• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Come to Cleveland

26 maart 2015 door Richard Otten

Op het SoMeTourism congres waar Travelnext dit jaar co-host van is, leer je nog eens wat over mooie bestemmingen waar je niet zo snel aan denkt. Zo’n bestemming is Cleveland in Amerika. Dat is wel anders geworden na de presentatie van Corinne Allie van Cleveland Marketing. Zij verhoogde de Net Promotor Score onder locals van 34% naar 54% – en dat stijgt nog steeds!

Why go to Cleveland?

Corinne vertelt dat zij de uitdaging had om vanuit een negatief startpunt de stad te promoten als bestemming. Het negatieve imago zat vooral bij de eigen inwoners. Zij zouden niet snel vrienden of familie aanraden om naar Cleveland op vakantie te gaan. Het team van Cleveland Marketing ging aan de slag met om de stad weer op de kaart te zetten.

Why go to Cleveland? Op zich geen gekke vraag. Zeker niet vanuit het perspectief hier in Nederland. Het probleem is echter dat mensen in Amerika ook de neiging hebben om negatief over Cleveland te denken. Dit komt voornamelijk doordat een aantal celebs openlijk negatief over Cleveland zijn. Het meest bekende voorbeeld gaat over Joakim Noah, een basketbalspeler van de Chicago Bulls die op z’n zachtst gezegd geen fan is van Cleveland en hun sterspeler Lebron James.

Hij zei destijds: “Cleveland really sucks. I don’t know about this place, man. I just stayed in my hotel room. Every time I look out my windows, it’s pretty depressing here man. It’s bad. It’s bad. No — no going out in Cleveland, man. It’s all factories.”

Hoe ga je als Destination Marketeer met dit negatieve imago? Precies. Je omarmt het, zorgt dat je eigenaar wordt van de beeldvorming en je draait het om. In de presentatie van Corinne Allie wordt uiteengezet hoe zij dit hebben omgedraaid.

Door middel van het gebruik van social meda kanalen en vooral user generated content wordt een authentiek beeld gevormd van de stad, die eigenlijk best veel te bieden heeft! Vanuit verschillende invalshoeken zijn bloggers benaderd en er werd een hashtag gebruikt: #ThisisCLE. De cijfers zijn aardig indrukwekkend: 12 bloggers genereerden ongeveer 7000 online stories, bestaande uit blogs, likes en tweets e.d., aan een publiek van 93K followers met 3,2 miljoen Twitter impressies!

Ontdek je DNA

Het beste wat blijft hangen in dit verhaal over Cleveland is dat ze echt omarmd hebben wie ze zijn en dit hebben uitvergroot. De druk was best groot, maar ‘zonder wrijving geen glans’  lijkt hier zeker van toepassing. Corinne heeft zeker moeten lobbyen om er voor te zorgen dat ze budget vrij kreeg voor haar campagne. Haar tip die veel bedrijven denk ik kunnen toepassen is: “Share the numbers and share the successes internally: it helps you get more budget.” Het geheim van het succes zit in het feit dat Corinne de inwoners van Cleveland meekreeg in haar verhaal. Begin dus klein, en deel de successen binnen je organisatie zodat mensen mee gaan in je strategie. Vervolgens bouw je het uit en maak je het groter.

Conclusie? Kijk goed naar het DNA van je stad, regio, product of merk. “Dig in your DNA until you find that one substainable competitive Advantage. All the rest follows.” Benieuwd naar de promotie film? De zaal hier gaf bijna een staande ovatie toen ze het zagen. Go Cleveland!

Gerelateerde Berichten

  • Basiskennis over social media is hard nodig! Social Media To Go

    Social media is de kern van online communicatie geworden en elke dag zijn we daarvan…

  • Wereldklasse conferentie Social Media in Tourism naar Amsterdam #SoMeT15EU

    Social Media Tourism #SoMeT15EU komt naar Nederland! Het jaarlijkse event dat dit jaar plaatsvindt op…

  • to Tweet or not to Tweet - Social media & locatie Amersfoort

    Om het imago van Amersfoort als zakelijke bestemming te versterken heeft Stichting Citymarketing Regio Amersfoort…

  • Basiskennis over social media is hard nodig! Social Media To Go

    Social media is de kern van online communicatie geworden en elke dag zijn we daarvan…

  • Wereldklasse conferentie Social Media in Tourism naar Amsterdam #SoMeT15EU

    Social Media Tourism #SoMeT15EU komt naar Nederland! Het jaarlijkse event dat dit jaar plaatsvindt op…

  • to Tweet or not to Tweet - Social media & locatie Amersfoort

    Om het imago van Amersfoort als zakelijke bestemming te versterken heeft Stichting Citymarketing Regio Amersfoort…

Categorie: E-commerce Tags: #SoMeT15EU, Cleveland, destination marketing, Social Media strategie, storytelling

Over Richard Otten

Richard is ondernemer in hart en nieren. Hij is oprichter van Team4Animation en Team4Events (zomerwerk in het buitenland & promotiewerk in Nederland), maar steekt zijn tijd vooral nu in Blogs4Travel, een contentmarketingbureau dat bloggers verbind met bedrijven in de reisbranche. Naast een grote flexpool van 'social influencers' die inzetbaar zijn voor klanten, beheert Blogs4Travel ook eigen sites zoals Glamping.nl en Kids-campings.com waar bedrijven kunnen adverteren.

Daarnaast is Richard parttime docent, o.a. bij de NHTV en hogeschool TIO en is hij adviseur over contentmarketing bij verschillende bedrijven.

Lees Interacties

Trackbacks

  1. Bring it all together – recap van Think! op #SoMeT15EU | TravelNext schreef:
    9 mei 2016 om 15:22

    […] Noorwegen (die regelmatig eerlijk foto’s post dat het ook wel eens regent) en Cleveland (die haar negatieve imago heeft gebruikt in hun campagne). Bottom line is: blijf jezelf en wees vooral eerlijk. Dit duurt het […]

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

mobiel hotels reizen Expedia destinatiemarketing TripAdvisor reviews Vakantiebeurs Google KLM Airbnb Booking.com Facebook technologie onderzoek TUI instagram NHTV travel Social Media

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 TravelNext