De beste website in de travelbranche is die van Belvilla, dat blijkt uit de WUA! Top 100 Websites 2013. De websites in de travelbranche zijn erg goed vertegenwoordigd in de top van de jaarlijkse ranglijst. Naast Belvilla zijn namelijk ook KLM, HotelSpecials.nl, Hotels.nl en Booking.com in de top 10 te vinden.

De algemene ranglijst

Bol.com staat op de eerste plaats in de WUA! Top 100 Websites 2013. Na overwinningen voor Booking.com in 2010 en 2011 is het nu Bol.com dat voor de tweede keer op rij bovenaan de ranglijst eindigt. Belvilla komt nieuw binnen op de tweede plaats en KLM stijgt van de vijfde naar de derde positie.

ranglijst top 100

De travelbranche

Twaalf van de 58 onderzoeken voor dit overzicht hadden betrekking op de travelbranche. Respondenten zochten naar campings, huurauto’s, vliegtickets, vakantiehuizen, hotels en complete gezinsvakanties. De reisbranche is goed vertegenwoordigd binnen de WUA! Top 100 Websites 2013, maar liefst 26 websites haalden het om in de top 100 te komen. 

travel_ranglijst

Belvilla favoriet bij vakantiehuizen

In april 2013 bleek Belvilla veruit favoriet voor het boeken van vakantiehuizen in Frankrijk. Mede via betaalde posities in Google kwam 80% van de respondenten op Belvilla.nl terecht en wees 28% Belvilla aan als favoriete aanbieder. In het onderzoek naar vakantiehuizen in Nederland eindigde Belvilla als tweede, achter Landal GreenParks. Belvilla eindigt met een eindscore van 7,6 op de tweede plaats in de algemene WUA! Top 100 Websites 2013.

Vliegticketmarkt

De markt van vliegtickets is erg competitief en sterk verdeeld. KLM bleek in juli 2013 favoriet voor het boeken van vliegtickets. In maart 2013 waren het de online agents Cheaptickets.nl en Vliegtickets.nl die bovenaan de ranglijst eindigden. KLM houdt de hoogste eindscore over en stijgt van de vijfde naar de derde plaats in de WUA! Top 100.

Filteropties en reviews

Resultaten van onderzoeken naar hotels, campings en gezinsvakanties tonen een aantal opvallende overeenkomsten. Bij het zoeken tussen het enorme aanbod blijken goede en volledige filteropties op een website van bijzonder groot belang. Respondenten willen het aanbod op basis van hun eigen voorkeuren terugbrengen tot een overzichtelijk zoekresultaat dat voor hen relevant is.

Dat betekent dat websites in de travelbranche de mogelijkheid moeten bieden om te filteren op zaken als bestemming, data, faciliteiten, ligging, classificatie en accommodatie(type). Om de keuze verder te vergemakkelijken, laten respondenten zich graag helpen door de reviews van andere consumenten. Hiervan wordt in de travelbranche meer gebruik gemaakt dan in andere branches.

Over de WUA! Web Performance Scan

Doordat WUA! dit jaar het aantal respondenten per onderzoek aanzienlijk heeft verhoogd, is de top 100 nog uitgebreider en krachtiger geworden. De WUA! Top 100 beste websites 2013 is opgesteld op basis van 58 onderzoeken waarin 6.290 respondenten gezamelijk 26.631 webbeoordelingen hebben gegeven over 3.593 verschillende websites.

De complete rapportage is gratis te downloaden op www.wua.nl/top100. Hierin staan alle scores in detail en gebenchmarkt ten opzichte van alle andere websites.