Credits afbeelding: Jeroen van Dam 

Afgelopen 26 juli hebben een aantal bekende Nederlandse Instagrammers en influencers een aanbod om de Tilburgse Kermis van grote hoogte te beleven, met genoegen geaccepteerd.

De instameet is geïnitieerd door de Tilburgse Kermis en de Gemeente Tilburg vanuit de visie om met het diverse aanbod van zo’n 230 attracties die zowel authentiek als vernieuwend zijn, een geheel nieuw soort kermis neer te zetten in 2020.

De Kermis ‘nieuwe stijl’ ook wel genoemd, met veel aandacht voor sfeer en beleving naast alle attracties. Dit jaar was het de 450ste editie van de grootste kermis van de BeNeLux.

De Tilburgse Kermis in een notendop

Eigen design

Om te beginnen is de Tilburgse Kermis overal gehuld in hetzelfde herkenbare design. Vlaggen, signing en zelfs de toiletten zijn verrijkt met de blauwe en roze ruitjes en de afkorting van de Tilburgse Kermis (TK).

De Tilburgse Kermis heeft de Roze Maandag geïntroduceerd. De Roze Maandag is uitgezonden op NPO Nederland 1. Tilburg wil bekend staat als tolerante stad waar iedereen welkom is.

Eigen radiostation: livestream, appjes sturen en alles digitaal

De Kermis heeft tien dagen lang een eigen radiostation, Kermis FM. Op de website van het kermis radiostation kun je interviews met exploitanten teruglezen en in fotoalbums bladeren. Het radiostation beschikt tevens over een eigen YouTube kanaal, waar de hele week video’s gepost werden met impressies van de bijzondere belevenissen. Via de website kon tijdens een livestream de kermis bekeken worden of konden Tilburgers via een feature een app sturen met een leuke vraag, feitje of nieuwtje over de kermis.

Voor heel Nederland was Kermis FM toegankelijk via Ziggo: Kermis FM TeeVee via kanaal 999. Voor Tilburgers was alles ook te volgen via Omroep Tilburg. Ook via KPN konden mensen meekijken via kanaal 1344.

Eigen kanalen

De Tilburgse Kermis is de grootste van de BeNeLux en daar is de gemeente dan ook trots op. Maar om die beleving goed over te kunnen brengen, wordt haast bijna geen gebruik gemaakt van de gemeente kanalen, maar zijn er ‘Tilburgse Kermis’ kanalen in het leven geroepen. Er zijn Tilburgse Kermis’ kanalen op Instagram, Twitter en Facebook.

Kick-off: met Elon Musk in VR over de Tilburgse Kermis

De Gemeente Tilburg heeft op haar eigen YouTube kanaal als kick-off van de kermis 2017, de onderstaande briljante video gelanceerd. Als grap is een VR bril met beleving van de nieuwe Tilburgse Kermis naar Elon Musk gestuurd. Hij houdt immers van snelheid en hoogte:

Een van de nieuwe belevingen is de gloednieuwe View Tower, met een uitzicht naar alle kanten van de stad. Wie culinair verwend wilde worden en ondertussen ook wilde genieten van een uitzicht kon dit jaar terecht bij “Diner in the Sky”. Maar de kermis heeft ook een sfeervol Tirolerdorp, Theaterkermis en Zomercarnaval bijvoorbeeld. De Tilburgse Kermis is meer dan een kermis.

Dit jaar kon je tijdens de kermis voor het eerst op ruim 50 meter hoogte dineren: Dinner in the Sky. Ook werden er optredens verzorgd op dit platform in de lucht, onder meer door Miss Montreal. De laatste dagen kon je er vanaf bungeejumpen.

Kermiswethouder Erik de Ridder:

“Dit is nu typisch zo’n initiatief dat perfect past bij de doorontwikkeling en verbreding van de Tilburgse Kermis, Kermis moet in alle opzichten een beleving zijn, een onvergetelijke dag met pretgarantie.”

 

Een instameet op grote hoogte

Plezier hebben is een van de eerste must-have ingrediënten van elke meet-up met Instagrammers. Alles wat nodig is is een groep van leuke en easy-going mensen en een goede vibe om een leuk event te kunnen hosten.

Het moment

Het start met het kiezen van een adequaat moment van de instameet. Nationale, regionale of lokale evenementen hebben invloed op wanneer je de instameet plant. De Tilburgse Kermis concurreert niet met andere grote evenementen op die data. Een instameet is een geweldige kans voor alle deelnemers om nieuwe mensen te ontmoeten, ervaringen, tips en tricks te delen, gerelateerd aan Instagram. Het gaat dus met name om het maken van foto’s en deze te uploaden op Instagram.

Thema

Het interessante aan deze instameet was dat er een interessant onderwerp en een unieke plaats is gekozen die perfect samen met elkaar bleken te gaan. Het thema is gebaseerd op alles wat met hoogte te maken heeft, iets wat ook past bij de Tilburgse Kermis.

