Op de ITB 2015 in Berlijn had ik het voorrecht discussieleider te zijn van de discussie ‘Should bloggers be paid’ met twee grote bloggers (TravelDudes en JustTravelous) en twee DMO’s (VisitBerlin en EmiliaRomagna). Een controversiële discussie die steeds vaker in de reiswereld naar voren lijkt te komen. De discussie wordt als controversieel gezien omdat het een verandering van de reiswereld verlangt, een andere manier om aan bereik en content te komen.
Voor ons is de discussie echter niet controversieel. Bloggers moeten betaald worden. Punt. Niet alleen omdat wij dit ethisch gezien belangrijk vinden (de bloggers moeten ook hun huur betalen) en omdat het bijdraagt aan de duurzaamheid van de content (bij het stoppen van de blogger gaat ook de content verloren), maar ook omdat de cijfers duidelijk aantonen dat bloggercampagnes een hogere interactie- en advertentiewaarde vertegenwoordigen.
Tijdens de discussie in Berlijn leerden wij Melvin van TravelDudes kennen. Zijn blogcampagnes leveren een van de beste resultaten in de reiswereld op. In een gesprek dat wij speciaal voor deze column nogmaals met hem hadden, liet hij ons drie cases zien waarbij ook de toegevoegde waarde van de campagnes door een extern bureau berekend is. De resultaten spreken voor zich. In bijvoorbeeld de (betaalde) blogcampagne #MeetSouthAfrica werden 15 internationale reisbloggers 10 dagen lang op pad gestuurd om de verhalen van Zuid-Afrika te vertellen. Deze campagne resulteerde in 161 miljoen (!) online interactie mogelijkheden met volgers, werd 64% van de conversatie rondom #MeetSouthAfrica aangespoord door het publiek (en dus slechts 36% door de bloggers zelf) en werd de totale advertentiewaarde van de campagne berekend op ongeveer EUR 3 miljoen. De campagne leverde dus een enorme hoeveelheid bereik op, waar in ‘echte’ advertenties bijna 3 miljoen euro voor betaald zou kunnen zijn en waarbij de blogcampagne ook nog eens de toegevoegde waarde van de interactie en conversaties van de lezers meebracht.
Maar waarom zijn er dan toch te weinig betaalde blogcampagnes op het moment? Ondanks het feit dat het aantal campagnes wel groeit, worden de blogcampagnes nog als ‘extraatje’ gezien en zitten bloggers nog niet structureel in de industrie verweven. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door twee dingen: de PR vs. Marketing strijd en de verschillen in de kwaliteit van de bloggers. Deze tweestrijd is voornamelijk bij de verkeersbureaus terug te zien. Door de grote hoeveelheid hobbybloggers die zich melden bij de verkeersbureaus is er genoeg keuze voor ‘free publicity’, waardoor ook de professionele bloggers vaak worden onder gebracht bij de PR afdeling (en dus free publicity) en niet bij de gewenste marketingafdeling met een veel grotere begroting. Het is daarom belangrijk voor zowel commerciële partijen als verkeersbureaus om na te gaan wat hun uiteindelijke doel is. Voor een succesvolle campagne is het werken met een professionele blogger aan te raden door de naamsbekendheid, het bereik, de interactie en de kwaliteit van de content. De campagne is een verbeterde vervanging voor het plaatsen van de traditionele advertenties, maar het wordt tijd dat partijen gaan inzien dat geld zal dan ook uit hetzelfde (marketing) potje moet komen.
Bekijk alle resultaten van de #MeetSouthAfrica campagne hier:
http://www.iambassador.net/case-studies/south-africa/
Credits headerafbeelding: Markus Spiske (CC)
Helemaal mee eens. Bloggers moeten gewoon betaald worden. Het probleem in Nederland echter, is het feit dat de fulltime bloggers op één hand te tellen zijn. Het zijn meestal (in de travel dan) dames die 3 a 4 dagen per week een vast salaris hebben en hun blog er part-time bij doen. Dit is ideaal voor de PR-bureaus die deze dames makkelijk kunnen lokken met een etentje/borrel/perstripje. De blogger kan immers toch de huur wel betalen met de gewone baan. Overigens zijn dit vaak geen specifieke travelbloggers, maar vooral life-style bloggers die travel erbij doen en het vooral over het tigste coffee concept store in Amsterdam hebben en dan eens in de zoveel tijd bloggen over hun weekendje Barcelona.
