Op de ITB 2015 in Berlijn had ik het voorrecht discussieleider te zijn van de discussie ‘Should bloggers be paid’ met twee grote bloggers (TravelDudes en JustTravelous) en twee DMO’s (VisitBerlin en EmiliaRomagna). Een controversiële discussie die steeds vaker in de reiswereld naar voren lijkt te komen. De discussie wordt als controversieel gezien omdat het een verandering van de reiswereld verlangt, een andere manier om aan bereik en content te komen.

Voor ons is de discussie echter niet controversieel. Bloggers moeten betaald worden. Punt. Niet alleen omdat wij dit ethisch gezien belangrijk vinden (de bloggers moeten ook hun huur betalen) en omdat het bijdraagt aan de duurzaamheid van de content (bij het stoppen van de blogger gaat ook de content verloren), maar ook omdat de cijfers duidelijk aantonen dat bloggercampagnes een hogere interactie- en advertentiewaarde vertegenwoordigen.

Tijdens de discussie in Berlijn leerden wij Melvin van TravelDudes kennen. Zijn blogcampagnes leveren een van de beste resultaten in de reiswereld op. In een gesprek dat wij speciaal voor deze column nogmaals met hem hadden, liet hij ons drie cases zien waarbij ook de toegevoegde waarde van de campagnes door een extern bureau berekend is. De resultaten spreken voor zich. In bijvoorbeeld de (betaalde) blogcampagne #MeetSouthAfrica werden 15 internationale reisbloggers 10 dagen lang op pad gestuurd om de verhalen van Zuid-Afrika te vertellen. Deze campagne resulteerde in 161 miljoen (!) online interactie mogelijkheden met volgers, werd 64% van de conversatie rondom #MeetSouthAfrica aangespoord door het publiek (en dus slechts 36% door de bloggers zelf) en werd de totale advertentiewaarde van de campagne berekend op ongeveer EUR 3 miljoen. De campagne leverde dus een enorme hoeveelheid bereik op, waar in ‘echte’ advertenties bijna 3 miljoen euro voor betaald zou kunnen zijn en waarbij de blogcampagne ook nog eens de toegevoegde waarde van de interactie en conversaties van de lezers meebracht.

Maar waarom zijn er dan toch te weinig betaalde blogcampagnes op het moment? Ondanks het feit dat het aantal campagnes wel groeit, worden de blogcampagnes nog als ‘extraatje’ gezien en zitten bloggers nog niet structureel in de industrie verweven. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door twee dingen: de PR vs. Marketing strijd en de verschillen in de kwaliteit van de bloggers. Deze tweestrijd is voornamelijk bij de verkeersbureaus terug te zien. Door de grote hoeveelheid hobbybloggers die zich melden bij de verkeersbureaus is er genoeg keuze voor ‘free publicity’, waardoor ook de professionele bloggers vaak worden onder gebracht bij de PR afdeling (en dus free publicity) en niet bij de gewenste marketingafdeling met een veel grotere begroting. Het is daarom belangrijk voor zowel commerciële partijen als verkeersbureaus om na te gaan wat hun uiteindelijke doel is. Voor een succesvolle campagne is het werken met een professionele blogger aan te raden door de naamsbekendheid, het bereik, de interactie en de kwaliteit van de content. De campagne is een verbeterde vervanging voor het plaatsen van de traditionele advertenties, maar het wordt tijd dat partijen gaan inzien dat geld zal dan ook uit hetzelfde (marketing) potje moet komen.

Bekijk alle resultaten van de #MeetSouthAfrica campagne hier:

http://www.iambassador.net/case-studies/south-africa/

Credits headerafbeelding: Markus Spiske (CC)