Martin beschreef eerder al hoe je je sociale netwerk kunt overtuigen brand ambassador te worden. Sunweb zet deze overtuiging met alle macht in en laat in hun nieuwste campagne ‘Six Word Story’ het publiek optreden als hun brand ambassador. Dit doen ze door hen een eigen vakantieverhaal te laten schrijven van enkel 6 woorden lang. Ik dook in de vakantie.

Six Word Story

Sunweb heeft vandaag, in samenwerking met Interbest en Nightwriters.nl, een nieuwe campagne gelanceerd: ‘Six Word Story’. In deze campagne vraagt Sunweb “een zo origineel mogelijke vakantieverhaal (korte tekst) in te zenden, bestaande uit exact zes woorden.”

De tien beste Six Word Stories zullen verschijnen op bagagewagentjes op Schiphol. Een vakjury, met daarin onder andere Nightwriters-opperhoofd Kluun en andere schrijvers, kiest daarvan het allerbeste vakantieverhaal. Dit winnende vakantieverhaal komt op een mega billboard langs de snelweg te staan en ontvangt een Sunweb zonvakantie ter waarde van € 2000,-.

Om de campagne te promoten worden Six Word Stories van bekende schrijvers als Peter Buwalda, Ronald Giphart, Olga Kortz en Kluun op de reclamemasten gepubliceerd. Ook wordt de campagne online verspreid op de Facebookpagina van Sunweb, de Facebookpagina van Nightwriters en de website van Sunweb. In een Facebook-app van Nightwriters (ook gelinked via de Facebookpagina van Sunweb) kunnen deelnemers hun vakantieverhaal inzenden.

Een verhaal in 6 woorden

Een vakantieverhaal in 6 woorden, het lijkt bijna onmogelijk. Maar toen ik de voorbeelden en ingezonden verhalen zag bleek dat je heel goed een vakantiegevoel neer kunt zetten in enkel 6 woorden. Toch krijg ik gemengde gevoelens als ik de voorbeelden van de Nightwriters en Interbest bekijk. Chlamydia oplopen of je baas tegen komen op vakantie is nu niet direct hetgeen waar je op zit te wachten op vakantie. Aan de andere kant: dit soort dingen gebeuren óók op vakantie en zorgen er wel voor een leuk en herkenbaar beeld.

blootcamping kluun bloot

Ingezonden vakantieverhalen

Als ik scroll door de ingezonden verhalen lijkt het er op dat de inzenders die herkenbare situaties in de voorbeelden zelf ook ervaren en graag delen. Dit zorgt dan ook voor een hoop leuke en oprechte slogans.

reactie 1 heerlijk hitte scheerlijn

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst

In mijn achterhoofd komt de rampzalig verlopen campagne ‘Transavia zoekt slogan’ tevoorschijn. Waar de tien gewonnen slogans niet door het publiek werden gewaardeerd. Waar het publiek creatieve slogans verwachtte terug te zien in de top 10 zagen ze vooral simpele, saaie en kinderachtige keuzes terug, aldus vele verbaasde en boze reacties op de Facebook pagina van de actie. Het is maar goed dat in het verleden behaalde resultaten geen garantie voor de toekomst bieden.

Voor Sunweb is deze campagne een prachtige kans om te laten zien hoe het wel moet, en te kunnen leren van fouten gemaakt door anderen. Door het betrekken van klanten bij de nieuwe reclame campagne (en het merk) laat Sunweb zien hoe je klanten als ‘brand ambassadors’ kan laten optreden om betrokkenheid te creëren. Hierdoor verwacht ik dan ook dat de winnende slogans leuke en herkenbare verhalen vertellen en daardoor op veel sympathie bij een breed publiek kunnen rekenen.