Niets mis mee, maar dit is een heel andere tak van sport dan de voorbeelden in je artikel.
De twee voorbeelden in je artikel zijn fulltime bloggers (weliswaar internationaal) die terecht een prijs hebben voor hun diensten.
PR-bureaus maken in mijn ogen teveel misbruik van deze hobbybloggers, waardoor het voor professionele fulltime reisbloggers onmogelijk is om in Nederland voet aan de grond te krijgen. Zolang deze professionele reisbloggers niet betaald krijgen voor hun diensten, zal in ons land het reisbloggen altijd een beetje in het hobby hoekje blijven.
Goed artikel, je slaat echt de spijker op z’n kop!
Hoi Joost! Dank voor je reactie en fijn dat je het ermee eens bent.
Ik vind ook zeker dat je gelijk hebt. In de discussie op de ITB kwam ook duidelijk het verschil tussen de professionele en de hobby blogger naar voren. Wat toen ook duidelijk naar voren kwam is dat een soort van kip-ei verhaal is. Zou je als blogger wel je baan opzeggen als je ziet dat campagnes niet betaald worden? Durf je dat risico dan wel te nemen? Het is daarom belangrijk dat bedrijven de stappen naar betaalde blogcampages gaan nemen. Dan weet ik zeker dat er ook meerdere hobby bloggers professioneel zullen worden!
Leuk artikel. Melvin was een tijd terug ook bij een ander NL event, interessant om zijn verhaal te horen. Een tijd terug was ik bij een internationaal event met diverse Amerikaanse travel bloggers. Allemaal full time bloggers en allemaal worden ze zeer serieus genomen als brand ambassadors. Naast trips (en betaald worden) reizen ze ook nog eens de wereld rond om erover te praten (op zich niet mijn ding, maar ze branden zichzelf er ook weer goed mee wat hun eigen merk zo sterk maakt; zie iambassador van Melvin en Keith).
Ik heb 4 website (2 NL en 2 ENG) en leef ervan. De 2 Engelstalige websites leveren vooral veel leuke ‘deals’ op, terwijl de 2 NL websites vooral €€ opleveren. Ik heb sinds kort een beetje de switch gemaakt naar het bloggen, maar het is niet makkelijk als je relatief weinig reist (ben geen digitale nomaad die non-stop on the road is; hoewel ik niet mag klagen :)). Ik zie veel leuke initiatieven, maar nog niks waar ik helemaal warm van word. Ik vond de case van DFDSseaways naar Newcastle ook leuk; een groepje NL bloggers ging op de boot naar Newcastle. Ze kregen verder niet betaald geloof ik, maar het klonk als een prima bloggerstrip. Alleen; idd wat Joost zegt; dat waren volgens mij vooral lifestyle bloggers die al zoveel reach hadden dat ze natuurlijk sneller bovenaan de stapel kwamen.
Wat is een hobbyblogger? Iemand die voor de fun blogt en er niet full time van rond komt? Iemand die onder een bepaalde drempel zit qua reach? Iemand die een gaar blog runt? Iemand die slechte content publiceert? Moet dit dan allemaal op orde zijn, om serieus genomen te worden? Als het vooral om het bereik gaat zou het allemaal niet uit moeten maken, zolang de blogger maar de juiste is om het merk te vertegenwoordigen…toch?
Mooi dat je erover schrijft Frederieke 🙂
Hoi Ilya,
Dank voor je reactie! Ik denk dat je de hobby blogger inderdaad kan schalen onder nog niet fulltime bloggende, in combinatie met de reach. Zodra de reach groot genoeg is, wordt er vaak de overstap naar fulltime gemaakt. Om groot te kunnen worden moet de kwaliteit van de content uiteraard wel goed zijn, maar dat lijkt mij voor zich spreken.
