Op het laatste moment nog vrienden of familie vragen om je naar het vliegveld te brengen?  Of middenin de nacht aankomen op de luchthaven en wachten totdat de eerste trein vertrekt? Dat hoeft niet meer! CheapTaxis heeft de gouden oplossing bedacht. Wij spraken met Ojo Meijers, CEO van CheapTaxis Nederland.

Wat is CheapTaxis precies en hoe werkt het?

CheapTaxis is een website die wereldwijd taxiritten aanbiedt aan reizigers. Wij willen reizigers die voordelig en zonder stress hun vliegveld-taxi willen regelen een oplossing bieden. Het werkt heel simpel: je geeft op de website aan wat je route is, vermeldt daarbij of de rit een retour is of niet en met hoeveel personen je bent, waarna je vervolgens klikt op de zoekfunctie. Dan krijg je een aantal opties te zien en direct een vaste prijs. Je kunt bijvoorbeeld kiezen uit een luxe auto, of een busje als je met een groep gaat. Wil je de goedkoopste optie? Dan kies je voor de economy variant. Vervolgens vul je je gegevens in en kun je door naar de betaling via creditcard, iDeal of PayPal. Dan krijg je van ons de bevestiging en zorgen wij dat er op het aangegeven tijdstip een chauffeur voor je klaarstaat. Als dat bij het vliegveld is, dan staat hij bij de terminal met een bordje met je naam erop. En als het bij je thuis is, dan staat hij gewoon voor je deur en brengt hij je je naar de plaats van bestemming.”

“Wij nemen de onzekerheid van reizigers weg over of ze wel vervoer hebben, hoeveel het moet kosten en hoe het betaald kan worden. Bij ons heb je vooraf de zekerheid dat er vervoer is. We hebben zelf een technologie ontwikkeld en de processen zo ingericht dat we die prijzen wereldwijd zo laag mogelijk kunnen houden. Daarbij werken wij enkel samen met betrouwbare, Engelssprekende chauffeurs die legaal en goed verzekerd te werk gaan.”

“Met het zelfontwikkelde prijsvergelijkingssysteem en de veilingstechnologie kunnen lokale, legale vervoerders over de hele wereld gemakkelijk samen werken. Wij benaderen hen met het verzoek voor een rit van onze klant en via het veilingsysteem wordt de rit vervolgens geveild waardoor de reiziger altijd gegarandeerd is van een gunstige, vaste prijs. Door middel van de techniek kunnen wij meten hoe er gereageerd wordt door de vervoerders en op welke manier, zodat wij daarmee een goede indruk krijgen of de prijzen reëel zijn of dat die hoger of lager moeten. Dat maakt ons uniek ten opzichte van elke andere partij.”

Hoe is het idee hierachter ontstaan?

“In 2011 kregen twee ondernemers uit de luchtvaart en de taxibranche het idee om deze branches met elkaar te verbinden. Ze dachten aan een service waarbij de reiziger een taxi kan boeken naar het vliegveld en weer terug naar huis. Zij kwamen in contact met een investeringsmaatschappij die een dergelijke behoefte zag ontstaan en zij hebben het idee uitgewerkt tot wat CheapTaxis nu is. Tegenwoordig stellen mensen hun reizen zelf samen: ze willen bijvoorbeeld de vlucht en het hotel los van elkaar boeken. Vroeger was het zo dat je een pakket kocht waar alles al in zat, maar om op deze manier boeken, dat vinden mensen prettiger. En dan is het fijn als je ook het eerste en laatste stukje van die reis vooraf kunt regelen door online een taxi te boeken.”

De start-up is in een aantal maanden erg hard gegroeid, mede door een crowdfundingsactie. Hoe is dat in zijn werk gegaan?

“Wij hebben de ambitie om veel verder en harder te groeien; we willen de Booking.com van de taximarkt worden! Maar daar is geld voor nodig en onder andere via crowdfunding hebben wij extra geld verworven en meer kunnen investeren om de online veilingtechnologie te optimaliseren. Daarnaast hebben wij een groot investeringsfonds dat veel vertrouwen in CheapTaxis heeft. Dat hebben zij ook laten zien aan mensen die wilden investeren, door aan te geven dat ze ons ook in de toekomst van verdere funding willen voorzien.”

Wat is de visie van CheapTaxis?

