• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

TravelNext

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche

Hét Nederlandse e-travel platform gericht op nieuwe ontwikkelingen in de reisbranche.

  • Nieuws
  • Duurzaam
  • Tech
    • Mobiel
    • Apps
    • Video
    • Virtual reality
  • Social
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    • Pinterest
    • Snapchat
    • YouTube
    • Reviews
  • Marketing
    • Affiliate marketing
    • Destinatiemarketing
    • E-mailmarketing
    • Online advertising
    • Online PR en branding
    • Zoekmachine marketing
  • E-commerce
    • Customer service
    • Sharing Economy
    • Usability & design
    • Webanalytics
  • Events
    • ANVR Congres
    • Travel Congress
    • Reiswerk Studentenchallenge
    • Emerce eTravel 2016
    • Vakantiebeurs Vakdagen Jaarbeurs Utrecht
    • ITB Berlijn
    • Digital Tourism Innovation Campus Barcelona
    • Eye For Travel Amsterdam
    • TravelNext Congres
  • Specials
    • International Year of Sustainability in Tourism (2017)
    • Trends
    • Startups
    • Interviews
    • Opleiding en ontwikkeling
  • Partners
    • RED Online Marketing
    • EURAM
    • Samenwerken?
  • Bloggers
  • Vacatures
  • Contact

Computerfout haalt beurskoers United onderuit

12 september 2008 door Martin van Kranenburg

Een opmerkelijk bericht op webwereld : een zes jaar oud artikel dat door Google News ten onrechte als nieuws werd gebracht, zorgde er afgelopen maandag voor dat de aandelen van United Airlines met ruim 75 procent daalden.

Volgens het artikel zou de Amerikaanse vliegmaatschappij op het punt staan om surséance van betaling aan te vragen. Het bleek te gaan om een nieuwsbericht van de Chicago Tribune uit 2002, dat op onverklaarbare wijze op Google News was verschenen. Destijds verkeerde United Airlines in een diepe financiële crisis als gevolg van de aanslagen op 11 september, maar dankzij een ingrijpende reorganisatie kwam het bedrijf er weer bovenop.

Het ‘nieuws’ werd maandag opgepikt door Bloomberg en leidde direct tot een crisis op de beursvloer. Hoewel de fout al snel werd ontdekt en de handel in United Airlines daarop meteen werd stilgelegd, waren er in die korte tijd toch al 15 miljoen aandelen van de hand gedaan. Dit leidde tot een koersdaling van 76 procent tot 3 dollar. Inmiddels is het aandeel weer enigszins hersteld.

In een verklaring reconstrueert Google het incident. “Afgelopen zaterdagavond stuitte de Google Crawler op een nieuw bericht in de meest gelezen-sectie van de Florida Sun-Sentinel. De enige datum die in de tekst voorkwam was 7 september 2008, en aan de hand hiervan verscheen het bericht op Google News.” Hoewel het artikel niet op de voorpagina verscheen, werd het toch doorgestuurd naar gebruikers die gebruik maken van Google Alert.

Dat het bericht daarna zonder wederhoor werd gekopieerd door Bloomberg, verbaast ook Kim Zetter. “Dat is het grote gevaar van nieuws overnemen van andere internetbronnen. Als het een krantenbericht was geweest, dan was de externe bron ongetwijfeld wel nagelopen”, zo schrijft ze op het weblog van Wired.

Gerelateerde Berichten

  • De nieuwe reiziger haalt inspiratie uit sociale media, reviews en experts

    Al eerder schreef ik over de nieuwe reizigers en hoe hotels daar op in kunnen…

  • Google komt met gratis advertentiemanagementtool

    Google gaat een gratis advertentiemanagementdienst aanbieden. Het is een van de eerste acties om zijn…

  • De noodzaak van webanalytics

    Webanalytics is het meten, verzamelen, analyseren en rapporteren van het bezoekersgedrag van de website. Doormiddel…

Categorie: E-commerce, Webanalytics Tags: United Airlines onderuit

Over Martin van Kranenburg

In 2007 heeft Martin het marketingblog Reismanagers.nl opgericht. In mei 2012 is Reismanagers.nl overgegaan naar TravelNext. Martin van Kranenburg is sinds 1998 werkzaam in de online marketing (@sinds1998). Hij heeft aan de wieg gestaan van de websites van D-reizen en Micazu (winnaar Thuiswinkel Awards 2011 - 2014). Naast het ontwikkelen van online platformen in de reisbranche is Martin een gepassioneerd spreker, dagvoorzitter en trainer en heeft hij zich gespecialiseerd op het gebied van persuasive design en conversie. Martin is de schrijver van de populaire Marketingfacts whitepaper ‘online beïnvloeden’, waarin hij de principes van Robert B. Cialdini heeft vertaald naar een online omgeving. Cialdini is hoogleraar Psychologie en Marketing en bekend van zijn gezaghebbende boek ‘Influence‘. Ook is Martin de bedenker van het ConversionFriday model, waarmee hij bedrijven helpt met structurele focus snel de online omzet te verhogen.

Primaire Sidebar

Nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor de nieuwsbrief!

TravelNext is onderdeel van vakblad TravelPro

Volg ons

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Knowledge Partners

Breda University
Reiswerk
Reiswerk
EURAM
Vakantiebeurs
Travel Congress

Recente vacatures

Vacatures powered by Reiswerk.nl


General Manager Huis Huren Ibiza
Red Online Marketing zoekt online marketeers
Vakantiestunt zoekt zelfstandig reisspecialisten
Display & Paid Social Marketeer bij Thomas Cook
Junior SEO Specialist bij TUI
Online marketeer bij Sunweb Group

Zelf een vacature plaatsen als werkgever?

Dat kan! Je maakt eenmalig een werkgeversprofiel aan op Reiswerk.nl en vervolgens kun je er alle vacatures in uploaden, die getoond worden aan een database bestaande uit meer dan 10.000 geregistreerden.

Recente reacties

  • Nelly wolter op TUI lanceert nieuw concept: eerlijk op vakantie met TUI Fair Travel
  • Sandra Mathijssen op Succesvol digitaal Travel Congress 2021: vooruitkijken naar de nieuwe werkelijkheid
  • Georg op Ierse technologie biedt grensverleggende en veilige reisoplossingen 

Tagcloud

travel Vakantiebeurs Booking.com hotels Google mobiel Airbnb reviews Social Media reizen NHTV TripAdvisor Facebook destinatiemarketing instagram onderzoek Expedia technologie TUI KLM

Footer

Founding partners

Meer weten over ons Privacy beleid?

Privacy en Cookiebeleid

Copyright © 2023 | TravelNext | Cookieverklaring