• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Bezoek aan een pretpark gaat drastisch veranderen door digitale techniek. Een update van Disney’s My Magic +

21 augustus 2014 door Goof Lukken

Een bezoek aan pretparken, en aan Disneyparken in het bijzonder, gaat de komende jaren enorm veranderen door de invloed van digitale techniek. De invloed van RFID-chips in combinatie met online reserveren gaat veel big data opleveren voor park-exploitanten. Daarnaast zal de bezoeker meer ‘gepland’ het park bezoeken. De bezoeker gaat al ruim voor zijn dagbezoek bepalen welke attracties en shows hij bezoekt. Daarnaast kan hij zijn belevingen makkelijk en snel online delen met vrienden. Pretparken kunnen hun bezoekersstromen beter sturen, efficiënter inkopen en hun personeel effectiever inplannen. In dit blog een update van de toekomst van het nieuwste digitale systeem van Disney My Magic + en mijn eigen gebruikservaringen.

RFIDchips in een polsband

Eerder schreef collega blogger Jaap Hoogesteger al over het nieuwe systeem My Magic + van het Disney Resort in Orlando. Inmiddels is het systeem al ruim een half jaar in gebruik. Ik heb zelf gebruik gemaakt van de eerste test en voorspel daarmee dat deze RFIDchip armband het pretpark bezoek enorm gaat veranderen. MyMagic+ is een totaalconcept dat door Disney naar eigen zeggen ontwikkeld is “to deliver the best possible experience for our guests”. MyMagic+ bestaat uit drie onderdelen. Een nieuwe website en app die samen “My Disney Experience” vormen en de Magic Band. Op dit moment is de Magic Band het meest optimaal te gebruiken voor de verblijfsgasten van de Disney Resorts in Orlando.

Guest-experience start eerder en wordt meer gepland

Gasten van de Disneyhotels krijgen de Magic Band vooraf thuis gestuurd in een prachtige box. Deze guest experience begint hiermee al ruim voor aankomst. Met de band kunnen gasten voorafgaand aan hun verblijf  al de zogenaamde Fastpasses voor topattracties in de diverse pretparken van Disney gaan reserveren. Het reserveringssysteem is intelligent ontwikkeld. Wanneer een gast een bepaalde attractie reserveert, geeft het systeem suggesties voor aansluitende shows of passende restaurants, in het hetzelfde themagebied. Officieel wordt het nog niet vermeld, maar het lijkt of Disney niet alleen hun verblijfsgasten op deze wijze ‘voortrekt’, maar er wordt zelfs erg Yield-minded gewerkt. Zo krijgen de gasten van de duurste resorts de beste fastpasses (qua tijdstip). Ethisch de vraag of dit verstandig is maar commercieel erg slim.

Ook al tests voor daggasten

Ook daggasten kunnen gebruik maken van het systeem. Je kan namelijk met je ticket ook fastpasses reserveren. Moest je hiervoor vroeger rennen naar de attractie om een ticket te verkrijgen, nu gaat het via de hosts. Op verschillende plekken staan deze personeelsleden kaar met hun Ipads. Zij stellen je wat korte vragen en gaan vervolgens in korte tijd met jou een aantal fastpasses reserveren en plannen eigenlijk jouw dag.  Als je als daggast een echte Magic Band wilt, dan koop je deze voor 11 dollar. Zelfs aan de merchandise is bij dit project gedacht. Naast de keuze uit verschillende kleuren kun je jouw band ook nog ‘pimpen’ met  Disney characters.

Mijn gebruikservaring; een reisbureau voor een dagje uit?

Ik zie veel voordelen aan het gebruik van de Magic Band. Maar het systeem heeft ook nog flink wat uitdagingen. Ten eerste is een bezoek aan een pretpark in mijn ogen ook een ervaring die je spontaan wilt ondergaan. Te veel plannen ontneemt je het gevoel van het park ontdekken. Bepaalde factoren zoals het weer zijn soms bepalend voor welke onderdelen van een park je wilt bezoeken. Als bezoeker wordt na het passeren van de poort op dit moment het scoren van de timetable het belangrijkste. Eigenlijk wil je juist relaxed even rondkijken. Bovendien is een pretparkbezoek een erg sociale aangelegenheid. Je doet dit met familie en vrienden. Het vooraf plannen van een dergelijk bezoek vergt straks veel voor-overleg en planning. Bovendien bleek het tijdens mijn bezoek met een groep een grote uitdaging om allemaal tegelijk het zelfde programma te verkrijgen. Mogelijk moet er straks een soort reisbureau voor een dagje uit komen?

Verdere ontwikkelingen: ook social media in Magic Band

Disney werkt hard aan de verdere uitrol van het systeem. Straks wordt het ook mogelijk jouw losse dagje uit al vooraf te plannen. Daarnaast zal het met de band mogelijk worden te betalen en de eerste proef met het delen van je belevingen is sinds afgelopen week operationeel. In Disney Hollywood Studio’s kun je nu jouw on-ride video’ s koppelen aan jouw profiel en Magic Band. Een eerste stap om ook social media te integreren. Hiermee is het mogelijk om de totale guest-experience compleet binnen het My Magic + programma rond te maken. Thuis kun je nagenieten van je bezoek en je deelt het met jouw online community.