“Wij willen reizigers en onze partners een makkelijk en betrouwbaar platform bieden om de taxi’s te kunnen boeken, omdat wij vinden dat het boeken van een taxi wereldwijd net zo makkelijk moet zijn als het boeken van een vlucht.”

Wat zijn de succesfactoren?

“Wij onderscheiden ons met onze veilingtechnologie, waardoor wij kunnen snel nieuwe gebieden ontsluiten. Door die technologie zijn wij erg hard gegroeid qua dekking. Daardoor kunnen reizigers wereldwijd taxi’s bij ons boeken, zelfs op plaatsen die minder snel voor de hand liggen. Ons boekingsproces is heel eenvoudig en wij reviewen elke rit om zeker te zijn van de kwaliteit.”

Wie zijn jullie concurrenten?

“In Nederland zijn er geen andere bedrijven die dit aanbieden. Wereldwijd is er wel een aantal airporttransfers en bedrijven die het vooraf boeken van taxi’s mogelijk maken, maar de bedrijven hanteren niet dezelfde werkwijze. Met onze boekingstechnologie, durf ik wel te zeggen dat we uniek zijn.”

Hebben bedrijven als Uber en Booking.com grote effecten op jullie gehad?

“Er zijn veel mensen die vragen of we last hebben van Uber, maar wij zien Uber niet echt als een concurrent. Ze mikken niet op de reisbranche en zij richten zich voornamelijk op steden, wij zitten wat dat betreft wijder vertakt. Wij richten ons echt op de zekerheid dat je vooraf alles geregeld hebt en bij Uber kunnen taxi’s niet vooraf geboekt worden. Daarbij staan de prijzen ook niet vast, dus het is altijd de vraag wat de rit gaat kosten. Bij het boeken van een taxi via CheapTaxis is de prijs direct zichtbaar en kun je ook gelijk betalen. Dat zijn wel grote verschillen tussen CheapTaxis en Uber.”

“Als we het hebben over Booking.com, vervullen zij wel een voorbeeldrol voor ons. Bij Booking.com stellen mensen zelf hun reizen samen en daar zijn ze onderhand aan gewend. Het is zo mooi hoe die site gegroeid is. Die ondernemers hebben een bepaalde behoefte ingevuld die er was en daar spelen wij ook op in. Ik zou graag met ze samenwerken in de toekomst!”

Wat is jullie businessmodel?

“We bieden reizigers taxiritten aan – nu vooral transfers – en boekingen komen binnen via verschillende websites. Bijvoorbeeld via onze eigen websites zoals Cheaptaxis.nl en Yourairporttransfer.com, maar de meeste komen via kanalen van de partners in de reisbranche. Die hebben dan een eigen website waar onze technologie achter draait, of de technologie zit geïntegreerd in hun eigen boekingsoplossing en dan komt het bij ons. We bemiddelen tussen de reiziger die een taxi wilt en de taxichauffeur of vervoerder die een rit wil uitvoeren. We rekenen voor de reiziger een vaste bemiddelingsvergoeding van 5% en aan de vervoerderskant standaard 15%.”

Wat zijn voor jullie op het moment belangrijke ontwikkelingen en doelen?

“Wat wij zien is dat mensen in de reisbranche steeds meer bewust worden van de klantbehoefte aan dit soort diensten, terwijl het nog niet veel wordt aangeboden door reisbureaus. Wat we zien is dat de branche naar een diepgaande integratie met de software van de reisbranche verlangt en dat is ook één van onze doelen voor dit jaar. We willen ons nog meer richten op die integratie met systemen in de reisbranche. Het moet vooral gemakkelijk en aantrekkelijk zijn voor de reiziger om een taxi te boeken. Daarnaast willen we de groeiplanning halen, door het aansluiten van nieuwe partners. Dat zal helpen als we die integraties gaan realiseren dit jaar.”

En om even verder te dromen, waar staat CheapTaxis over vijf jaar?

“Ik hoop dat we dan een begrip zijn geworden in de reisbranche en in de vervoersbranche en ik hoop dan wereldwijd honderdduizenden reizigers per jaar te kunnen vervoeren. En dat we dan ook niet alleen maar transfers aanbieden van en naar vliegvelden, maar ook vooraf boekbare ritten in de steden.”

Credits headerafbeelding: Damian Morys