Incentive

Door er een leuke incentive aan te koppelen, creëer je een gepassioneerde groep die hun best zal doen om de Instagram community te verrassen met mooie content. De kermis koos een incentive van een afgedrukte poster van de Instagram foto’s, die geplaatst werden in de binnenstad.

Route

De route die gelopen wordt, stel je vast aan de hand van een aantal ijkpunten die bij kunnen dragen aan mooie fotografie en die passen bij het thema. De route van De Tilburgse Kermis liep van de ‘dinner in the sky’ naar het reuzenrad en via een eetgelegenheid (de instameet verzorgde ook eten en drinken) vervolgens naar de hoogste attractie van de kermis. Alle deelnemers kregen toegangskaartjes voor deze attracties.

Co-creatie

Om Nederland alvast kennis te laten maken met de kermis nieuwe stijl, zijn er in totaal 22 Instagrammers, bloggers en vloggers uitgenodigd om de Tilburgse Kermis te beleven voor een instameet. Hiervoor werden de eigen kanalen van de kermis, gemixt met de kanalen van de influencers.

Radio + video: Kermis FM en Youtuber Theemo

Voor het programma moesten de influencers eigenlijk geen hoogtevrees hebben. Als zij dit wel hadden, dan leverde dit extra leuke content op.

YouTuber Timo Mangelaars (YouTube: Theemo) heeft hoogtevrees en werd in de middag als verrassing uit De Efteling geplukt door Kermis FM, het eigen radiostation van de Tilburgse Kermis. Hij wist van niks. Eenmaal op station Tilburg aangekomen, had hij al een vermoeden. Timo werd gefilmd door zijn eigen cameraman en door de cameraman van Kermis FM, waar hij tevens live verslag voor deed.

Zijn angst wist hij niet goed te verhullen voor zijn followers:

“Op deze dag heb ik meerdere angsten overwonnen. Ik heb met mijn hoogtevrees een diner gehad op 50 meter boven de Tilburgse Kermis, iets wat ik niet snel zal vergeten.”

Resultaat Instameet

Op werden de foto’s die geplaatst zijn op de originele accounts van de Instagrammers tijdens de instameet, ge-repost door het account van de Tilburgse Kermis. Het kanaal is actief sinds 2013 en heeft inmiddels zo’n dikke 3.000 followers.

De foto’s werden ook geclusterd op Facebook doorgeplaatst.

Ontkracht de clichés

Voor Vive Le Voyage schreef Demi Bokern een blog over de Tilburgse Kermis als weekendtip. De foto’s die gebruikt zijn, zijn enerzijds zelf gecreëerde content en aan de andere kant verwijzingen naar foto’s van de aanwezige Instagrammers.

Alle clichés van een kermis worden in dit artikel ontkracht. Sterker nog, het artikel gaat voor een groot deel over het maken van prachtige Instagram content (een zeer gewaardeerde activiteit onder veel millennials), waar de Tilburgse Kermis zeer geschikt voor is.

Zie hier een aantal impressies van de aanwezigen tijdens de instameet:

JeroenvanDam

Isabel Mosk

NappyC

een_wasbeer

Your Ambassadrice

Breng Instagram tot leven

Aan de hand van een contest konden de deelnemers van de Instameet een van hun foto’s uitgeprint op posterformaat terugzien in de binnenstad. Vrijdagochtend zijn de posters in etalages gehangen bij de winkeliers in het Dwaalgebied, dat is het gebied rondom de winkelstraat waar de leuke kleine boetiekjes zijn.

Afgelopen zondag was er in dit gebied behalve de kermis ook een Dwalerij, een exclusieve markt. De foto’s brachten de kermissfeer in dit gebied extra naar voren. Een goede en slimme aanpak om het maken van mooie foto’s te stimuleren en de resultaten van de instameet weer ‘offline’ terug te laten komen in het stadsbeeld.

Posters in het Dwaalgebied

Year round content

Tilburg is een eigenzinnige stad en de Tilburgse Kermis maakt tijdens het event slim en veelvuldig gebruik van haar kanalen. Op die kanalen werden naast professionele foto’s van de kermis, ook leuke Instagram foto’s gedeeld van reguliere kermisbezoekers, met juiste monitoring van de hashtags.

Aangezien de kermis maar tien dagen duurt, is een van de volgende uitdagingen in de digitale strategie year round content maken of in ieder geval met regelmaat posts plaatsen.

”De Tilburgse Kermis heeft een hechte community, waarbij de fans op Instagram soms maanden van tevoren al updates en foto’s plaatsen in relatie tot de kermis. Het zwaartepunt ligt echter in juni en juli”

Aldus Kim van Erp (team Communicatie en Nieuwe Media Gemeente Tilburg).

”Beleving kun je met beleid en nieuws niet brengen, daar is echt een ander kanaal voor nodig. Dit jaar is het de eerste keer dat er een instameet georganiseerd is, maar in aanloop naar de visie voor 2020 slechts het begin.”