Dit was een van de drukst bezochte lezingen die ik had bijgewoond gedurende de eerste ITB dag. Veel jonge talenten kwamen hier om inspiratie en tips in te winnen over hoe men vandaag kan uitblinken als jonge professional binnen de reisindustrie.

‘Top 30 unter 30’

Het Duitse reisvakblad fvw heeft de competitie ‘Top 30 unter 30’ in het leven geroepen. In totaal hebben  meer dan 60 jonge professionals deel genomen aan deze competitie en uiteindelijk heeft de fvw 5 jonge professionals hieruit geselecteerd. Een van de winnaressen is Judith Wittig. Zij is 25 jaar oud en werkt als Business Analyst bij TUI. Dit was haar grote droom: bij TUI werken. De route die zij daarvoor heeft afgelegd was geen gemakkelijke. Tegenslagen verwerken en door blijven gaan met passie, plezier, enthousiasme en zelfverzekerdheid zijn belangrijk volgens haar, ook moet je vernieuwend zijn. Judith geeft eveneens de tip om niet alleen te kijken naar vacature profielen maar ook open sollicitaties te sturen. Ook een stageplek is een goede manier om een voet in de deur te krijgen bij jouw droombedrijf.

Learnings en tips van HR managers

Naast Judith hebben ook HR professionals uit de Duitse toerisme industrie hun inzichten en tips gedeeld als het gaat om carrière maken voor de jonge generatie. De discussieronde was gemodereerd door Ira Lanz, Sabine Pracht en Evelyn Sander (editors van de fvw). Hieronder samengevat de inzichten van de HR professionals:

Traveltainment zoekt IT talenten en stelt werkervaring en creativiteit voorop

Barbara Frett werkt als Head of Human Resources bij traveltainment. Barbara en haar bedrijf hebben een tijdje geleden ‘de kleinste sollicitatie van de wereld’ in het leven geroepen. Men moest op een ansichtkaart formaat zijn of haar sollicitatie opsturen. Dit vraagt om creativiteit en men moest zich in een paar regels voorstellen. Barbara gaf aan dat voornamelijk talenten met kennis en ervaring op IT vlak schaars te vinden zijn op de arbeidsmarkt. Hier liggen nog behoorlijke kansen, het salarisniveau is bovengemiddeld en deze professionals worden nu voornamelijk door headhunters geworven.

Verder geeft zij de tips: praktische ervaring opdoen, zo vroeg mogelijk solliciteren (ook als je nog studeert) en via stages proberen binnen te stromen.

Aerticket: Men moet bij het bedrijf passen

Claudia Kalter is in dienst als HR manager bij Aerticket, een MKB onderneming. Bij Aerticket worden voornamelijk talenten intern opgeleid. Het is zeer belangrijk dat iemand past bij de organisatie en dat diegene praktische ervaring meebrengt. Via Facebook zoekt Aerticket ook naar talenten. Kandidaten zullen ook de moeite moeten nemen om ook een open sollicitatie te versturen.

DER Touristik: Persoonlijke pitch en maatwerk van belang

Oxana Seidel is senior Head of HR bij DER Touristik. Hoe maak ik indruk als jonge professional? Op een beursdag voert Oxana rond de 50 gesprekken met geïnteresseerden. Alleen een sollicitatie achterlaten werkt hierbij niet, de persoonlijke pitch is zeer belangrijk. Oxana geeft aan dat het van belang je uitgebreid te laten informeren over het bedrijf en een ‘maatwerk sollicitatie’ in te dienen. Soms krijgt DER Touristik op een vacature wel 250 sollicitaties. Hier moet je uitblinken. Ook bij DER zoeken ze veel softwareontwikkelaars en IT talenten. Oxana geeft open sollicitaties minder kans, kandidaten zullen zich meer moeten focussen op actuele vacatures van een onderneming.

Start-up: secretescapes.de op zoek naar generation Y en ondernemerschap

Ognjen Zeric Secret is managing director bij Escapes GmbH, een online georiënteerd start-up bedrijf. Voordeel van een start-up op dit niveau: een hoger salaris en men verwacht meer ondernemerschap. Als het gaat om het werven van nieuwe talenten kijkt men binnen talent-netwerken bij brancheorganisaties zoals fvw en voornamelijk naar aanbevolen talenten door eigen medewerkers. Ook op Facebook worden vacatures geplaatst. Voor Secret Escapes is generation Y zeer belangrijk. Opgegroeid zijn in een connected world en op de hoogte zijn van de nieuwe manieren van communiceren (o.a. via sociale media en Skype) en de nieuwe (flexibele) manier van werken.

Work life balance essentieel voor de generatie Y

Gedurende de discussie bevestigen ook alle panelleden dat de work/life balance voor generatie Y zeer belangrijk is. Men wil flexibel werken, gezond werken (vraag o.a. naar sportvoorzieningen), goede lunchvoorzieningen, opleidingsmogelijkheden en meer. Hier moeten bedrijven in onze branche in de toekomst nog meer op inspelen.

Wat is  jullie mening (als bedrijf of als jong talent) omtrent deze besproken aandachtspunten op de #ITB14? Wat wordt in Nederland al gedaan en waar kan men nog van leren? Ik ben benieuwd naar jullie feedback.