Iedereen kent het wel, de welbekende ‘‘voorpret’’. Urenlang zoeken op verschillende boekingssites naar de beste deal. Hier gaat verandering in komen. Bidroom opent een nieuw boekingsplatform waar de beste deal voor het oprapen ligt. Is de tegenaanval op boekingssites begonnen?

Dit blog is geschreven naar aanleiding van een essay door Shirin Venema, onder supervisie van Marco van Leeuwen.

55% van de hotelovernachtingen in Nederland wordt geboekt via boekingssites. Jarenlang waren consumenten zich er niet van bewust dat 20% tot 25% van het totaalbedrag werd opgeëist door boekingssites. Kunnen we nog goedkoper op vakantie? Ja dat kan! Mark Bradshaw, mede- oprichter van Bidroom:

“Bidroom is ontstaan naar aanleiding van vele klachten die wij hoorden van hotels. Zij zijn de enorme commissies, die soms wel kunnen oplopen tot 25% zat. Het is ongelofelijk dat niet eerder iemand is opgestaan die een einde heeft gemaakt aan deze praktijken. Ik verwacht dan ook dat hotels bidroom direct zullen omarmen”.

Wat is Bidroom?

Bidroom.com is een gratis platform waar hoteleigenaren geen commissie hoeven te betalen. Op bidroom.com kunnen hotelaanbieders tegen elkaar concurreren voor gasten. De consument zal hierdoor nog goedkoper een hotelovernachting kunnen boeken. Het gebruik van Bidroom is heel eenvoudig. Op de website plaatst een klant een aanvraag voor een hotel, de gewenste periode en het gewenst aantal kamers. Na het bevestigen van de aanvraag start een periode van 24 uur. In deze periode kunnen hotels op de aanvraag bieden. Binnen deze 24 uur mogen hotels hun aanbieding veranderen als ze zien dat concurrenten lager in de prijs zitten. Na 24 uur kan de klant op de beste aanbieding ingaan, maar dat hoeft niet. De klant rekent pas af in het hotel en betaalt geen commissie, waardoor hotels hun kamers goedkoper kunnen aanbieden aan hun gasten. Het consumentenvertrouwen in de deelnemende hotels zal groeien als consumenten zien dat hotels aangesloten bij Bidroom de goedkoopste blijken te zijn. Het vertrouwen in boekingssites zal door de hoge prijzen afnemen.

 Hoe krijg je de beste deal?

  1. Gebruik een echte naam, een bijnaam staat niet professioneel.
  2. Maak het persoonlijk met aanvullende opmerkingen, bijvoorbeeld ‘’het is mijn huwelijksreis’’.
  3. Bied niet 6 maanden van tevoren, de beste deals zijn twee weken voor aankomst.
  4. Neem na een aanvraag contact op met het hotel via ‘More details’ en vraag bijvoorbeeld voor een gratis ontbijt.
  5. Een goede deal? Gelijk boeken! Hotels kunnen hun aanbod ieder moment verwijderen.
  6. Gebruik hetzelfde e-mailadres. Hoe vaker je boekt hoe betere deals je krijgt.
  7. Wees geduldig! ’ s Avonds en op zondagen zullen hotels minder snel reageren.

Een win-win situatie

Op 9 januari is Bidroom.com gelanceerd en het aanbod is nog gering. Toch kwam er zes uur na de lancering elke vijf minuten een nieuwe aanvraag binnen. Het zal even duren voordat Bidroom bekend is en hotels gewend raken aan dit nieuwe boekingssysteem. In Nederland zitten de vier grootste steden; Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht al in het assortiment van Bidroom. Populaire steden in Europa als Parijs, Berlijn en Londen ontbreken ook niet. Er is veel interesse uit Spanje, Duitsland, en zelfs in Finland wordt er over het nieuwe boekingconcept Bidroom geschreven. Het is een kwestie van tijd voordat hotels overstag gaan.

Een win-win situatie voor klant en hotel maar hoe de oprichters Bidroom winstgevend gaan maken blijft onduidelijk. Casper Knieriem, mede- oprichter van Bidroom:

“De focus ligt op het bieden van een geweldige gratis service waar zowel hotels als hun gasten blij mee zijn. Facebook, Twitter en Skype hebben al laten zien dat het mogelijk is om een fantastische service gratis aan te bieden. Wij gaan hetzelfde doen.”

Voor- en nadelen

Wat zijn de voordelen voor de hotellerie? De kamers commissie vrij kunnen verkopen genereert meer omzet! Een ander groot voordeel is het opvullen van lege bedden om de bezettingsgraat hoog te houden; tot twee weken voor vertrek kunnen hotels aangesloten bij Bidroom interessante deals en kortingen geven om klanten overstag te laten gaan bij hen te boeken. Maar ieder voordeel heeft zijn nadeel. Bidroom heeft geen mobiele app en het boeken van een hotelovernachting duurt minstens 24 uur. Daarbij is het boeken van een hotelovernachting of vakantie via een smartphone dit jaar flink toegenomen. Al een kwart van de reizigers boekt hun reis via een mobiele site of app, blijkt uit cijfers van online reisbureau Ebookers en prijsvergelijker Trivago. Bijna iedereen heeft tegenwoordig een smartphone of tablet bij zich, ook als ze op reis zijn. Klanten hoeven dus niet meer te wachten op de beste deal twee weken voor vertrek. Zelfs op de reisbestemming zelf kunnen ze nog op zoek naar het hotel met de laagste prijs.

Voor zakelijke gasten kan Bidroom.com ook nog interessanter worden gemaakt. Kortingen die nu door Bidroom gegeven worden zijn vaak niet hoger dan 15%. Dergelijke kortingen zijn ook te vinden op de websites van hotels zelf. Zaken reizigers hebben nu meer profijt van de kortingstarieven die reisagenten aanbieden op basis van hun inkoopkracht.

De tegenaanval op boekingssites is begonnen! Door dit nieuwe boekingsconcept zullen hoteleigenaren hun bezettingsgraad weer zien groeien. Maar of het concept voldoende in huis heeft om grootmachten als Booking.com en Expedia te verslaan zal de toekomst moeten uitwijzen. En wat zal de tegenaanval van boekingssites worden?

shirin venema_gastblog_travelnext

Shirin Venema studeert MTT aan de NHTV, internationaal hoger onderwijs in Breda. De reisbranche heeft haar altijd geïnteresseerd. Op dit moment loop ze stage bij een bedrijf dat visa regelt voor landen in de werelddelen Oost-Europa en Azië. Haar droombaan is het runnen van een eigen bed & breakfast onder de Spaanse zon.       

Credits afbeelding: Ahsan, Nasha Ila