Update: Bekijk hieronder de video die in kaart brengt hoe de My Magic polsband nog meer waarde toevoegt in de digitale voor beleving en planning sinds dit jaar.

Credits header afbeelding: DisneyWorld on YouTube

Gerelateerde Berichten

  • Walibi stopt mogelijk met Connectprogramma - Waarom is Disney's My Magic+ wel succesvol?

    Begin 2012 lanceerde Walibi in België in een persbericht een ‘ wereldprimeur’ op het gebied van…

  • Ibis Hotels gaat strijd aan met hotelsites

    Het boeken van een hotel is (tot op heden) de markt van hotelsites zoals booking.com,…

  • TravelNieuws: KLM gaat stapje verder in AI met customer service via social

    KLM neemt de volgende stap in social service, waarbij getest wordt met Artificial Intelligence om consumentenvragen…

  • Walibi stopt mogelijk met Connectprogramma - Waarom is Disney's My Magic+ wel succesvol?

    Begin 2012 lanceerde Walibi in België in een persbericht een ‘ wereldprimeur’ op het gebied van…

  • Ibis Hotels gaat strijd aan met hotelsites

    Het boeken van een hotel is (tot op heden) de markt van hotelsites zoals booking.com,…

  • TravelNieuws: KLM gaat stapje verder in AI met customer service via social

    KLM neemt de volgende stap in social service, waarbij getest wordt met Artificial Intelligence om consumentenvragen…

Categorie: Customer service, Mobiel, Social media, Usability & design Tags: disney, My Magic +, RFID

Over Goof Lukken

Goof werkte ruim 15 jaar voor Libéma in diverse marketing- en communicatie functies. Eind 2005 introduceerde hij een nieuw label voor 29 topcampings in Nederland (Ardoer.com, Campings met een hart). Hij ontwikkelde het marketing- en communicatiebeleid voor het nieuwe label dat zich voornamelijk online profileert met een website (portal.) Sinds 1 maart 2007 is Goof ook parttime verbonden aan de Internationale Hogeschool NHTV in Breda. Begin 2008 richtte Goof het platform Vrijetijdskennis.nl op. Dit platform werkt aan ‘kennis en communicatie over de leukste tijd van je leven’. Het doel is om kennis over de vrijetijdseconomie te delen. Goof heeft zich de laatste jaren steeds verder gespecialiseerd in dag attracties, pretparken en dierentuinen. Ook was hij betrokken bij diverse projecten rondom plattelandstoerisme. In 2012 behaalde hij zijn MBA met het wereldwijde eerste onderzoek naar de strategische positionering van de (Nederlandse) dierentuinen. Sinds 2008 publiceert Goof jaarlijks de vrijetijdstrends voor het komende kalenderjaar. Het laatste jaar is hij als expert betrokken bij de nieuwe opleidingsvariant Attractions & Theme Park Management van NHTV.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. De wintersportvakantie van @thomassprangers – A customer journey explained - TravelNext schreef:
    26 maart 2015 om 16:58

    […] van de presentatie wordt aangedragen, is de Disney case over de implementatie van de magic bands, waar we eerder op TravelNext al over berichten. De Magic band is een RFID Chip in een armband van de gasten van het pretpark waardoor een enorme […]

  2. Bring it all together – recap van Think! op #SoMeT15EU - TravelNext schreef:
    28 maart 2015 om 11:03

    […] om je persoonlijk te benaderen. De nieuwste vorm hiervan is de persoonlijke armband, waar we in dit blog eerder al aandacht hebben […]

  3. Walibi stopt mogelijk met hun Connectprogramma - Waarom is My Magic + van Disney wel een succes? - TravelNext schreef:
    20 april 2015 om 10:14

    […] zelfs stoppen te bestaan? Disney rolt op dit moment echter hun Magic Bands en bijhorende programma My Magic+ steeds verder uit. Waarom lukt het Disney wel om met hun doelgroep connected te […]

  4. Travelmedia's Travel Trends voor 2016 | TravelNext schreef:
    7 januari 2016 om 09:00

    […] Neem daarvoor Disney My Magic eens als voorbeeld, zij zijn al volop aan de gang gegaan om de bezoekers te connecten met de RFIDchips in een armband. Disney wil hiermee de customer experience al ruim voor het bezoek laten beginnen, alles om de […]

  5. Reistrends in 2016: wat betekenen ze nu daadwerkelijk voor de reisprofessional? | TravelNext schreef:
    4 februari 2016 om 10:38

    […] gegevens. Het biedt kansen voor optimale personalisatie (zie thema 4). Voorbeelden zijn het magische polsbandje dat toegang verleent in Disney Parken en het ontgrendelen van de hotelkamerdeur met je smartphone. 
Denk je aan […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

Social Media NHTV Booking.com Facebook instagram Vakantiebeurs mobiel TripAdvisor Airbnb technologie hotels Google onderzoek reizen KLM travel reviews Expedia destinatiemarketing TUI

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring