Belvilla is veruit favoriet voor het online boeken van vakantiehuisjes in Frankrijk. Belvilla.nl trekt tijdens een vrije oriëntatie van 100 respondenten verreweg de meeste bezoekers, en weet ruim eenderde daarvan tot aan de kassa te verleiden. De website slaat dan ook qua eindscore een groot gat met de concurrentie, die ontzettend dicht op elkaar eindigt. HomeAway.nl en D-reizen.nl staan op de respectievelijk tweede en derde plaats op de ranglijst.

Oorlog na de eerste slag verloren

De basis voor de overwinning wordt al gelegd door de grote voorsprong van Belvilla op het gebied van online vindbaarheid. Het mag dan een flinke duit kosten, maar Belvilla verschijnt bij de meeste relevante zoekwoorden in Google direct bovenaan de lijst. Een extra belangrijk gegeven in de travelbranche, waar consumenten bijzonder vaak op vergelijkend onderzoek gaan naar de beste aanbieding.

Als gevolg hiervan weet Belvilla 80% van de respondenten naar de website te trekken. Op grote afstand volgen HomeAway.nl (49%) en Gites.nl (40%). Nog groter is het verschil met Vrij Uit (17%) en D-reizen (16%). Deze laatste aanbieders hebben de oorlog na deze eerste slag eigenlijk al verloren.

huisjeFR - google

Verschillen in conversie

Het aantal respondenten dat Belvilla na de vrije oriëntatie als favoriet aanwijst, ligt namelijk hoger dan het bezoekersaantal van Vrij Uit en D-reizen. Belvilla weet ruim eenderde van de bezoekers te overtuigen en komt daarmee uit op 28% van de totale voorkeur. De conversie van Vrij Uit is even hoog en ook D-reizen doet het op dit gebied aardig, maar in combinatie met de slechtere vindbaarheid komen zij niet verder dan respectievelijk 6% en 4% van de voorkeur.

HomeAway.nl en Gites.nl, de websites die met een – erg – hoge conversie nog in de buurt zouden kunnen komen, laten het ook afweten. Onderstaande tabel is glashelder: Belvilla houdt de voorsprong van de eerste slag vast tot en met het eindoordeel van de respondenten. De conversiepercentages suggereren wel dat een paar concurrenten een bedreiging zouden kunnen vormen wanneer zij over een betere vindbaarheid zouden beschikken.

huisjeFR - conversie

HomeAway en Gites geen serieuze opties

Respondenten beoordelen websites die ze bezoeken op tien onderdelen, en geven aan of ze de website in kwestie als serieuze optie meenemen in hun beslissingsproces. De resultaten van dat laatste staan hieronder weergegeven. De websites die zichzelf qua vindbaarheid tot best of the rest mogen kronen, doen niet genoeg om Belvilla enige serieuze concurrentie te bieden.

HomeAway wordt door de helft van de respondenten niet als serieuze optie gezien. Vooral de aanwezigheid van reclame voor andere organisaties wordt door veel bezoekers als vervelend ervaren. Op de website van Gites hebben bezoekers moeite met de navigatie en het feit dat vakantiehuisjes niet direct geboekt kunnen worden.

huisjeFR - optie

Ranglijst spreekt boekdelen

De eindscores hieronder, die op basis van alle onderzoeksresultaten zijn berekend, spreken voor zich. Belvilla heeft de enige website die goed wordt gevonden én vervolgens ook weet te overtuigen. Redenen voor dit laatste staan onder de ranglijst geïllustreerd in de vorm van een aantal citaten van respondenten. Belvilla scoort op de tien onderzochte onderdelen tussen de 7,0 en 8,8, terwijl de nummer twee van de ranglijst nergens boven een 6,7 uitkomt.

huisjeFR - ranglijst

Waarom kiezen respondenten voor Belvilla?

  • ‘Het is een eenvoudige site waarop je heerlijk kunt surfen en kijken naar vakantiehuizen. Ze hebben goede prijzen, en het is makkelijk te boeken.’
  • ‘Fijne betrouwbare site waar je ook telefonisch te woord kunt worden gestaan als je dat wilt.’
  • ‘Zeer duidelijk en overzichtelijk met veel keuze.’
  • ‘Je kunt op een snelle manier een huisje vinden dat aan de wensen voldoet.’
  • ‘Door de overzichtelijkheid is het gemakkelijk boeken, ook voor ouderen die niet zo handig zijn met een computer.’

Dit bericht is ook geplaatst op Wua.nl