Het is goed om te zien dat er inderdaad steeds meer goede betaalde initiatieven naar voren komen in Nederland, waarbij ook een aantal bloggers al kunnen leven van hun blog, maar daarbij loopt het nog steeds wel veel achter op bijv. USA of Duitsland – wat ook wel logisch is.
Laten we hopen dat we met gesprekken zoals deze steeds een stapje dichterbij komen! 🙂
Isabel zegt:
14 augustus 2015 op 09:51
Dag Frederieke,
Bedank voor de blog. Het is een interessant discussies die al jaren plaatsvindt. Het is net als de discussie hoe uitgeverijen tegenwoordig hun geld moeten verdienen. Wat dat betreft zijn bloggers tegenwoordig uitgeverijen.
Ik vind bovenstaande uitspraak dat bloggers sowieso betaald moet worden te kort door de bocht. Ik zie dan ook alleen bloggers reageren dat zij het hier mee eens zijn. Uiteraard! Het gaat om hun verdiensten. Het zou erg makkelijk zijn om vanuit de bestemmingen betaald te worden en betaald op reis te gaan. Dan hoef je zelf niet over je business model na te denken, wat uitgeverijen in mijn mening wel horen te doen.
Wat mij betreft hangt het geheel af van de doelstelling en campagne van het bedrijf. of je bloggers betaald of niet. Er zit namelijk veel talent onder de bloggers en het inhuren van een goede bloggers als brand ambassador kan veel voor je merk betekenen. Net als wat de heren voor Zuid-Afrika, Duitsland en Emilia Romagna hebben gedaan. En zit er een groot verschil tussen PR en Marketing inderdaad.
Ik ken de heren van Iambassador ook en voor een marketingcampagne is dit een goede campagne. Kijkend naar PR en het creëren van transparante verhalen zou ik hier anders over oordelen. Want als je bloggers betaald voor je marketing, dan weet je dat je goede content krijgt. Dat is net als ik een copy writer inhuur om mijn nieuwe website te schrijven, alleen dan iemand met heel veel invloed die tevens ook mijn website promoot. De blogs neigen eerder advertorials te worden dan authentieke en transparante verhalen. Dat kan ook niet anders. Zij krijgen een reis vergoedt en betaald. Het is awareness voor de bestemming. In deze artikelen ontbreekt het vaak aan echte concrete tips die zij zelf beleeft en gekozen hebben. Het marketingprogramma staat namelijk vaak vast. Als ik naar Zuid-Afrika ga, vraag ik het eerder aan mijn peers (mensen uit mijn netwerk die er geweest zijn en dit zelf geregeld hebben) dan aan bloggers die onderdeel zijn van een marketingcampagne (wat ook niet de doelstelling is laten we dat benoemen). Vandaar dat ik het te kort door de bocht vind om te zeggen dat bloggers altijd betaald moeten worden. Het echte, onbevooroordeelde gaat er vanaf. Maar nogmaals dit hangt af van de doelstelling.
Iambassador doet het slim. Ik vind het knap wat deze jongens/dame hebben opgezet. Zij hebben de rol van het PR bureau overgenomen, zij zijn het marketingbureau voor Zuid-Afrika en andere bestemmingen geworden. Dat is prima, maar geen echte PR of Publiciteit. En ik geloof niet dat dit vak is uitgestorven. Dit blijft bestaan, ook bij bloggers. Juist om die echte mening over een bestemming.
Hoi Isabel, dank voor je reactie! Ik zie je punt inderdaad en ik ben het ook zeker met je eens dat het gaat om de doelstelling van het bedrijf of verkeersbureau. Wij zien vaak gebeuren dat bedrijven/verkeersbureaus gebruik maken van het feit dat er grote aantallen bloggers zijn die zich aanmelden om over een bestemming te schrijven. Door het grote aanbod kan een verkeersbureau kiezen voor een ‘gratis’ werkende blogger, wat niet altijd wil zeggen dat dat de kwaliteit van de tips ten goede komt. Prima, maar dat is dan inderdaad een keuze. In dit artikel willen wij voornamelijk benadrukken dat voor een succesvolle campagne het werken met een professionele blogger aan te raden is.
