kwamen en op marketingtechnisch vlak begonnen met innoveren. ”Het meest bijzonder is om het geheel in de gaten te houden, hoe alle e-trends de branche verder gaan ontwikkelen.”

Nieuw imago: ondernemer en consument verenigd

De Vakantiebeurs kan volgens hem wel wat verbeteren aan het imago. Bart denkt zelf iets minder aan de korte termijn, maar vooral aan de lange termijn. Het imago van de ‘reisbeurs’ heerst bij de consument, maar hoe de reisondernemer het event ziet is net zo belangrijk – zo niet nog belangrijker. De Vakantiebeurs is er namelijk voor beiden en daarin ziet Bart een belangrijke rol voor zichzelf weggelegd: als spin in het web tussen de Jaarbeurs en de deelnemers om uiteindelijk ook de bezoekers goed te kunnen bedienen. Dat moet zorgen voor een win-win situatie voor de Vakantiebeurs. Het begint met een strategie, daaruit volgt een concept en dat moet vervolgens uitgerold worden met behulp van de partners.

De feeling met de consument binnen de reiswereld is wel van het grootste belang vertelt Bart. ”Daarin moeten we de exposant ook wel een beetje opvoeden, we bieden een podium voor beleving, inspiratie en informatie en doorgaans komt de klant niet voor het boeken van de reis naar het event. Dat doen consumenten, omdat ze op internet zelf door de bomen het bos niet meer zien en op een event als de Vakantiebeurs kunnen zij zelf ervaren en kiezen waarom zij bij een bepaalde organisatie boeken of juist niet. Reisondernemers hebben op de Vakantiebeurs juist de kans om zich te onderscheiden en een persoonlijke touch toe te voegen. Het directe contact vindt juist plaats op het event.”

De toekomst van de Vakantiebeurs en de rol van nieuwe online partijen

”Het huidige model met exposanten is in orde, maar ik kijk zeker naar de toekomst. Ik ga graag op zoek naar echte partnerships met exposanten waarbij een commitment van beide kanten centraal staat. Daarnaast is een van de speerpunten natuurlijk gericht op de vraag welke partijen wij nog meer een platform kunnen bieden. Het netwerk aan grote online spelers breidt snel uit.” Wat die partijen bieden en uniek maakt is een duidelijk omlijnd kader van boekingsopties, maar geen concreet product. ”Zij maken het voor de klant heel makkelijk en heel duidelijk om reizen te boeken.” Wij moeten nadenken over hoe we dit naar de Vakantiebeurs kunnen brengen, zegt Bart. Enkele laptops neerzetten om ‘online te kunnen boeken’, zal niet werken.

Tot op heden heeft de Vakantiebeurs een dergelijk platform voor de hele reiswereld nog niet echt van de grond gekregen, waarschijnlijk ook omdat de wereld zo snel gaat. ”Maar hier zijn we ons heel bewust van. Het leren kennen en blijven leren van organisaties zijn processen waar we ons graag op focussen, dit geldt voor touroperators maar ook voor andere deelnemers en nieuwe spelers.” De consument, de Jaarbeurs en de reisbranche moeten in 2018, 2019 en 2020 optimaal verenigd worden zegt Bart. De kennis groeit in de markt, net als het aantal spelers. Het doel is om van elkaar te leren als reiswereld en daarin is acceptatie een voorwaarde. ”We gaan kijken hoe we met nieuwe initiatieven daar een beetje bij kunnen helpen.”

De grootste uitdaging voor Bart

Een van de uitdagingen is om te proberen de vaak verschillende behoeften en verwachtingen van reisondernemingen en bezoekers dichterbij elkaar te brengen om een evenement met toegevoegde waarde voor beide te creëren. De reisbranche is een kritische wereld met veel sterke meningen en niet iedereen is momenteel even enthousiast over wat de beurs hen in het verleden heeft gebracht. ”Juist omdat ik zelf 18 jaar in de touroperating heb gewerkt en ik heel goed de belangen en inzichten van die kant van de branche ken, hoop ik bruggen te kunnen slaan en zo optimale samenwerkingen aan te gaan.” Het plan is om in eerste instantie te inventariseren bij alle partijen waar de pijnpunten zitten maar vooral ook waar de kansen liggen. De doelstelling moet uiteindelijk zijn om voor alle partijen een optimale Vakantiebeurs neer te zetten. Dat willen we doen door samen met de branche ideeën en concepten uit te werken.

UITEINDELIJK DOEN WE HET SAMEN.

Bekijk hier  de programmering van de volledig vernieuwde Vakantiebeurs Vakdagen 2017 gericht op innovatie en inspiratie binnen de drie pijlers digitalisering, wereldzaken en trends & ontwikkelingen.