Een foto zegt meer dan 1000 woorden; dat is in het marketingvak algemeen bekend. Jaap gaf vanochtend al tips om je afbeeldingen zo goed mogelijk voor je te laten werken in Google. Zelf vind ik het uitzoeken van foto’s het moeilijkste uit mijn vak. Vele citymarketeers zullen het waarschijnlijk met me eens zijn. Waarom ik dit moeilijk vind? Met (meestal) één beeld willen we meerdere doelgroepen aanspreken; het bruisende van de stad uitbeelden in het juiste decor en dan moet de foto ook nog eens rechtenvrij, van kwaliteit en in het juiste jaargetijde zijn genomen. Wij hebben daar bij Delft Marketing een beeldbank voor, ik vind dat een must voor elke stad.
Rechtenvrij, hoge resolutie en professionele beelden
Sinds 2008 is de beeldbank www.delftimagebank.com in de lucht. Hierop staan rechtenvrije beelden met een hoge resolutie (300 dpi voor drukwerk), gemaakt door professionele fotografen. De beeldbank wordt veelvuldig gebruikt; niet alleen door de pers maar ook door vormgevers, touroperators en bijvoorbeeld lokale ondernemers.
En daar zijn wij bij Delft Marketing heel blij mee. We zien in de media namelijk steeds dezelfde kwalitatieve beelden van de stad opduiken. Dit verhoogt het effect van de citymarketing van onze stad. Bovendien draagt het bij aan een efficiëntere bedrijfsvoering; ik hoef niet meer voor iedere journalist – die bijvoorbeeld vraagt om een beeld van de Markt – het foto-archief in te duiken.
Blijven investeren
Voor een stad is het een must om in nieuw beeldmateriaal te blijven investeren. Delft Marketing laat bijna ieder jaargetijde een nieuwe serie maken. Dit moet wel omdat het stadsbeeld continue verandert: straten die autoluw zijn geworden, voorgevels die een nieuw aangezicht hebben gekregen en natuurlijk de kleding van de personages die op zijn minst een beetje met de laatste mode moet overeenkomen.
Hoe behoud je traffic?
Enerzijds door steeds nieuwe beelden op de beeldbank te plaatsen. De aangemelde gebruikers van de beeldbank krijgen van ons een email als er weer nieuwe beelden beschikbaar zijn. En anderzijds voortdurend blijven verwijzen naar de beeldbank: in nieuwsbrieven, op website en natuurlijk in de redactienoot onderaan de persberichten.
Gebruik van user generated content
Ik kom – o.a. via Pinterest – ook prachtige kiekjes tegen die door ‘gewone’ toeristen en bezoekers zijn gemaakt. Toeristen met een digitale spiegelreflexcamera om hun nek zijn anno nu al lang niet meer alleen de Japanners; die maken tegenwoordig foto’s met hun iPad.
De via twitter gedeelde foto’s verzamelen we actief op ons Pinterest board ‘Photos by visitors’. Op Delft.nl en Delft.com hebben we een RSS-feed van deze foto’s geplaatst.
Wat mij momenteel bezighoudt is de vraag wat we kunnen met deze user generated fotocontent? Hoe kunnen we deze vorm van content supporten? En nog actueler: hoe zit het met de rechten? Wat mag wel en wat niet? Tips zijn welkom. Hier hoop ik binnenkort meer duidelijkheid over te hebben (tips zijn welkom). To be continued dus!
Eén reactie