• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Citymarketing case: hoe zet je een stad op de kaart voor de inwoners van het land zelf?

24 juli 2015 door Gastblogger

De regionale doelgroep vormt vaak een onderbelicht potentieel voor citymarketeers. Hoe zorg je er voor dat ook deze doelgroep gaat recreëren en genieten in je gebied of stad? Een inspirerende case van citymarketing door het Zwitserse Graubünden Tourism.

Dit artikel is geschreven door Hielko van der Molen, digitaal strateeg bij Dharma Media

Lokale doelgroepen aanspreken in citymarketing

Als citymarketeer heb je vaak de focus op het promoten van de aantrekkelijkheid van je bestemming om mensen zich te laten vestigen in je plaats of het trekken van toeristen naar je stad of gebied. Maar bereik je daarmee wel de groep van mensen die in de buurt woont? Kent deze groep de aantrekkingskracht van je stad of gebied wel?

Goed inspelen op behoeften van inwoners van het land is dan ook een aspect waar de marketeers van het Zwitserse Graubünden Tourism, het Zwitserse vakantiegebied nummer één, mee stoeien. Hoe breng je de rust en schoonheid van het gebied Graubünden onder de aandacht van de regionale Zwitser? Hun marketingbasis is op zich in orde: de website is in meerdere talen beschikbaar en ook interactieve apps zijn al aanwezig. Maar daarmee is de lokale Zwitser nog niet betrokken.

Wat moet je dan nog doen? Hoe breng je de rust en schoonheid van het gebied Graubünden onder de aandacht van de Zwitser om de hoek?

Een nieuwe doelgroep informeren of inspireren

De citymarketing van Graubünden werkt niet voldoende om de Zwitsers zelf te activeren. In citymarketing gaat het om inspireren en informeren, maar dan wel doelgroepgericht. Hoe leg je aan de lokale Zwitsers uit dat onthaasten leuker en dichterbij is dan men denkt? Deze uitdaging lag er voor de marketeers van Graubünden. Graubünden Tourism wilde de mooie, natuurlijke en rustige berglandschappen verbinden met het hectische leven in stedelijke gebieden. Rust en zakelijke hectiek gaan in Zwitserland tenslotte hand-in-hand. Dat begrijpen wij als toerist vanuit Nederland blijkbaar beter dan de Zwitsers…

De behoefte om even te ontsnappen aan het hectische leven, dat heeft toch iedereen? Het is zo dichtbij, maar waarom komen ze dan niet?

Dan ga je aan de slag met een urban storytelling, hip in citymarketing. ‘Wie het beste verhaal vertelt die wint.’ Zo stelt Elsemiek Meijs al tijdens het NCC in 2013. Marketing gaat over perceptie. Het zijn tenslotte de verhalen die het verschil vormen tussen informeren en inspireren!

Een nieuwe citymarketing strategie

Met deze vraag begint de uitdaging: wat heeft het berggebied van Graubünden te bieden voor de Zwitser? Iedereen, ondernemer of inwoner, heeft een persoonlijke reden waarom ze van de bergen houden. De inwoners van het bergdorp Vrin bijvoorbeeld. Met beeldmateriaal kun je mensen overtuigen van de rust en schoonheid van de bergen, maar dan ben je er nog niet… Je moet ze in beweging krijgen. Nu is dat Graubünden Tourism gelukt op een opvallende wijze!

Met het thema “The Great Escape” is de basis van de nieuwe citymarketing campagne gelegd. Maar dan met een concept dat echt blijft hangen en ook in de implementatie uniek is. Bekijk de film hieronder en ervaar het zelf.

Techniek en interactieve storytelling

In de uitvoering van de campagne is ervoor gekozen om verschillende elementen te combineren en het concept echt hightech in te markt te zetten. Dagelijks vinden ontwikkelingen plaats die zorgen dat reclame-uitingen steeds doelgroepgerichter, digitaler en efficiënter worden. De digitale mogelijkheden worden snel volwassen. Een van de kernmerken die wordt toegevoegd aan traditionele advisering is interactiviteit. Daarvan maakt het concept van “The Great Escape” optimaal gebruik.

Graubünden Tourism vroeg zich af: waar bevinden gestresste stadsbewoners zich? Het antwoord is: op een station. Wat kun je op een station gemakkelijk inzetten als marketinginstrument? Een billboard natuurlijk. Maar dan net een beetje anders. Graubünden Tourism brengt een Digitaal Out of Home Scherm op het Centraal Station van Zürich tot leven! Live interactie met een bewoner van Vrin die mensen persoonlijk aanspreekt en uitnodigt om vandaag nog te komen genieten van de rust en natuur…

Van opvallen naar viraal

Het interactieve element van “The Great Escape” zorgt ervoor dat ze opvallen, maar het concept gaat nog een stap verder. Ga je in op de uitnodiging, dan printen ze meteen je treinkaartje voor je – dat wel alleen die dag geldig is. Mooie call-to-action!

Om de loop te sluiten en het concept klaar te maken om helemaal viral te gaan, komen de mensen die er daadwerkelijk voor gekozen hebben te ontsnappen naar Graubünden ook nog in beeld op het Centraal Station. Inmiddels heeft de campagne bijna 500.000 views op YouTube; niet gek voor een dorp met maar 250 inwoners!

Gerelateerde Berichten

  • Air New Zealand en geweldige destinatiemarketing in 'The Great Walker Competition'

    Hoe gaaf een land kan zijn? Zo gaaf dat je mond er regelmatig van open…

  • 7 tips van Citymarketing Amersfoort om een titel/award/prijs onder de aandacht te brengen

    De beste Nederlandse hotelstad van 2015 is Amersfoort. Hotels in Amersfoort hebben samen de hoogste…

  • Vechtdal lanceert online campagne om naamsbekendheid te vergroten

    Het Vechtdal positioneert zich als kinderparadijs en geeft een vakantie weg voor 12 personen via…

  • Air New Zealand en geweldige destinatiemarketing in 'The Great Walker Competition'

    Hoe gaaf een land kan zijn? Zo gaaf dat je mond er regelmatig van open…

  • 7 tips van Citymarketing Amersfoort om een titel/award/prijs onder de aandacht te brengen

    De beste Nederlandse hotelstad van 2015 is Amersfoort. Hotels in Amersfoort hebben samen de hoogste…

  • Vechtdal lanceert online campagne om naamsbekendheid te vergroten

    Het Vechtdal positioneert zich als kinderparadijs en geeft een vakantie weg voor 12 personen via…

Categorie: Destinatiemarketing, Online PR en branding Tags: citymarketing, destinatiemarketing, Graubunden, The Great Escape, Zwitserland

Over Gastblogger

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

TUI Social Media mobiel destinatiemarketing Expedia technologie Airbnb travel Facebook reviews onderzoek instagram Vakantiebeurs Booking.com NHTV Google hotels KLM reizen TripAdvisor

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring