Vorig jaar schreven we er nog een blog over. Eindelijk een eerlijke hoteldeal! Reizigers die voordelig een hotelovernachting willen boeken, konden al een tijdje terecht bij Bidroom.com dat deze week een nieuw online boekingsplatform lanceert. Bidroom.com wil een alternatief bieden voor bestaande boekingssites die hotels hoge commissies rekenen wanneer klanten op hun websites boeken. Door een lage commissie te vragen, kan Bidroom goedkope kamerprijzen aanbieden.
Bidroom.com biedt gebruikers de goedkoopste hoteltarieven aan en houdt tegelijkertijd de hotels tevreden. Hoe doet de Bidroom dat? “Door onze eerlijke commissie kunnen hoteliers op Bidroom.com kortingen geven op andere hotelboekingssites, waardoor klanten uiteindelijk minder betalen. Het is een win-win situatie voor beiden,” zegt Michael Ros, mede-oprichter van Bidroom.
Inhaalslag op de vier grootste boekingssites
“Wanneer je eindelijk een kamer hebt geboekt, blijft altijd de vraag hangen of je ergens anders niet een nóg lagere prijs had kunnen vinden. Wij garanderen daarom een korting op de laagste prijs die wordt aangeboden door andere hotelboekingssites”, aldus Casper Knieriem, mede-oprichter van Bidroom. Met deze beste prijsgarantie wil Bidroom een inhaalslag maken op de vier grootste boekingssites: Booking.com, Expedia, Hotels.com en Agoda. Hotelgasten die met Bidroom boeken zien direct de prijzen van deze vier concurrenten en kunnen zo hun goedkoopste hotelverblijf kiezen. Met deze prijsvergelijker wil de website consumenten meer transparantie bieden over hoeveel ze daadwerkelijk betalen voor een hotelboeking.
De nieuwe website is volgens Ros op tal van punten verbeterd. Zo is de tijdslimiet van 24 uur, waarin gebruikers moeten beslissen om over te gaan tot boeking, verdwenen. Zij kunnen nu op ieder moment boeken. In het nieuwe zoeksysteem worden prijzen constant aangepast aan de fluctuerende kamerbeschikbaarheid van hotels en de prijzen van andere online boekingssites. Daarnaast kunnen gebruikers hun hotelreserveringen en boekingen bijhouden vanaf hun eigen Bidroom account. De verbeterde zoekmachine moet het bovendien makkelijker maken om hotels te vinden op basis van specifieke voorkeuren en voorzieningen.
Duurzaam businessmodel inclusief laagste commissie
Wie bekend is met Bidroom.com weet wellicht dat het Nederlandse bedrijf vorig jaar nog de ambities had om het eerste commissievrije boekingsplatform te worden. Met de lancering van de nieuwe website is in overleg met hotels besloten om de overstap te maken naar een duurzaam businessmodel inclusief de laagste commissie in de hotelbranche. Het bedrijf benadrukt dat deze commissies nooit zo hoog zullen worden als bij andere boekingssites die gerust 20% tot 25% per boeking opeisen. Voor consumenten is en blijft de website altijd gratis. Om hotelaanbiedingen te bekijken moeten zij zich wel eerst aanmelden om lid te worden van de organisatie.
In de eerste week na de lancering (nu dus) kunnen gebruikers speciale deals boeken in Amsterdam, Barcelona, Berlijn, Boedapest en Krakau. Momenteel is het team druk bezig om haar hotelnetwerk uit te breiden. “Volgend jaar willen we actief zijn in alle steden ter wereld,” zegt Knieriem.
One to watch again dus!
9 reacties
Heel leuk en uniek concept. Nu kan ik mijn vakantie écht zo goedkoop mogelijk boeken!
Dé grote drempel is natuurlijk de verplichte registratie. Waarom? Kost vrachten klanten imho.
Dat vraag ik me af Wilbert. Zou het voor jou vervelend zijn om je aan te melden? Je kunt namelijk ook met je Facebook account aanmelden, iets wat we kennen van bijvoorbeeld Spotify. Als je echt getriggert bent om een goede deal te zoeken denk ik dat inloggen niet zo’n obstakel hoeft te zijn. Het levert je immers direct wat op.
Ja ik denk dat ze een vrij hoge drempel opwerpen.
Vanuit bezoekers perspectief:
Allereerst weet je niet waarvoor je een account moet hebben. Andere sites die menen een lage prijs te bieden hebben het niet. Waarom moet ik hier inloggen?
Ten tweede belooft de site lage prijzen, maar dat doen 20.000 andere ook, dus je hebt nog geen inzicht of het de moeite waard is om een account aan te maken.
Ten derde: mensen worden steeds meer bewust van privacy. Ga ik een site, die ik niet ken, waarvan ik geen resultaten kan zien, op hun blote ogen vertrouwen dat ze mooie deals hebben en wéér zomaar mijn gegevens geven?
Ik denk dat het om deze redenen flink drempelverhogens werkt.