Gesteld dat een blogger vindt dat hij betaald moet worden, wat doet hij er dan aan om ook daadwerkelijk geld te ontvangen? Als een klant bij ons bedrijf aanklopt voor een advertorial of andere betaalde (print of online) content, dan krijgt hij een prijsopgave en beslist hij om wel of niet van onze diensten gebruik te maken. Wellicht dat hij ervoor kiest zijn budget bij een PR-bureau te besteden, hopend op free publicity, of hij neemt een blogger in de arm die in ruil voor een gratis reis of andere beloning zijn airplay te organiseren. Als blogger (die vindt dat hij betaald zou moeten worden voor zijn werk) kun je toch vooraf een prijs bespreken? Wil de opdrachtgever niet, dan gaat de deal niet door. Klaar. Vraag en aanbod, dat is toch de basis van een ZZP’ende blogger die graag zijn beroep van bloggen wil maken? Of zie ik het nu te simpel?
Hoi Klaas-Jan, dank voor je reactie. Het is inderdaad gebruikelijk dat er voorgaande een campagne afspraken worden gemaakt over de prijs. Daarnaast wordt er gekozen voor een bepaalde blogger naar de niche waarover hij/zij schrijft en het bereik en de interactie dat de blogger binnen deze niche heeft. Nu zien we vaak dat bedrijven wel graag de interactie en het bereik willen hebben van de blogger, maar het nog steeds proberen ‘af te kopen’ met een gratis reisje. Ik snap het punt wat je hierbij maakt over vraag & aanbod (het is ook zeker aan de bloggers om voor hun eigen waardes op te komen!), maar deze relatie komt ook vaak voort uit het feit dat deze marktwerking nog vrij nieuw is. Voor het belang van een verdere samenwerking tussen bloggers en bedrijven zou je dus graag zien dat er ook betaald wordt voor het werk en bereik dat geleverd wordt.
Interessante discussie! Bloggen staat anno 2015 zowat gelijk aan het klassieke uitgeefvak, waarin ik al decennia actief ben. Soms wordt de scheiding tussen redactionele en commerciële content overschreden, maar nog steeds geloof ik in pure, goede content waar geen financieel voordeel is aan gekoppeld. Mocht elk artikel in een tijdschrift betaald worden door het bedrijf of de bestemming waarop de inhoud slaat, dan houden we enkel nog “commercial talk” over. Hoera dus voor objectieve (niet-financieel gemotiveerde) content. Zowel in het klassieke uitgeefvak als voor bloggers. De inkomsten kunnen elders verdiend worden, bv. via publireportages, advertenties, abonnementen, … Wees creatief, maar hol het schrijfvak niet commercieel uit – ook niet door bloggers!
Hoi Koenraad, helemaal mee eens! Daarbij zou ik nog wel willen toevoegen dat het ten eerste van belang is dat de blogger een goede disclaimer op de blog heeft (en dus aangeeft wanneer iets commercieel geplaatst is) en het ten tweede aan de blogger is om een goede balans tussen commerciële en niet-commerciële blogs vinden. Het is voor bloggers ook belangrijk om de lezers te houden en met alleen commerciële blogs kunnen deze lezers ook verdwijnen.
Echter, zo hebben wij van een aantal bloggers vernomen, werden de commerciële blogs niet minder dan de niet-commerciele blogs gelezen… Maar dit gaat dan wellicht meer over de interesses van de lezers en dat is dan weer een ander onderwerp! 🙂
@Koenraad
Ik ben het met je eens en wil er nog aan toevoegen dat mijns inziens er niet te vroeg getreurd hoeft te worden, want bloggers zijn in wezen mensen die van schrijven houden, en het online adverteren is iets dat hier noodgedwongen bijkomt. Het is goed als bloggers wat commercieler worden, net als in de kunsten, en ik geloof niet dat ze hun ziel in de uitverkoop zullen doen. Hun eigen merk of website online adverteren is toch iets wat wel ook nodig is tegenwoordig.
https://www.dtg.nl/