Een bezoek aan pretparken, en aan Disneyparken in het bijzonder, gaat de komende jaren enorm veranderen door de invloed van digitale techniek. De invloed van RFID-chips in combinatie met online reserveren gaat veel big data opleveren voor park-exploitanten. Daarnaast zal de bezoeker meer ‘gepland’ het park bezoeken. De bezoeker gaat al ruim voor zijn dagbezoek bepalen welke attracties en shows hij bezoekt. Daarnaast kan hij zijn belevingen makkelijk en snel online delen met vrienden. Pretparken kunnen hun bezoekersstromen beter sturen, efficiënter inkopen en hun personeel effectiever inplannen. In dit blog een update van de toekomst van het nieuwste digitale systeem van Disney My Magic + en mijn eigen gebruikservaringen.

RFIDchips in een polsband

Eerder schreef collega blogger Jaap Hoogesteger al over het nieuwe systeem My Magic + van het Disney Resort in Orlando. Inmiddels is het systeem al ruim een half jaar in gebruik. Ik heb zelf gebruik gemaakt van de eerste test en voorspel daarmee dat deze RFIDchip armband het pretpark bezoek enorm gaat veranderen. MyMagic+ is een totaalconcept dat door Disney naar eigen zeggen ontwikkeld is “to deliver the best possible experience for our guests”. MyMagic+ bestaat uit drie onderdelen. Een nieuwe website en app die samen “My Disney Experience” vormen en de Magic Band. Op dit moment is de Magic Band het meest optimaal te gebruiken voor de verblijfsgasten van de Disney Resorts in Orlando.

Guest-experience start eerder en wordt meer gepland

Gasten van de Disneyhotels krijgen de Magic Band vooraf thuis gestuurd in een prachtige box. Deze guest experience begint hiermee al ruim voor aankomst. Met de band kunnen gasten voorafgaand aan hun verblijf  al de zogenaamde Fastpasses voor topattracties in de diverse pretparken van Disney gaan reserveren. Het reserveringssysteem is intelligent ontwikkeld. Wanneer een gast een bepaalde attractie reserveert, geeft het systeem suggesties voor aansluitende shows of passende restaurants, in het hetzelfde themagebied. Officieel wordt het nog niet vermeld, maar het lijkt of Disney niet alleen hun verblijfsgasten op deze wijze ‘voortrekt’, maar er wordt zelfs erg Yield-minded gewerkt. Zo krijgen de gasten van de duurste resorts de beste fastpasses (qua tijdstip). Ethisch de vraag of dit verstandig is maar commercieel erg slim.

Ook al tests voor daggasten

Ook daggasten kunnen gebruik maken van het systeem. Je kan namelijk met je ticket ook fastpasses reserveren. Moest je hiervoor vroeger rennen naar de attractie om een ticket te verkrijgen, nu gaat het via de hosts. Op verschillende plekken staan deze personeelsleden kaar met hun Ipads. Zij stellen je wat korte vragen en gaan vervolgens in korte tijd met jou een aantal fastpasses reserveren en plannen eigenlijk jouw dag.  Als je als daggast een echte Magic Band wilt, dan koop je deze voor 11 dollar. Zelfs aan de merchandise is bij dit project gedacht. Naast de keuze uit verschillende kleuren kun je jouw band ook nog ‘pimpen’ met  Disney characters.

Mijn gebruikservaring; een reisbureau voor een dagje uit?

Ik zie veel voordelen aan het gebruik van de Magic Band. Maar het systeem heeft ook nog flink wat uitdagingen. Ten eerste is een bezoek aan een pretpark in mijn ogen ook een ervaring die je spontaan wilt ondergaan. Te veel plannen ontneemt je het gevoel van het park ontdekken. Bepaalde factoren zoals het weer zijn soms bepalend voor welke onderdelen van een park je wilt bezoeken. Als bezoeker wordt na het passeren van de poort op dit moment het scoren van de timetable het belangrijkste. Eigenlijk wil je juist relaxed even rondkijken. Bovendien is een pretparkbezoek een erg sociale aangelegenheid. Je doet dit met familie en vrienden. Het vooraf plannen van een dergelijk bezoek vergt straks veel voor-overleg en planning. Bovendien bleek het tijdens mijn bezoek met een groep een grote uitdaging om allemaal tegelijk het zelfde programma te verkrijgen. Mogelijk moet er straks een soort reisbureau voor een dagje uit komen?

Verdere ontwikkelingen: ook social media in Magic Band

Disney werkt hard aan de verdere uitrol van het systeem. Straks wordt het ook mogelijk jouw losse dagje uit al vooraf te plannen. Daarnaast zal het met de band mogelijk worden te betalen en de eerste proef met het delen van je belevingen is sinds afgelopen week operationeel. In Disney Hollywood Studio’s kun je nu jouw on-ride video’ s koppelen aan jouw profiel en Magic Band. Een eerste stap om ook social media te integreren. Hiermee is het mogelijk om de totale guest-experience compleet binnen het My Magic + programma rond te maken. Thuis kun je nagenieten van je bezoek en je deelt het met jouw online community.

http://youtu.be/cTF-RijvpWs

Update: Bekijk hieronder de video die in kaart brengt hoe de My Magic polsband nog meer waarde toevoegt in de digitale voor beleving en planning sinds dit jaar.

https://www.youtube.com/watch?v=TdZAWNJx6co

Credits header afbeelding: DisneyWorld on YouTube