Begrijp me niet verkeerd, het concept kan heel goed zijn. Maar ik heb niet verder gekeken omdat weer een partij mijn gegevens wil hebben.
Wilbert – De grootste boekingssites, zoals Booking.com en Expedia, verbieden hotels om elders lagere kamerprijzen aan te bieden, de zogenaamde “rate parity”. Omdat Bidroom een gesloten platform is, kunnen hotels gebruikers goedkopere hotelkamers aanbieden zonder hun overeenkomsten met andere boekingssites te overtreden. Het aanmeldingsproces is dus in het voordeel van zowel gebruikers als hotels. Klanten krijgen een mooie deal en hotels kunnen vrij samenwerken met Bidroom. We baseren onze kamerprijzen op de prijzen van de vier grootste boekingssites en leden krijgen hier standaard een korting op, dus je kan er zeker van zijn dat wij onze laagsteprijsgarantie waarmaken!
Je hebt niets te vrezen wanneer je een account aanmaakt op Bidroom.com. We gebruiken alleen Facebook-login om het voor gebruikers makkelijker te maken om zich te registreren. Bij aanmelding met een e-mail adres, vragen we alleen om je naam. We zullen je data nooit verkopen of je e-mail contacten lastig vallen. Wanneer je een hotel boekt, worden je privé- en betalingsgegevens bovendien direct naar het desbetreffende hotel gestuurd via een veilige verbinding, en nooit op onze servers opgeslagen. Daarnaast kan je altijd je account verwijderen, als het je niet bevalt. Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen overtuigen om Bidroom uit te proberen. In ieder geval bedankt voor je opmerkingen!
Daar heb je een goed punt! In de FAQ staat een kleine toelichting:
Many of the major booking websites don’t allow hotels to offer cheaper prices on other websites. We are able to offer you the best deals because our booking environment is totally private.
Ik ben het met je eens dat dit voor de klant niet van toegevoegde waarde is/de motivatie zou zijn om zijn gegevens dan toch maar te delen. Wel als het tot uiting komt in bijvoorbeeld blogs, persoonlijke reviews en gedeelde gebruikerservaringen qua service en deals.
Denk dat de industrie daar inderdaad sneller dan we denken naartoe zal moeten werken; op andere manieren voorwaarden en voordelen scheppen.
Zo zag ik laatst dat Airbnb je tot 100 dollar korting geeft als je vrienden uitnodigt om lid te worden. https://www.airbnb.nl/invite?r=3 de toegevoegde waarde zit dan in directe opbrengsten (korting) door van een dergelijk platform lid te zijn/worden.
@Lobke & Michelle
Dat klopt, ik zag het inderdaad ook in de FAQ. Toch zie ik hier op de homepage niets van terug. Zélfs als het loginscherm ervoor “popt” zie je de reden in de FAQ niet.
De gebruiker weet dus niet waarom zij zich écht moeten registreren totdat deze de FAQ gaat op zoeken. Dit zal lang niet iedereen doen, waardoor je dus gelijk al een groep verkeer “weggooit”.
Ik denk dat zonder de login, de bounce-rate stukken omlaag gaat en er meer geboekt gaat worden.
Zoals Lobke zegt “Ik ben het met je eens dat dit voor de klant niet van toegevoegde waarde is/de motivatie zou zijn om zijn gegevens dan toch maar te delen. Wel als het tot uiting komt in bijvoorbeeld blogs, persoonlijke reviews en gedeelde gebruikerservaringen qua service en deals.”
Daar ben ik het zeker mee eens. Als je een blog hebt gelezen dan weet je waarom je moet registreren. Maar 80% – 90% van het verkeer leest geen complete blog maar beland via zoekmachines, of linkjes op Bidroom. Vult eerst een zoekformulier in en botst op weer een registratiescherm.
@Michelle,
Ik ben niet opzoek naar de deals. Ik ben als mede-webontwikkelaar nieuwsgierig naar de denkwijze en methodes van anderen. Ik blijf van mening dat je jezelf in de vingers snijdt door een login scherm te gebruiken of, als het écht noodzakelijk is, niet duidelijk te vermelden waarom een inlog noodzakelijk is.
Het “je hebt niets te vrezen met je privacy” stukje, is in mijn ogen onzin. De Rabobank mailtjes die mijn pincode willen weten zeggen ook de beste bedoelingen te hebben. Het vertrouwen van een bezoeker heb je bij een eerste kennismaking nauwelijks.
Probeer de site eens te bekijken door de ogen van een niets-wetende klant, die jullie en jullie intenties niet kent, en geen enkele deal kan zien. Vraag jezelf af, zou jij gaan inloggen? Of zou je verder surfen naar één van die andere duizenden website’s die hetzelfde beloven?
Registreren is tot daar aan toe, maar gelijk creditcardgegevens vragen inclusief CVC maakt mij wantrouwend.
Bidroom.com zou ook, als je na de 30 dagen proef, betaald lid wil worden, Ideal kunnen gebruiken.