Vele bronnen hebben er al over geschreven: de nieuwe feature van Booking.com: Booking Experiences. De nieuwe technologie om als toerist alles uit de destinatie te halen en om te genieten van een complete beleving van de bestemming. Dit bericht blijkt maar weer hoe belangrijk de attracties en activiteiten op een destinatie zijn. De laatste jaren zien we dat beleving een steeds belangrijker onderdeel is voor reisorganisaties. Ze doen er alles aan om de toerist een echte beleving te bieden, in de oriëntatiefase, in de boekingsfase, en zo verder. De toevoeging van attracties leek lang achterwege, vooral bij OTA’s, maar langzaamaan pakken ze het op. En groots!

Booking Experiences

De naam spreekt al voor zich als je het over beleving hebt: Experiences. Op plaats van bestemming een gepersonaliseerde beleving bieden aan de toerist door slimme technologieën. De gehele technologie is geïntegreerd in de Booking-app. Het geeft niet alleen een overzicht weer van alle attracties of bezienswaardigheden, maar ook de mogelijkheid om direct kaartjes te kopen, middels een QR code. Deze code is gelinkt aan je credit card en daarmee wilt Booking Experiences voorkomen dat toeristen lang in rijen moeten wachten.

Booking Experiences

Toeristen een beleving bieden zit echt in de attracties. De beleving van de bestemming, wat in principe voor OTA’s verder gaat dan alleen het aanbieden van vluchten en hotels. Hoe gaat dat met andere spelers in de travel branche? Want Booking.com is zeker niet de eerste die een stap zet naar attracties en activiteiten op bestemming. Een eerder geschreven blog vertelt al over de overname van TripAdvisor en Viator. TripAdvisor heeft met deze overname ook stappen genomen om verder te integreren in de internationale reiswereld. Ook OTA Expedia, gaat verder dan alleen vluchten en hotels en biedt ook tours en activiteiten aan.

Expedia’s Local Expert

Expedia heeft met haar platform, Local Expert, een stap gemaakt naar het aanbieden van tours en activiteiten op plaats van bestemming. Zowel op de website, als mobiel, als face-to-face en telefonisch kun je je als toerist laten informeren over de activiteiten op een destinatie.

expedia local expert

Even uitproberen natuurlijk. Voor die ene willekeurige dag in Barcelona, verschijnen en er 211 activiteiten om te doen. Een groot aanbod. Opvallend is dat Expedia ook transport door de stad laat zien. Mocht je een kaartje voor een avondshow hebben gekocht, dan krijg je bij de bevestiging zelfs een mail met de vraag of je het vervoer van en naar je accommodatie erbij wilt boeken. Een slimme manier van Expedia om op elk moment van de reis in beeld te komen. Niet alleen het boeken van de gehele reis, maar juist op plaats van bestemming.

expedia local expert2

Het belang van attracties

De beleving op een bestemming hangt nauw samen met de attracties die worden aangeboden. Veel toeristen kennen niet alle attracties, met name toeristen die voor het eerst naar een bestemming gaan. Een veelgebruikte app als TripAdvisor, weten toeristen wel te vinden en met de overname van Viator, is de wereld van tours, activiteiten en attracties veel toegankelijker geworden voor toeristen. Hetzelfde geldt voor de Booking Experiences en de Local Expert. Hoewel Expedia met het platform nog een stapje verder gaat. Niet alleen de app en de mobiele website worden hierbij betrokken, maar zij hebben de service uitgebreid tot een telefonische service. Daarnaast hebben zij in verscheidene hotels balies geplaatst om toeristen te informeren over de activiteiten op de bestemming, en uiteraard ook te boeken.

Credits headerafbeelding: Pixabay (CC)